Automobily průmysl prochází dvěma revolucemi. Zdá se, že jedna má jasný cíl: zavedení baterií na podporu dekarbonizace. Druhá se týká tlačítek a je poněkud rozptýlenější. Jestliže se před několika lety hlavní společnosti vrhly do náruče obrazovek a odsouzení fyzických tlačítek, nyní dochází k nesmělému obratu. A právě jedním z vozů, který se vrací k tlačítkům, je nový Mercedes GLC. Ano, ten s 39,1palcovou obrazovkou umístěnou ze strany na stranu.
MBUX Hyperscreen
Nový Mercedes GLC, představený před několika týdny na autosalonu v Mnichově, je velmi kuriózní elektromobil. Zvenčí připomíná klasičtější vozy značky, ale uvnitř je to naprostá fantazie. Nejde sice do extrému prototypů Intelu s obrazovkami všude kolem, což byl nápad dokonce „obscénní“, ale na palubní desce je obrovská, téměř 40palcová obrazovka do stran.
Jedná se o jeho Hyperscreen, displej, který simuluje tři obrazovky a obsahuje ovládací prvky celého informačního a zábavního systému, informace o vozidle a za volantem oblast digitálního rychloměru a důležité jízdní údaje.
Krok zpět
Když jej Mercedes navrhoval, přesunul všechny ovládací prvky vozu na digitální tlačítka na této dotykové obrazovce. Průmysl se však nachází v období změn a některé značky tyto kroky přehodnocují. Ačkoli nesměle, Mercedes se k tomu připojil s výše zmíněným modelem GLC, ale také s modelem CLA Shooting Brake.

Zdroj: Youtube.com
Německá značka přepracovala volant tak, aby z něj nezmizely prvky, které by měly zůstat jako jsou knoflíky, válečky a tlačítka pro ovládání důležitých částí vozu, abychom nemuseli kvůli pohledu na obrazovku odtrhávat oči od silnice. Britskému médiu Autocar se podařilo hovořit s Magnusem Östbergem, šéfem softwarového oddělení Mercedesu, který přiznal, že jsou možná až příliš futuristické.
Tlačítka vedou
Östberg v rozhovoru uvedl, že navrácení tlačítek na volant je „nejjednodušší a nákladově nejefektivnější způsob, jak do vozů vrátit fyzické ovládání“, a to při zachování kokpitu, který je silně digitální. K překvapení málokterého řidiče „je pro nás nesmírně důležitá rovnováha mezi fyzickými a hmatovými tlačítky. Řídíme se daty a tím, co se používá nejčastěji, a data nám ukazují, že fyzická tlačítka jsou lepší. Proto jsme je tam vrátili,“ říká důrazně.
Šéf softwaru uvedl, že tím bude od nynějška stanoven plán pro Mercedes-Benz a že pravděpodobně zařadí další tlačítka. Nebude to však platit pro všechny modely. Östberg zdůrazňuje, že zatímco volanty s tlačítky budou udávat nový směr značky, ty vozy, které budou obsahovat více dodatečných tlačítek, budou pravděpodobně SUV.
„Ve větších vozech máme větší volnost prostoru a kupující v těchto řadách se o tlačítka zajímají více,“ říká. To může záviset na trhu, protože naznačil, že by se mohly objevit různé volanty v závislosti na regionu. Poznamenal, že zatímco Evropané preferují tlačítka, Asiaté dávají přednost obrazovkám a hlasovému ovládání.
Podobné problémy řeší i jiní
Östbergova prohlášení nepřekvapí, když uvážíme, co dělají jiné společnosti. Jednou z těch, které udělaly velký rozdíl mezi klasickými „kokpity“ a novými s všudypřítomnými obrazovkami, je Volkswagen a právě na mnichovském autosalonu představil svůj nový designový jazyk pro interiéry svých vozů: více tlačítek a navíc skutečných tlačítek.
Nejde však jen o to, že si společnosti uvědomují, že tlačítka jsou užitečná z bezpečnostních důvodů: Euro NCAP před několika měsíci oznámila, že automobily získají pět hvězdiček (což je pro uživatele velmi důležitý marketingový bod) pouze tehdy, pokud se základní funkce stále ovládají fyzickými knoflíky.
Studie Univerzity v Utahu navíc odhalila, že řidiči, kteří místo fyzických tlačítek používají dotykové obrazovky, mají větší tendenci k rozptylování, což zvyšuje riziko nehod. To posiluje myšlenku, že zatímco dotykové obrazovky nabízejí moderní a futuristickou estetiku, fyzická tlačítka poskytují bezpečnější a efektivnější uživatelský zážitek. V této souvislosti není Mercedes jedinou značkou, která přehodnocuje svůj přístup. Například společnost Ford oznámila, že rovněž plánuje znovu zavést více fyzických ovládacích prvků do svých budoucích vozidel, a to s odkazem na podobné obavy o bezpečnost a použitelnost.
S tím, jak technologie směřují k plné digitalizaci, se zdá, že nejbezpečnější a nejpraktičtější cestou pro výrobce automobilů je najít rovnováhu mezi digitálním a fyzickým ovládáním a zajistit, aby řidiči mohli udržet svou pozornost na silnici a zároveň využívat technologické inovace.