V digitálním věku zkoumají automobilky nové způsoby monetizace a Volkswagen není výjimkou. Společnost představila možnost, která majitelům vozu ID.3 umožní za příplatek odemknout plný výkon jejich vozu. Tato strategie, která je již k dispozici v několika evropských zemích, vyvolala debatu o budoucnosti předplatného v automobilovém průmyslu.
Větší výkon jen pro bohaté
Model ID.3 Pro je standardně dodáván s výkonem 204 koní, ale prostřednictvím tohoto předplatného, známého jako „výkon na vyžádání“, mohou uživatelé získat přístup k výkonu 231 koní, který je stejný motor schopen vyvinout. Cena je 18,90 eur (463 Kč) měsíčně nebo jednorázová platba 629 eur (15 400 Kč). Toto vylepšení zahrnuje také dodatečný točivý moment 45 Nm, který zkracuje čas zrychlení 0-100 km/h ze 7,6 na 7,1 sekundy. Tato modernizace přibližuje mechaniku modelu ID.3 Pro mechanice jeho většího bratra, modelu ID.3 Pro S, jehož cena se na německém trhu liší o přibližně 8 000 eur (196 000 Kč).
Nebezpečný přístup k předplatnému
Tento trend placení za odemknutí stávajících funkcí ve voze se začíná prosazovat. Motor modelu ID.3 je nastaven tak, aby poskytoval tento dodatečný výkon již z výroby, ale je softwarově uzamčen, dokud není aktivováno předplatné. Tento přístup byl kritizován některými zákazníky, kteří mají pocit, že za stejný produkt platí dvakrát.
Volkswagen není jedinou společností, která tento model používá. Například BMW zavedlo předplatné pro funkce, jako jsou vyhřívaná sedadla, zatímco Mercedes nabízí vylepšení akcelerace prostřednictvím dodatečných plateb. Podobné výkonnostní balíčky zavedla také společnost Polestar. Tato rozhodnutí vyvolala kontroverzi mezi zákazníky, kteří se ptají, zda je tento obchodní model dlouhodobě udržitelný.
Přijetí těchto předplatných se mezi zákazníky liší. Podle průzkumu společnosti S&P Global se procento zákazníků ochotných platit za propojené služby snížilo z 86 % v roce 2024 na 68 % v roce 2025. Ačkoli ochota zůstává vysoká, klesající trend naznačuje, že spotřebitelé mohou začít pochybovat o hodnotě těchto předplatných.
Vysvětlení Volkswagenu
V současné době je v ČR na trhu více než 20 % zákazníků, kteří si chtějí pořídit služby v oblasti automobilového průmyslu. Volkswagen argumentuje tím, že tato možnost nabízí „flexibilitu zákazníkům“ a že historicky již existovaly motory s podobným objemem a různou úrovní výkonu ve vyšších řadách. Podle značky umožňuje „sportovnější zážitek z jízdy“, aniž by se musela zavazovat k vyšší počáteční ceně. Modernizace se provádí na dálku prostřednictvím multimediálního systému vozidla, což majitelům usnadňuje celý proces.

Zdroj: Youtube.com
Aktualizace je k dispozici pro vozidla s verzí softwaru 3.2.1 a je vázána na vůz, nikoli na majitele, takže zůstává aktivní i v případě dalšího prodeje. Pokud je vozidlo vybaveno starší verzí softwaru, bude nutné navštívit servisní středisko a provést aktualizaci na požadovanou verzi. Volkswagen ujišťuje, že tato aktualizace nemá vliv na dojezd vozidla a není nutné ji oznamovat pojišťovně, protože vůz je schválen z výroby s maximálním výkonem.