Problém moderního válčení spočívá v tom, že už není geografickou záležitostí a dnešní technologické možnosti v čele s bezpilotními letouny a umělou inteligencí (AI) podkopávají fyzické bariéry, které kdysi existovaly. Důkazem toho byla například ukrajinská operace SpiderWeb nad ruskými leteckými základnami. V prvních 18 měsících války ztratila Ukrajina na zemi jen velmi málo letadel ve srovnání s počty Moskvy a nejnovější krok předznamenává ještě nižší číslo.
Příchod stíhaček F-16 do ukrajinského letectva byl doprovázen souběžnou snahou o vytvoření mobilního ekosystému schopného udržet nepřetržité operace ve scénáři, kdy je každá základna potenciálním cílem ruských letadel a raket.
Řešení? Ukrajinská nadace Come Back Alive ve spolupráci se státním konglomerátem Office 61 a za finanční podpory energetické společnosti Ukrnafta nedávno dodala sadu vozidel speciálně navržených tak, aby poskytovala letounům F-16 potřebnou logistickou flexibilitu.
Čtyřkolky a stíhačky
Akvizice zahrnovala dílenské vozy pro přípravu zbraní, jeřábové vozy pro nakládání raket a bomb, pickupy pro přepravu personálu a především kolový komplex pro plánování misí sestávající z nákladního vozu MAN 6×6 a obytného taženého modulu, který umožní instruktáže, plánování operací a rychlý přesun tam, kde je potřeba.
Díky této investici ve výši něco málo přes 1,2 milionu dolarů (25,6 milionu korun) získá Ukrajina nejen technické zlepšení (například snížení počtu operátorů potřebných k montáži munice na každý letoun z tuctu na tři), ale také operační výhodu v prostředí, kde rychlost a rozptýlení jsou synonymem přežití.

Zdroj: Youtube.com
Logika této inovace je jednoduchá, ale strategická: zabránit Rusku, aby bylo schopno předvídat nebo zničit stíhačky západní výroby na zemi. Ukrajina si již dříve vypěstovala zvyk střídat letecké základny a dokonce využívat úseky dálnic jako provizorní vzletové a přistávací dráhy, což je praxe zděděná po sovětské konstrukci pro operace ve strohém prostředí, nyní však umocněná špičkovou technologií F-16.
Tato schopnost přesouvat se s podpůrnou infrastrukturou na kolech mění každou silnici v potenciální základnu a každou misi ve hru na schovávanou. V tomto smyslu nejsou nová vozidla pouhými nákladními automobily: představují adaptivní doktrínu, v níž letectvo opouští představu pevných základen a přijímá plnou mobilitu jako štít proti nepřátelským raketám, dronům a bombardérům.
NATO a USA se učí
Lekce, které Ukrajina uplatňuje v extrémních podmínkách, pozorně sledují Spojené státy a jejich spojenci. Jak jsme nedávno informovali, doktrína Agile Combat Employment (ACE), která usiluje o rozptýlení bojového letectva na více dočasných místech, čerpá přímo z ukrajinských zkušeností. Generálové USAF uznávají, že se Ukrajině podařilo zabránit masovému ničení svých letadel tím, že nevzlétla a nepřistála dvakrát za sebou na stejném místě, čímž donutila nepřítele plýtvat zpravodajskými informacemi a municí.
Kompromisem za tuto agilitu jsou logistické požadavky: každé stanoviště potřebuje palivo, munici a vybavení pro údržbu, které musí být kompaktní, přenosné a rychle instalovatelné. Samotná americká námořní pěchota zahájila projekty, jejichž cílem je zajistit letecké hasicí vozy na letounech C-130 a lehčí, modulárnější vybavení, které může doprovázet letky při neustálém pohybu, což znamená zásadní změnu v pojetí vzdušného boje.
Budoucnost letectva
Není pochyb o tom, že to, co se dnes testuje na Ukrajině, má globální dopady. V případné konfrontaci s Čínou v Tichomoří by žádná mocnost nemohla zaručit ochranu všech svých leteckých základen a klíčem k přežití bude mobilní rozptyl.
Stíhačky nebudou moci zůstat týdny na jediném letišti bez husté protiletadlové obrany; jejich operace se budou měřit na hodiny nebo dny, s včasnými přesuny za účelem doplnění paliva a přezbrojení před návratem na lépe chráněné hlavní základny. To bude vyžadovat přepracování lehčího podpůrného vybavení, promýšlení nových architektur udržování a maximalizaci pozemní a vzdušné mobility.
Ukrajina jako testovací zóna
V konečném důsledku se zařazení těchto deseti strojů do služby F-16 může v zápalu války zdát jako nepodstatný detail, ale ztělesňuje hlubší proměnu: proměnu letectva, které se již nemůže spoléhat na pevnost svých základen a které je závislé na rychlosti, rozptýlení a logistické kreativitě.

Zdroj: Youtube.com
Ukrajina se tak stává testovacím polem pro doktrínu, kterou Západ, a zejména Spojené státy, považují za nezbytnou pro přežití v budoucích konfliktech vysoké intenzity. Každé dílenské vozidlo a pojízdný plánovací modul tak nejsou jen kusy kovu, ale symboly toho, jak nás válka nutí znovu objevit způsob, jakým dnes přemýšlíme o vzdušné síle.