<p>Kraj od toho očekává nejen vyšší komfort pro cestující, ale i úsporu. Roční náklady na provoz poptávkové dopravy hejtmanství odhaduje na zhruba 2,5 milionu korun. <em>"Očekávaná konkrétní výše úspory by v tomto případě mohla být zhruba půl milionu korun za rok, což je zhruba 15 až 20 procent z nákladů na dopravní obslužnost v této relaci,"</em> řekl mluvčí Libereckého kraje <strong>Filip Trdla</strong>.</p> <p>Taxibus od prosince nahradí spoje autobusové linky 672 vyjma večerních odjezdů v 19:39 a 21:39, které zůstanou zachované tak, jak jsou. Zrušené budou navíc v pracovních dnech i železniční spoje mezi Novým Městem pod Smrkem a Jindřichovicemi pod Smrkem a vlak na lince L61 bude mezi těmito obcemi jezdit pouze o víkendu. <em>"Jedná se o provozně i ekonomicky racionální závěr. Místo tří párů vlaků nabízíme uceleně v období 12 hodin operativní poptávkovou dopravu, která se lépe přizpůsobí přepravním potřebám cestujících,"</em> řekl náměstek hejtmana pro dopravu<strong> Jan Sviták</strong> (Starostové pro Liberecký kraj).</p> <p>V rámci takzvaného semifixního provozu zajistí mikrobus od prosince i svoz dětí do základní školy v Novém Městě pod Smrkem a zhruba od 7:30 do 18:30 bude fungovat operativně. <em>"Zvažujeme částečnou fixaci času odjezdu v odpoledních hodinách, abychom předešli situaci, že se děti nedostanou po vyučování domů,"</em> řekl<strong> Otto Pospíšil</strong>, jednatel společnosti KORID LK, jež má v kraji veřejnou dopravu na starost.</p> <p>Vlakové linky L61 a autobusové 670 ve směru na Frýdlant se zatím změny spojené s poptávkovou dopravou nedotknou. Kraj ale plánuje její zavedení i do jiných částí svého území. <em>"O tom, kdy a kde bude poptávková doprava dále zavedena, se rozhodne pravděpodobně v září,"</em> dodal mluvčí kraje.</p> <p>Mikrobus pro osm cestujících začal zkušebně jezdit v září loňského roku v pracovních dnech do Jindřichovic pod Smrkem, Nového Města pod Smrkem, Horní Řasnice a částečně do Dolní Řasnice. Cestující si ho mohou objednat přes mobilní aplikaci TvůjBus nebo telefonicky přes centrální dispečink veřejné dopravy v kraji (IDOL). Do konce letošního června, tedy za deset měsíců, toho využilo 4537 lidí.<em> "Pilotní provoz prokázal, že poptávková doprava může fungovat jako součást standardní dopravní obslužnosti. Předpokládáme, že po sloučení s ní se počet přepravených cestujících ještě zvýší," </em>dodal Sviták.</p>