Kdo byla Maria Montessori

Zdroj obrázku: Wikimedia commons, Nationaal Archief
Marie Montessori se narodila 31. srpna 1870 v italském městě Chiaravalle. Touhu po vzdělání zdědila po svých rodičích. Otec působil jako účetní ve státní správě a její matka se ráda vzdělávala a hořela vášní pro čtení. Od malička tak byla podporována v učení a rozvíjení se.
Ve své době však projevovala zájem o oblasti, které spíše náležely mužům. Když se rozhodla studovat na technické univerzitě, aby se stala inženýrkou, musela čelit mnoha předsudkům.
Boj za vzdělání a medicínu

Zdroj obrázku: Wikimedia commons, Library of Congress
Podařilo se jí úspěšně odpromovat, Maria však cítila, že to není vše. Rozhodla se vstoupit na lékařskou fakultu, aby se mohla stát lékařkou. Koncem 19. století však toto studium a povolání příslušelo pouze opačnému pohlaví.
Dokázala však, že její odhodlání je silnější než společenské překážky. Nakonec se jí podařilo jako jedné z prvních žen v Itálii dostudovat na lékařské fakultě.
Práce s dětmi se speciálními potřebami

Zdroj obrázku: Shutterstock, StoryTime Studio
Studium dokončila v roce 1896. Později výrazný zájem projevila v psychiatrii. To ji přivedlo k práci s dětmi s mentálním postižením, které vyžadovaly speciální přístup.
Nevnímala je jako někoho, komu by neměla být věnována pozornost a kdo by si nezasloužil vzdělání. Začala vymýšlet vlastní speciální pomůcky a materiály, a zároveň studovala práce a názory kolegů.
Zrození Montessori metody

Zdroj obrázku: iStockphoto, FatCamera
Pracovala s dětmi z azylových domů a šířila myšlenky, že děti s duševními a fyzickými problémy mají nedostatečnou péči. Věděla, že je třeba změn. Žádala, aby byl založen institut pro pedagogy, kteří by pracovali s dětmi se speciálními potřebami.
Její odhodlání v průběhu let rostlo. Nakonec se jí naskytla příležitost a založila svůj Casa dei Bambini, neboli „Dům dětí“. K jeho otevření došlo 6. ledna 1907. Věřila, že započalo něco úžasného a nápomocného.
„Měla jsem zvláštní pocit, který mě vedl k důraznému oznámení, že zde byl zahájen projekt, o kterém bude jednoho dne mluvit celý svět,“ uvedla podle knihy Maria Montessori: Her Life and Work od E. M. Standinga.
Neskutečné pokroky dětí

Zdroj obrázku: Shutterstock, LightField Studios
Děti velmi rychle dosahovaly neskutečného pokroku. Vzniklo několik dalších domů, kde se vzdělávaly děti z rodin, které si klasické vzdělání nemohly dovolit.
Uvědomovala si, že je třeba učit děti v jejich přirozeném prostředí, čímž byl podpořen jejich autoedukativní rozvoj. „Nevynalezla jsem metodu vzdělávání, jednoduše jsem dala několika malým dětem šanci žít,“ napsala v roce 1914.
Principy Montessori pedagogiky

Zdroj obrázku: iStockphoto, Tatsiana Volkava
Montessori škola nabízí vzdělávací systém, který je založen na respektu, volnosti a hravosti. Klade důraz na svobodu pohybu i volby. Cílem tedy je, aby se děti mohly volně pohybovat po třídě a volit aktivity, které samy chtějí.
Děti se učí zcela přirozeně pomocí vlastní zkušenosti v připraveném prostředí, v němž si mohou volně vybírat a procházet se. Využívají se vybrané pomůcky, díky kterým se pomocí zapojení smyslů učí o abstraktních pojmech. Pedagog nefunguje jako běžný učitel, nýbrž jako průvodce. Skupinu dětí tvoří různé věkové kategorie a u každého z nich je respektováno jeho osobní tempo.
Mezinárodní rozšíření myšlenek

Zdroj obrázku: Shutterstock, LightField Studios
Tento princip učení se velmi rychle šířil nejen po celé Itálii, ale rovněž do dalších zemí po celém světě. Maria začala pořádat kurzy o této metodě, školila učitele a rovněž vznikaly různé programy.
Zároveň často přednášela v zahraničí, neboť chtěla, aby byl změněn přístup k těmto dětem po celém světě. Všechny své poznatky pak shrnula ve své první knize.
Montessori během válek

Zdroj obrázku: Shutterstock, Prachaya Roekdeethaweesab
V průběhu světových válek cestovala do Ameriky, neboť zde byl obrovský zájem o její výukovou metodu. S nástupem fašismu však musela čelit těžkým výzvám.
Neboť odmítla italské školy začlenit do fašistických hnutí, byly všechny neprodleně uzavřeny. Itálii tak opustila a navštívila několik zemí, jako bylo Nizozemsko nebo Indie, kde svoje snahy dále šířila. Rovněž se zde setkávala s mnoha osobnostmi, mezi něž patřil Gándhí.
Proč je Maria Montessori stále aktuální

Zdroj obrázku: Shutterstock, PeopleImages.com - Yuri A
Maria Montessori v oblasti pedagogiky zanechala velkou stopu. Ukázala, že děti se specifickými potřebami vyžadují jiný přístup a neměly by být zatracovány.
Její myšlenky byly přelomové a dodnes jimi inspiruje. Ukázala, že rovný přístup a radost z učení je mnohem více. Maria byla za svou práci uznávána již během svého života, nyní je vnímána jako průkopnice.
Zdroje článku: www.britannica.com, montessori-ami.org, montessoriacademy.com.au, Maria Montessori: Her Life and Work - E. M. Standing, 1984, www.storicko.cz