Kupka na dnešní tiskové konferenci uvedl, že s ohledem na vyjádření výboru UNESCO a výsledky studie posouzení vlivu na kulturní dědictví (HIA) Správa železnic vypíše novou architektonickou soutěž na rekonstrukci mostu spolu s dostavbou třetí koleje a na řešení nové zastávky na výtoňské straně Vltavy. Most stavbaři snesou a opraví na břehu, na pilířích ho po dobu rekonstrukce nahradí provizorní jednokolejná konstrukce. Práce by mohly začít na konci roku 2029 a trvat tři roky.
Za zachování mostu dlouhodobě bojovaly občanské spolky, proti nahrazení byly i místní samosprávy či památkářské organizace. Podle zakladatele iniciativy Nebourat.cz Pavla Štorcha je dobře, že ministr přiměl SŽ k dodržování českých zákonů. „Jsme rádi, že jsme mohli ukázat sílu občanské společnosti," řekl Štorch.
Zvolené řešení rekonstrukce Štorch nicméně nepovažuje za hospodárné ve srovnání s návrhem studie, kterou nechal zpracovat Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu, jenž založili podnikatelé Tomáš Bistřický, Martin Vohánka a Jan Barta. Ten navrhoval snášet k opravě vždy jen jednu ze tří částí mostní konstrukce, kterou by vždy nahradila provizorní. Tak by bylo potřeba vyrobit jen jednu část, zatímco podle nynějšího plánu SŽ budou nutné všechny tři. „Zavání to velkou neefektivitou," řekl Štorch.
Samotný nadační fond je smířlivější. „Rekonstrukce s dostavbou třetí koleje nabízí rychlost a minimalizaci výluk, což je nejlepší řešení pro železniční dopravce, jejich cestující i Pražany," uvedl Bistřický. Doplnil, že zástupci fondu se těší na další dialog. „Naši studii dáváme zcela zdarma k dispozici a také naši experti jsou připraveni v dalších krocích pomoci svými znalostmi a zkušenostmi z rekonstrukcí desítek podobných mostů po celém světě," sdělil.
Zklamáni jsou však zástupci společnosti 2T engineering, která uspěla v dřívější soutěži SŽ s návrhem nahrazení mostu, a tým firem SUDOP Praha a TOP CON SERVIS, který k němu připravoval projektovou dokumentaci. Ve společném prohlášení uvedli, že rozhodnutí ministra znamená upřednostnění hlediska památkové ochrany a konzervace nad všemi ostatními.
„Praha je unikátní a cenná díky vrstevnatosti své architektury. Co historické období, to nějaká vrstva. Stávající podoba přístupu k památkové ochraně ale nedává šanci současnosti, aby ukázala svůj um a něco po sobě zanechala. Naše generace nemá právo vytvořit v Praze novodobou vrstvu," uvedli projektanti. Je jim líto i úsilí vynaloženého na legitimní soutěž, jejíž výsledky kvůli politice nakonec skončí v šuplíku.
Zachování stávajícího mostu dlouhodobě prosazovaly památkářské organizace, zvolený směr dnes na Kupkově tiskové konferenci ocenila i ředitelka Národního památkového ústavu Naďa Goryczková. „Jsme připraveni spolupracovat, jsme ztotožněni s tím, že se most bude snímat a opravovat na břehu, že tady bude provizorní kolej," řekla. Podle ní se odborníci NPÚ budou na přípravě nové soutěže podílet a bude se muset dořešit spousta detailů.
Zachování mostu podpořil i Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS). „Záchrana mostu je prioritní, rozhodnutí o rozdělení na samostatnou opravu mostní konstrukce a ostatní práce představuje moudré řešení," uvedl jeho prezident Martin Horáček. Podle něj zvolené řešení také zajistí, že stát nebude v konfliktu s památkovým zákonem a mezinárodními dohodami UNESCO.