GLOSA. Je čas prázdnin, a tak na ústeckém magistrátu vyhlásili celozávodní dovolenou. Skoro nikdo tam nezbyl a ti, co zůstali, velmi se nudili. Co budeme dělat, ptali se, když už tři dny stáli na hlavním rynku a z nudy plivali přes plot do zdejší slavné betonové jámy. Budeme si na Facebooku dělat srandu z lidí, napadlo je. A jak řekli, tak učinili.
Je to už skoro tři a půl roku, co má Ústí nad Labem novou vizuální identitu. Dopadlo to nakonec docela dobře, polepy městských aut a domů byly provedeny, lidé si zvykli. I když původní plány byly možná o něco ambicióznější.
Kromě veršovánek typu Ústí-nepustí nebo hříček jako Ústí ajncvaj do Němec postavili autoři ze studia Trifor své návrhy také na používání jednoduchých sdělení – Ústí historie, Ústí kultury a podobně.
„Identita od vítězného studia přiznává postindustriální kořeny města, je velmi ryzí a pravdivá,“ říkala v roce 2022 ředitelka Czechdesignu Jana Vinšová. A primátor Petr Nedvědický k postupnému zavádění loga dodával: „Bude to dlouhý proces, který bude stát velké úsilí pracovníky magistrátu a městských organizací.“
A právě tento dlouhý proces s jeho úsilím byl nyní završen.
„Hlavu vzhůru!“ vyzvali zmínění vtipálci z magistrátu občany. Nejspíš jako reakci na svou nedávnou anketu, v níž jim obyvatelé vzkázali, že tři čtvrtiny z nich by z města nejraději zmizeli, kdyby mohli, nebo o tom aspoň uvažují.
Ústí architektury a prasat
Ze všech možných variant navrhovaných sloganů jeden nebyl dlouho využit. Jde právě o slovní spojení Ústí architektury. Každý přitom ví, že v Ústí je architektura nejen historicky daná a skvěle opečovávaná, současné generace ji navíc rozvíjejí tvůrčím způsobem.
Máme zde třeba skvělý kostel Nanebevzetí Panny Marie se známou šikmou věží, který jsme si pro zvýšení architektonického efektu obestavěli nákupním centrem.
Už dva roky se stavební stroje zakusují do historických budov Schichtových závodů, letos k nim přibyly nedaleké Vrbenského lázně.
Máme zde i hlavní náměstí, kde je spousta prvorepublikové krásy, jenom člověk musí zvednout hlavu opravdu hodně vzhůru, aby ji vůbec viděl.
Nebo hned vedle na nároží, to jsme si taky dozdobili moc hezky.
Pak je tu samozřejmě už jednou zmíněná jáma, kde se zase hlava vzhůru příliš nedoporučuje, aby do ní jeden nespadl. Což se týká i dalších oblastí v centru města, kde by hlava v oblacích mohla vést k nechtěnému blízkému setkání třetího druhu.
Vtipálci z magistrátu, když už se pro slogan o Ústí architektury rozhodli, použili fotografii nejtuctovější betonové krabice bývalých Pozemních staveb, která přirozeně k největším skvostům nepatří. Zapomněli přitom na stavbu nejvýznamnější, torzo bývalého hotelu Máj, kterého se město ne a ne zbavit, jakkoli se o to už třicet let snaží.
[caption id="attachment_129719" align="aligncenter" width="640"]
Foto: Ondřej Bičiště / MAFRA / Profimedia[/caption]
Údajně se nyní chystá jeho využití jako kulisy pro natáčení nové milostné romance, odehrávající se v roce 1995 ve vybombardovaném Sarajevu. Město plánuje, že snímky využije v navazující kampani Ústí filmu.