Před několika dny generální ředitel Amazonu Andy Jassy pochválil dopad umělé inteligence (AI) a prohlásil, že pokud vše půjde dobře, přinese to společnosti další propouštění (odhaduje se, že již v roce 2022 jich bude 27 000). V dopise, který byl zveřejněn, připustil, že v příštích letech společnost očekává snížení počtu zaměstnanců v důsledku zvýšení efektivity, které umělá inteligence přinese.
V květnu jsme se také dozvěděli, že vedení společnosti Amazon naléhá na své inženýry, aby si urychleně osvojili nástroje umělé inteligence. Tento tlak se projevuje vyššími nároky na objem vytvářeného kódu a menší flexibilitou v dodacích lhůtách. Jeden z inženýrů dokonce upozornil, že některé týmy byly zredukovány na polovinu, ale očekává se, že díky používání nástrojů umělé inteligence udrží stejnou produkci kódu.
Není to jen automatizace, která ve společnosti Amazon ničí kancelářská pracovní místa. Ve skladech je počet robotů na cestě k tomu, aby převýšil počet lidí, přičemž Amazon ve svých logistických centrech nasadil již více než milion robotů. To představuje významnou změnu ve způsobu fungování společnosti, která se stále více zaměřuje na efektivitu a snižování nákladů.
Kromě toho by se nemělo zapomínat, že je to již několik let, co si řidiči společnosti veřejně stěžovali, že měření jejich výkonu má na starosti algoritmus, který může být někdy nespravedlivý, protože stroj nechápe, že někdy například pracovníky zdržují fronty na vyzvednutí zásilek v samotných skladech. Před lety se také začala zbavovat svých náborářů a tyto úkoly v oblasti lidských zdrojů přenechávala strojům.
Co dělají skladoví roboti společnosti Amazon
Schopnosti těchto robotů se v průběhu let zlepšily. V roce 2012 koupila firma za 775 milionů dolarů (v přepočtu 16,22 miliard korun) společnost Kiva Systems s cílem přinést do obří skladové sítě e-commerce více robotických technologií. Jak tehdy oznámila, „technologie pomáhá maloobchodníkům plnit online objednávky rychle a s menším počtem pracovníků“.
Nyní společnost v oficiálním prohlášení oznamuje, že právě nasadila svého miliontého robota, čímž „upevnila naši pozici největšího světového výrobce a provozovatele mobilní robotiky“. Tento přelomový robot byl nedávno dodán do logistického centra v Japonsku.
„Začali jsme v roce 2012 s jedním typem robota, který dokázal přemisťovat regály se zásobami po skladu.“ Dnes mohou roboti Hercules zvedat a přesouvat až 560 kg zásob, roboti Pegasus využívají dopravníkové pásy k manipulaci s jednotlivými balíky a Proteus, který je podle firmy prvním plně autonomním mobilním robotem, se dokáže pohybovat mezi zaměstnanci v otevřených, neomezených prostorách a zároveň přesouvat těžké vozíky plné zákaznických objednávek.
„Tito roboti pracují společně s našimi zaměstnanci a vykonávají těžké, opakující se úkoly.“ Podle prohlášení generálního ředitele společnosti Amazon to neznamená propouštění: „V našem logistickém centru nové generace, otevřeném koncem loňského roku ve Shreveportu v Louisianě, vyžaduje pokročilá robotika o 30 % více zaměstnanců na pozicích spolehlivosti, údržby a inženýrů. To naznačuje, že roboti sice nahrazují některé úkoly, ale zároveň vytvářejí nové pracovní příležitosti v technických a údržbářských oblastech.
Co je DeepFleet
Kromě toho představila také DeepFleet, generativní model umělé inteligence vyvinutý pro zlepšení výkonnosti robotické flotily. Tento nástroj umožní koordinovat pohyby robotů.
„Naše roboty vyrábíme v USA, spolupracujeme s místními dodavateli a nasazujeme je po celém světě. To nám umožňuje udržovat vysoké standardy kvality a zároveň vytvářet cennou zpětnou vazbu mezi našimi konstruktéry, výrobními týmy a zaměstnanci v první linii,“ vysvětluje společnost Amazon.
V době, kdy chce americký prezident Donald Trump upřednostnit americkou výrobu a tvůrce a hlavní akcionář Amazonu Bezos chce s prezidentem velmi dobře vycházet, se Amazon snaží zdůraznit, že výroba jeho robotů probíhá v zemi. To nejen posiluje místní ekonomiku, ale může to také zlepšit vnímání společnosti veřejností.
O technologii umělé inteligence, nazvané DeepFleet, říká, že dokáže koordinovat pohyb robotů, což zlepšuje cestovní čas robotické flotily o 10 % a umožňuje doručovat zásilky zákazníkům rychleji a s nižšími náklady.
„DeepFleet je jako inteligentní systém řízení dopravy ve městě plném aut, která se pohybují v přeplněných ulicích. Stejně jako inteligentní dopravní systém může zkrátit dobu čekání a vytvořit lepší trasy pro řidiče, DeepFleet koordinuje pohyby našich robotů a optimalizuje tak jejich pohyb po našich logistických centrech. To znamená menší dopravní zácpy, efektivnější trasy a rychlejší zpracování objednávek zákazníků,“ vysvětluje společnost.
Kombinace milionu robotů v logistických centrech a systému DeepFleet znamená spolupráci robotiky a umělé inteligence při doručování zásilek zákazníkům společnosti. Podle firmy je to teprve začátek:„Jak se bude DeepFleet učit na základě dalších dat, bude i nadále chytřejší,“ uvádí se v prohlášení Amazonu. To znamená, že se systém bude časem dále zlepšovat, což by mohlo vést k vyšší efektivitě a ještě lepšímu zákaznickému zážitku.