16. ročník události s názvem Budapest Central European Fashion Week pořádané Maďarskou agenturou pro módu a design (HFDA) se nesl v duchu podpory nové generace. Poprvé byly do oficiálního programu zařazeny i závěrečné kolekce studentů předních místních univerzit – Univerzity umění a designu Moholy-Nagy (MOME) a Metropolitní univerzity v Budapešti (METU).
Vzestup nových jmen Letošní ročník BCEFW byl důkazem neúnavné práce jeho organizátorů na podpoře začínajících umělců. Celkem se zúčastnilo téměř 100 módních návrhářů z Maďarska a regionu střední a východní Evropy, včetně České republiky (Lukáš Macháček), Rumunska, Slovinska, Slovenska (Michael Kováčik a Petra Kubíková), Srbska a Ukrajiny. Podle organizátorů tvoří mladí návrháři téměř 60 % všech vystavujících značek .
Budapešť je módní metropolí a Budapest Central European Fashion Week nebyl jen o přehlídkách. Událost přiblížila módu celému městu prostřednictvím pop-up obchodů, výstav a panelových diskusí, přilákala mezinárodní tisk a nákupčí a zviditelnila maďarské značky na světové scéně. Z menší akce se tak BCEFW proměnil v jeden z nejvýznamnějších týdnů módy v regionu.
Značky, které byste měli mít v hledáčku BCEFW byl pořádná jízda. Pokud hledáte originalitu, silné příběhy a kaskadérské kousky, nemělo by vám uniknout zejména šest značek. Maďarská móda má rozhodně co říct.
UNREALINDUSTRY Pokud vás nudí trendy, značka UNREALINDUSTRY je tu pro vás. Návrhář Tamás Szili posouvá streetwear na zcela novou úroveň. Jeho kolekce s názvem POSTCODE je jako z futuristického filmu. Oversized šortky, mikiny a vrstvené topy jsou dokonalou ukázkou toho, jak se designové prvky prolínají s odkazy na postapokalyptický svět. K vidění byla spousta grafiky, patchworku i odvážných kombinací zvířecích potisků. A samozřejmě jeden ze sloganů „Wear it as a f*cking message“ („Noste to jako poselství” ), který mluvil za vše. Toto oblečení je prohlášení.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: VELKÉ NÁVRATY A MÓDNÍ TALENTY: SEZNAMTE SE S VIZIONÁŘI Z COPENHAGEN FASHION WEEK, KTERÉ BYSTE MĚLI ZNÁT
Foto: BCEFW SAGIO Pro ženy, které jsou chytré a sexy zároveň, je tu SAGIO. Návrhář Alexander Sagio, který má architekturu v krvi, vytváří kousky oslavující ženskou siluetu a jeho kolekce byla poctou ženskému tělu. Je zajímavé sledovat, jak Sagio přenáší svou vášeň pro architektonické tvary, linie a objemy do své značky, kterou uvedl na trh v roce 2023. Výsledkem je zajímavá směs módní drsnosti a smyslnosti zároveň. Nejnovější kolekce je inspirována múzou Veruschkou von Lehndorff, která své tělo proměnila v umění a byla zachycena objektivy fotografických legend. Klíčovým prvkem jsou elegantní padnoucí látky, které jemně odhalují ženskou postavu, a také třásně, které jsou vždy velmi trendy.
Foto: BCEFW AERON AERON je značka dámské módy pocházející z Budapešti, která je známá svými čistými liniemi a kvalitními materiály. Její oděvy kombinují nadčasovost tradičního krejčovství s návrhářskými technikami a provázejí ženy dnem i nocí. Kolekce ready-to-wear pro jaro/léto 2026 je oslavou léta a jednoduchosti. Všechny kousky jsou navrženy tak, aby vás provázely celým dnem bez kompromisů. Zajímavé jsou detaily jako jemná krajka, vzdušný len a lehké siluety. AERON nabízí oděvy, které se přizpůsobí vám, nikoli naopak.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: BERLIN FASHION WEEK PŘEDSTAVIL NOVÉ MÓDNÍ TALENTY MEZI NÁVRHÁŘI, KTERÉ BYSTE NEMĚLI PŘEHLÉDNOUT
Foto: BCEFW NUBU Značka NUBU je ukázkou mistrovství minimalismu a pomalé módy. Pro Judit Garam a její tvůrčí tým je klíčové udržitelné myšlení a recyklované a skladové materiály tvoří největší část jejich kolekcí, z nichž vytvářejí limitované edice i jedinečné a nadčasové kousky. Kolekce pro jaro/léto 2026 je inspirována uměleckými díly Anny Peter Breton, výtvarné umělkyně maďarsko-kyrgyzského původu, která ve svých dílech zobrazuje kyrgyzskou krajinu. Tu se podařilo převést do organických tvarů a jemné barevné palety, která evokuje přírodu. Použity byly ručně malované a digitální tisky, které se objevují nejen v detailech, ale i v celkovém objemu kusů. Pokud oceňujete kvalitu, funkčnost a uměleckou vizi, NUBU je značka pro vás.
Foto: BCEFW SUGARBIRD Milovníci barev, hravosti a popkultury se musí zastavit u značky SUGARBIRD. Přestože na módní scéně není žádným nováčkem, tato multibrandová značka, známá svým sloganem „More is More!“ , přinesla na přehlídková mola pořádnou dávku energie. Zajímavá je její spolupráce se světovými značkami jako Disney nebo Warner Bros. Zároveň značka nezapomíná na své kořeny a její kolekce kombinují tradiční maďarské motivy a folklorní prvky s moderní módou. Poslední představená kolekce „La vie en Chateu“ je jako z pohádky. Každý kousek je dokonale propracovaný a přibližuje kulturní dědictví Maďarska prostřednictvím detailů a jedinečné atmosféry.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: RAKUTEN FASHION WEEK TOKYO 2025 BYL FUTURISTICKOU VIZÍ MÓDY A JEDINEČNÉHO JAPONSKÉHO STYLU
Foto: BCEFW TOMCSANYI Návrhářka Dóri Tomcsányi přináší do současné módy osobitý hlas a její tvorba je inspirována minimalismem poloviny století, tradicí a moderním designem. Její oděvy jsou živé, výrazné a zároveň nadčasové. Pro kolekci jaro/léto 2026 se inspirovala také maďarským kulturním dědictvím. Místo klasického folkloru se však inspirovala maďarskými hracími kartami, známými jako Magyar kártya. Výsledek? Hravý, ale promyšlený a rozhodně originální. Tomcsányi ukázala, jak lze tradici převést do moderního a vizuálně bohatého jazyka prostřednictvím čistých linií a velkorysých objemů.
Foto: BCEFW Zdroje: BCEFW, tiskové materiály, autorský text