Nárůst používání chytrých telefonů vedl několik státních institucí k tomu, aby zvážily možnost, která nabývá na síle: zákaz jejich používání ve školách. V Česku již toto opatření některé školy zavedly. Otázkou, která bude v USA rezonovat, tak je: co se stane s chytrými telefony ve školách?
Omezení používání mobilních telefonů ve školách se stalo jednou z největších nedávných proměn školství ve Spojených státech. Za dva roky se opatření, které začalo na Floridě, rozšířilo do 35 států a Washingtonu DC, což vyvolalo celonárodní debatu kolem zavedení takového pravidla. Není překvapením, že se k ní vyjádřili politici z obou stran, rodiče, učitelé i výzkumní pracovníci, aby se podělili o své názory.
Měly by být chytré telefony ve třídě zakázány?
V roce 2023 byl na Floridě přijat první státní zákon tohoto druhu, což vedlo k rychlému rozšíření tohoto opatření. Některé státy, jako například Georgia nebo samotná Florida, prosazují zákaz pouze na základních školách a v prvních dvou ročnících středních škol, ale jiné jdou ještě dál a omezují používání chytrých telefonů během vyučovacích hodin. Povolují však používání těchto zařízení během obědů a přestávek.
Některé okresy chtějí zpřísnit kontrolu této legislativy a vyžadují, aby telefony byly uloženy v uzamykatelných magnetických pouzdrech nebo speciálních skříňkách. Podle prvních výsledků několika studií se žáci i přes počáteční odpor k používání mobilních telefonů ke vzájemné komunikaci přizpůsobují. Učitelé zase uvádějí, že zaznamenali snížení počtu vyrušování v hodinách a naopak zvýšení času, který stráví se studenty.
Podle výzkumníků z Emoryho univerzity se proti tomuto opatření staví především rodiče, kteří jsou proti zavedení těchto zásad, protože chtějí udržovat kontakt se svými dětmi i během vyučování. V důsledku toho jak samotní rodiče, tak odborníci doporučují vyvážit komunikaci v zájmu bezpečnosti se sociálně-emočním rozvojem žáků, protože zatímco učitelé vidí přínosy, výzkumníci upozorňují, že zatím neexistují přesvědčivé důkazy o účincích na duševní zdraví nebo šikanu.
Vliv na učení a pozornost
Zákaz mobilních telefonů ve třídách není zaměřen pouze na snížení rozptylování, ale také na zlepšení soustředění žáků na studium. Studie London School of Economics zjistila, že zákaz mobilních telefonů ve školách může výrazně zlepšit studijní výsledky studentů, zejména těch, kteří mají slabé výsledky. Odstraněním rozptylování mobilními zařízeními se studenti lépe soustředí na domácí úkoly a aktivněji se účastní diskusí ve třídě.

Zdroj: Youtube.com
Zákaz navíc podporuje rozvoj mezilidských dovedností. Tím, že se studenti při komunikaci nespoléhají na své telefony, mají více příležitostí komunikovat tváří v tvář, což může zlepšit jejich sociální dovednosti a schopnost pracovat v týmu.
Úloha technologií ve vzdělávání
Navzdory výhodám omezení používání mobilních telefonů zůstávají technologie v moderním vzdělávání klíčovým nástrojem. Mnoho pedagogů prosazuje vyvážený přístup, který technologie účinně začleňuje do výuky. Vzdělávací aplikace a online výukové platformy mohou doplňovat tradiční výuku a nabízet další zdroje pro individualizované učení.
Někteří odborníci proto spíše než úplný zákaz navrhují stanovit jasné pokyny pro používání mobilních zařízení ve třídě. Ta by mohla zahrnovat používání telefonů pro konkrétní činnosti související s výukou a zároveň omezit jejich používání pro osobní účely během vyučovacích hodin.