Xiaomi SU7 překvapilo celé odvětví a přimělo společnost k tak neobvyklým věcem, jako je to, že svým zákazníkům narychlo vzkazuje, aby si koupili konkurenční vozy. Tato strategie odráží důvěru společnosti Xiaomi ve svůj produkt a její zaměření na spokojenost zákazníků. Tento krok v sobě skrývá strategii, ale je skvělým příkladem toho, jak dobře si společnost vede se svým druhým automobilem a sázkou na luxus YU7. V době, kdy se chystá na skok do Evropy v roce 2027, se jí podařilo srazit na kolena i Teslu. Za první rok prodeje vozů prodělala 800 milionů dolarů (16,8 miliard Kč), což je paradoxně skvělá zpráva, která již naznačovala, co bude následovat: prolomení.
Ztráta jako dobrá zpráva
Společnost Xiaomi představila své finanční výsledky za druhé fiskální čtvrtletí, přičemž pro její automobilovou divizi to byla skvělá zpráva. Divize Auto prodala v tomto období 81 302 vozů a prodělala 41 milionů dolarů (861 milionů Kč). To je ztráta 507 dolarů (10 650 Kč) na každé prodané auto. To je velmi dobrá zpráva o rychlosti, s jakou se společnost blíží ziskovosti.
V posledních čtvrtletích Xiaomi prodělalo v průměru 1 376, 905 a 507 dolarů (28 900 Kč, 19 000 Kč, 10 650 Kč), po ztrátě 5 250 dolarů (110 000 Kč) ve třetím čtvrtletí 2024. Jinými slovy, nyní ztrácí desetinu toho, co ztrácela do listopadu. A to není jediný pozitivní údaj ve výsledcích spolu s růstem tržeb: hrubá marže vzrostla z 15,4 % ve druhém čtvrtletí roku 2024 na 26,4 % v tomto roce. K tomu přispělo uvedení modelu SU7 Ultra, díky jehož uvedení na trh se průměrná prodejní cena zvýšila za jeden rok o 10 %. Chtěli s ním ukousnout společnosti Porsche její území, a to se jim podařilo.
Proč je to důležité
Tesla je jediným výrobcem čistě elektrických automobilů, kterému se podařilo dostat se z „údolí smrti“, tedy z počátečního období, kdy začínající firmy propalují hromady peněz s malým nebo žádným cash flow. Značky jako Rivian, Lucid nebo Ford (ve své elektrické divizi) nahromadily ztráty přesahující 22,2 miliardy, 11 miliard, respektive 10,5 miliardy dolarů (466 miliard Kč, 231 miliard Kč, 220,5 miliard Kč). To, že Xiaomi s takovou konkurenční cenou prodělává již jen 41 milionů dolarů (861 milionů Kč) za čtvrtletí, vypovídá o vyváženosti jeho sázky jen něco málo přes rok po uvedení na trh.
Ne každá společnost má takovou podporu, jakou má Xiaomi na své automobilové cestě. Podle Billa Russa, generálního ředitele a zakladatele společnosti Automobility, má v tomto smyslu rozhodující vliv na úspěch společnosti Xiaomi její pružnost výroby, která velmi těžila z výroby se státní společností Beijing Auto, která měla již před příchodem Xiaomi mamutí rozsah výroby.

Zdroj: Youtube.com
Společnost měla přístup k výrobní lince a vysoce kvalitním součástkám, které již byly na trhu k dispozici, díky investicím, které mateřská společnost a její zakladatel v průběhu let vložili do společností, jako je Momenta. Podle Johna Helvestona, profesora specializujícího se na čínský průmysl elektromobilů, je dalším klíčovým faktorem otázka rozsahu: je úspěchem postavit elektromobil v tak krátké době, ale je třeba věnovat pozornost vývoji. „Automobilový průmysl je tvrdý a úspěch se měří roky výdrže, nikoliv rychlostí prvního uvedení na trh,“ řekl.
Dlouhá a trnitá cesta plná výzev
Ano, a to i přesto, že v oblasti elektromobilů byla nováčkem. Na jedné straně i přesto, že si je můžete koupit online, protože její distribuční síť v Číně byla již rozsáhlá: 335 prodejních center v 92 městech a rostla závratným tempem. Už to není ta společnost, kterou jsme znali z prodeje extrémně levné techniky. I když si zachovává část tohoto závazku, v posledních letech se zaměřuje také na prémiovou stránku s podporou luxusních značek, jako je Leica.