Ústecký kraj se nevzdává myšlenky postavit novou silnici I. třídy, která by spojila Polabí s oblastmi kolem Úštěku a umožnila i rychlé spojení do Šluknovského výběžku. Když to před časem nevyšlo s přeložkou stávající silnice I/9 mezi Mělníkem a Českou Lípou, která měla zasáhnout do nedotčené krajiny na pomezí Kokořínska a Středohoří, hledá teď novou trasu západněji u Roudnice nad Labem. Klíčové slovo tentokrát zní: vysokorychlostní železnice.
Chceme lidem z obcí kolem Úštěku na Litoměřicku nabídnout rychlé spojení s budoucí zastávkou vysokorychlostní železnice v Roudnici nad Labem, říká Ústecký kraj. Radní pro dopravu Tomáš Rieger (ODS) oznámil, že kraj zadává studii nové silnice, která by spojila dálnici D8 se silnicí I/15 mezi Litoměřicemi a Českou Lípou.
Nová silnice by měla z Roudnice nad Labem vést směrem na Vědomice, Polepy a na stávající trasu se napojit v místě budoucího obchvatu Liběšic. „Shoda mezi obcemi panuje, my teď musíme najít, kudy přesně by mohla silnice vést,“ citoval Riegera server Zdopravy.cz.
Kraj bude vybírat ze dvou variant, radní schválili zadání studie. Silnici jako takovou ale Ústecký kraj platit nechce. Půjde o spojení mezi dálnicí a silnicí I. třídy, které spravuje Ředitelství silnici a dálnic, a platit by ji tedy měl stát.
„Nechceme, aby to byla krajská silnice, protože bude propojovat silnici I. třídy a dálnici. Bude to tranzit i pro Šluknovský výběžek. Pro obyvatele výběžku to bude rychlejší, než kdyby jeli na dálnici po silnici I/9,“ uvedl Rieger.
Přes pláně ne!
Právě zmiňovaná silnice I/9, přesněji řečeno její část vedoucí údolím Liběchovky mezi Liběchovem a Dubou, se stala předmětem sporu mezi ŘSD a přilehlými obcemi. Stát plánoval, že tranzitní silnici z údolí vyvede a přeloží ji na pláně kolem Úštěku. Měla mimo jiné zasáhnout do dosud nedotčené krajiny s chráněnými oblastmi.
https://hlidacipes.org/nedotcena-krajina-kolem-usteku-mela-byt-turisticky-raj-stat-tam-ted-chce-privest-nakladni-dopravu/
Argumentem v té době, tedy zhruba před čtyřmi roky, bylo, že je třeba posílit dopravní spojení pro budoucí spalovnu v areálu mělnické elektrárny, kam by se vozil odpad ze severu Čech. Spalovna měla zásobovat teplem Prahu a mělnické elektrárně pomoci najít nové využití po plánovaném útlumu těžby uhlí.
Menší silnice v okolí Úštěku navíc zatěžuje silná nákladní doprava dřevařských firem, které ze severu Čech svážejí vytěžené dřevo do areálu pily ve Štětí.
Proti navrhované trase se ale zvedl občanský odpor, který vyústil k založení několika iniciativ v dotčených obcích. Ředitelství silnic a dálnic nakonec variantu s přeložkou vzdalo a potvrdilo, že nadále uvažuje pouze o vybudování obchvatu Liběchova a stávající trasu z Mělníku do České Lípy ponechá v údolí Liběchovky.
https://hlidacipes.org/stat-vzdava-novou-silnici-pres-plane-texasu-obcansky-odpor-slavi-uspech/
Nová, nyní zvažovaná trasa, by měla vést zhruba deset kilometrů západněji a ústit v Roudnici nad Labem, kde má vyrůst terminál plánované vysokorychlostní dráhy z Prahy do Drážďan. Kraj podle radního Riegera silnici potřebuje a má předběžnou dohodu s ministerstvem dopravy, že stát stavbu převezme.