Jednou z nejoblíbenějších turistických atrakcí Japonska je hora Fudži. Vzbuzuje takovou fascinaci, že se Japonsko rozhodlo zpoplatnit výstup na její vrchol, aby omezilo přelidnění, a dokonce zničilo slavnou fotografii postavením obrovského plotu. Na úpatí ikonického místa se nacházejí nejen tradiční vesnice, ale také město budoucnosti. Alespoň budoucnosti Toyoty, protože právě zde se japonská automobilka rozhodla vytvořit laboratorní město nazvané „Toyota Woven City“.
A po letech stavebních prací bude v září zahájena „1. fáze“ vývoje dalších technologií značky.
První fáze
S několika náznaky, které zazněly na veletrhu CES 2018, s dalšími podrobnostmi, které byly nabídnuty o dva roky později, a s pracemi na Fázi 1, které byly dokončeny na konci loňského roku, Toyota dokončuje detaily, aby mohla rozjet své „Woven City“. Závod, který se nachází vedle továrny společnosti Higashi-Fuji v japonské prefektuře Šizuoka, byl v prohlášení popsán jako „platforma pro rozšíření konceptu mobility nad rámec dopravy“.
Po dlouhých přípravách bude tento ambiciózní plán zahájen 25. září. A přestože Toyota stojí v čele, na dosažení cíle „znovuobjevení mobility“ budou ve Woven City pracovat i další společnosti.
Coworking
Toyota je stejně jako mnoho jiných společností známá díky určitému produktu – v tomto případě automobilům – ale má řadu dceřiných společností a částí skupiny, které se věnují podpoře jiných odvětví. Mnohé z nich budou sídlit ve Woven City, ale v jejích laboratořích se najde místo i pro další, které mají s cílem zlepšit mobilitu v každodenním životě a priori jen málo společného.
Dvěma nedávnými příklady jsou Interstellar Technologies, která vyrábí a vyvíjí rakety i satelity, a Kyoritsu Seiyaku, korporace, která vyvíjí, vyrábí a dováží veterinární léky. Již dříve bylo oznámeno, že ve Woven City bude působit také společnost Daikin – klimatizace (a může to dávat smysl, protože v automobilech jsou stále klimatizace), ale i další, například DyDo Drinco (nealkoholické a jiné nápoje), UCC Japan Co. (výroba a prodej kávy), Zoshinkai Holdings (korespondenční vzdělávací služby) nebo Nissin Food (známá především svými instantními nudlemi).
Laboratoř
Celkem, a to i se započtením společností ze skupiny Toyota, je v současné době 19 společností, které budou své návrhy rozvíjet v rámci Woven City. V tuto chvíli to vše vypadá poněkud abstraktně, ale Toyota toto zařízení chápe jako „živou laboratoř“, v níž se budou testovat pokročilé technologie mobility, robotiky, umělé inteligence, konektivity a udržitelnosti v reálném městském prostředí.
To znamená, že namísto toho, aby si k testování vypůjčila ulice nějakého města, postavila si vlastní, poháněné solární energií a něčím, co společnost v minulosti velmi zajímalo: vodíkovými palivovými články. Dalo by se to nazvat „prototypem města“ a jeho rozměry jsou značné.
Celkově a po dokončení jednotlivých fází výstavby se odhaduje, že Woven City bude mít rozlohu asi 294 000 metrů čtverečních. Již jsme zmínili, že budovy budou napájeny solárními panely na střechách a zmíněnými vodíkovými bateriemi, ale bude také obklopeno hydroponickými kulturami, což jsou rostliny, které přijímají živiny z minerálních roztoků, a nikoli ze zemědělské půdy.
Město jako laboratoř
Při návrhu města se počítalo se třemi typy ulic, rozlišenými podle rychlosti vozidel, která se po nich mohou pohybovat, a typu mobility. Existují například ulice pro rychlá vozidla, jiné pro osobní mobilitu a také pěší zóny, které jsou rozmístěny „organicky“. A tato mobilita bude probíhat prostřednictvím plně autonomních vozidel a vozidel s nulovými emisemi.
Mnoho společností se rozhoduje pro vytvoření obrovských areálů, kde budou umístěny tisíce pracovníků. Jedním z příkladů je obrovský areál společnosti Huawei a další, který napodobuje architekturu několika evropských měst, ale když mluvíme o Toyota City, máme na mysli doslova město. Kromě laboratoří, v nichž se navrhují nové formy mobility a energie pro město budoucnosti, budou lidé ve Woven City žít.

Zdroj: Youtube.com
V první fázi zde bude žít odhadem 360 lidí, včetně zaměstnanců Toyoty a jejich rodin. Budou bydlet v obydlích vytvořených ve stylu „Japandi“ (kombinace severského a japonského stylu), vybavených pokročilými technologiemi pro monitorování a podporu zdraví a domácí robotikou, a cílem je, aby po dokončení všech fází ve městě žilo přibližně 2 000 lidí.
Budoucnost projektu
Touhou společnosti je vyzkoušet v co nejreálnějším scénáři (byť pečlivě navrženém a vzdáleném tomu, co mohou nabídnout tradiční města) nejmodernější technologie v oblasti mobility, udržitelnosti a městského plánování. A na základě zkušeností získaných ve „fázi 1“ bude v určitém okamžiku zahájena nová fáze, která nejen zvýší počet obyvatel, ale také rozšíří nebo zdokonalí zastavěné prostředí. A v roce 2026 se otevřou brány, aby lidé mimo projekt mohli město navštívit a nabídnout zpětnou vazbu k modelu.
Jde o nesmírně ambiciózní cíl a značka neočekává, že by byl v prvních letech ziskový, protože jej považuje spíše za technologický inkubátor pro plánování budoucích měst než za něco, co nabídne okamžitou návratnost.
Tkané město se také zaměří na udržitelnost a zdravý životní styl. Kromě technologií pro mobilitu bude město obsahovat pokročilý systém nakládání s odpady a řešení pro městské zemědělství na podporu potravinové soběstačnosti. Obyvatelé budou moci využívat prostředí, které upřednostňuje pohodu, se zelenými plochami a komunitními prostory navrženými tak, aby podporovaly sociální interakci a duševní pohodu.
Toyota Woven City není jen experimentem v oblasti mobility, ale snahou nově definovat, jak mohou města v budoucnu fungovat efektivněji a udržitelněji. Tento projekt, podpořený technologiemi a inovacemi, se snaží položit základy nového typu městského života, který by mohl ovlivnit podobu měst po celém světě.