Jen několik dní poté, co Robotaxi společnosti Tesla debutovalo v texaském Austinu, problémy zachycené regulačními orgány staví projekt na hlavu. Podle právníka, který vede proti společnosti soudní spor, jsme na pokraji alarmujícího problému a jsme na pokraji toho, že se dočkáme trapných zvratů až pohřbů. Vše ukazuje na rozhodnutí, které Elon Musk učinil před více než deseti lety.
Vozy Tesla Robotaxi již předvedly tvrdé brzdění vedle policejních hlídek, nevysvětlitelné zatáčky a více než několik přestupků, jako je jízda v nesprávném pruhu, které vyvolaly poplach u NHTSA, amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu. Nyní se projekt Elona Muska potýká s technologickou překážkou, kterou mohl vyřešit sám.
Problémy s Robotaxi Elona Muska
Klíčové je, že ve snaze snížit náklady se systém autonomního řízení společnosti Tesla rozhodl používat k vyhýbání se překážkám kamery podporované umělou inteligencí. Jak ukázaly nejen nehody, které značka nashromáždila, ale i experimenty, jako když ve stylu Wile E. Coyota a Roadrunnera najela jedním ze svých vozidel na pomalovanou zeď, bylo by bezpečnější použít senzory LiDAR.
Elon Musk se touto cestou odmítl vydat, přičemž lapidárně pronesl věty jako „LiDAR je blbost“ a ujistil, že „v autech je to kurva blbost. Je to drahé a zbytečné“, se nyní střetávají s tím, co americké předpisy začínají prohlašovat za povinnou výbavu. Odborníci se domnívají, že Robotaxi se právě kvůli těmto předpisům nedostanou do Kalifornie a že jejich čas je sečten i v Texasu.
Nový právní rámec, který do tohoto amerického státu vstoupí v září 2025, bude Teslu nutit absolvovat nové testy, aby prokázala svou efektivitu pouze s využitím kamer pro systém Autopilot, a přestože již bylo provedeno několik revizí samotného systému, aby byla utlumena kritika a problémy vyhodnocené NHTSA, havárie po těchto změnách zpochybňují, do jaké míry je tato cesta životaschopná.
LiDAR nebo kamera?
Použití kamer namísto LiDARu v autonomních vozidlech Tesla je neustálým předmětem debat. LiDAR, což je zkratka pro Light Detection and Ranging, je technologie, která využívá lasery k měření vzdáleností a vytváření trojrozměrných map prostředí. Mnozí odborníci z oboru se domnívají, že LiDAR má zásadní význam pro bezpečnost a přesnost autonomního řízení. Elon Musk však tvrdí, že kamery ve spojení s pokročilou umělou inteligencí mohou dosáhnout podobných výsledků za mnohem nižší cenu.
Rozhodnutí společnosti Tesla vyhnout se LiDARu kritizují někteří analytici, kteří poukazují na to, že jiní výrobci autonomních vozů, jako například Waymo, LiDAR použili a prokázali slibné výsledky z hlediska bezpečnosti a výkonnosti. Rozhodnutí společnosti Tesla spoléhat se pouze na kamery a radary vedlo k řadě technických problémů, které se společnost stále snaží překonat.
Budoucnost robotické osy společnosti Tesla
Navzdory současným problémům je společnost Tesla i nadále odhodlána vyvíjet své Robotaxi. Společnost oznámila plány na zdokonalení softwaru pro autonomní řízení a investuje do výzkumu a vývoje s cílem řešit bezpečnostní problémy. Dlouhodobý úspěch vozu Tesla Robotaxi však bude záviset na jeho schopnosti vyhovět vyvíjejícím se předpisům a zajistit bezpečnost cestujících a ostatních účastníků silničního provozu.
Vzhledem k rostoucí konkurenci v oblasti autonomních vozidel se bude muset společnost Tesla rychle přizpůsobit, aby si udržela svou pozici na trhu. Společnost čelí značnému tlaku, aby prokázala, že její přístup založený na kamerách může být stejně efektivní a bezpečný jako řešení využívající LiDAR.