Modernizace trati z Prahy do Lysé nad Labem je hotová, Správa železnic dnes slavnostně zahájila provoz na zbývajícím úseku mezi Mstěticemi a Čelákovicemi. Vlaky využívají dvě dlouhé přeložky, které umožnily zvýšit traťovou rychlost a zkrátit dobu cestování. Stanice Mstětice pak získala moderní nástupiště s podchodem a bezbariérovým přístupem. Celkové náklady stavby dosahují téměř 3,2 miliardy korun, dvě třetiny pokryjí evropské zdroje. Modernizovaný úsek je víc než 6 kilometrů dlouhý. První přeložka s délkou 1,9 kilometru umožnila napřímit trať za Čelákovicemi přes částečně zastavěnou místní část Záluží, druhá měří téměř kilometr a vede mírnějším obloukem volnou krajinou před stanicí Mstětice. „Trať z Prahy do Lysé nad Labem plní významnou roli v příměstské dopravě, využívají jí i dálkové spoje do Hradce Králové. Nejen pro obyvatele Čelákovic je tak potěšitelnou zprávou dokončení její modernizace, která přinesla rychlejší a pohodlnější cestování vlakem. Věřím, že se to pozitivně odrazí i v dalším nárůstu počtu cestujících,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Obnovou prošlo celkem 18 železničních mostů, propustků a podchodů. Výraznou proměnou prošla stanice Mstětice, ve které vzniklo nové oboustranné nástupiště dlouhé 220 metrů a podchod. Bezbariérový přístup zde zajišťují šikmé chodníky. Zvýšení bezpečnosti silniční i železniční dopravy přinesla výstavba silničního nadjezdu, který nahradil vytížený přejezd. „Modernizaci celé vytížené trati mezi Prahou a Lysou nad Labem se nám podařilo dokončit během šesti let. Díky tomu se na ni vejde víc vlaků, které navíc jezdí rychleji. Zcela jsme přebudovali důležitou stanici v pražských Vysočanech a postavili novou zastávku na Rajské zahradě s přímým přestupem na metro,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Nejdůležitější ale je, že vysoké modernizační tempo držíme i na dalších tratích okolo Prahy. Intenzivně pracujeme na úseku z Prahy do Berouna a také na spojení metropole s letištěm a Kladnem, kde z velké části vyroste zcela nová trať,“ dodává. „Masivní finanční podpora z evropských fondů je na českých železnicích stále patrnější. Trať mezi Mstěticemi a Čelákovicemi je součástí koridoru Východ-východní Středomoří a Rýnsko-dunajského koridoru transevropské dopravní sítě. Jejich rozvoj přispívá k odlehčení přetížených silnic, omezuje emise a znečištění a zvyšuje bezpečnost dopravy – i zde tedy vidíme nezpochybnitelné přínosy našeho členství v EU a evropské soudržnosti a solidarity,“ uvádí tiskový mluvčí Zastoupení Evropské komise v ČR Václav Lebeda. Celkové náklady modernizace trati mezi Čelákovicemi a Mstěticemi dosahují 3 189 272 464 korun. Jejími zhotoviteli byly Eurovia CS, Subterra, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha. „Optimalizace tohoto traťového úseku byla velmi náročná, a to především s ohledem na logistiku prací, kdy bylo zapotřebí provést rozsáhlé přeložky významných inženýrských sítí, což mělo vliv na harmonogram prací. Díky skvělé spolupráci všech dotčených stran včetně zástupců obcí, jejich obyvatel, investorovi, projektantovi i nasazení našich partnerů a zaměstnanců dílo již může využívat veřejnost, soupravy zde budou projíždět až 140 km/h,“ uvádí za zhotovitele generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS Martin Borovka. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů dosahuje 97 590 648 eur. Míra podpory EU je 85 % ze způsobilých nákladů, maximální výše přidělené dotace činí 82 688 556 eur, tedy téměř 2,036 miliardy korun. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Zdroj: Správa železnic