Kapitola 2 – První příznaky temnoty
Na první pohled se zdálo, že Jim Gordon má všechno. Úspěch, uznání, peníze i místo po boku hudebních legend. Ale uvnitř jeho hlavy se odehrával jiný koncert — takový, který nešlo vypnout.
Začalo to nenápadně.
Nejdřív šlo o nespavost, úzkost, neklid. Pak se přidaly zvláštní hlasy. Nejprve jen šepot, později příkazy. Jednou mu říkaly, aby se soustředil. Jindy, aby se potrestal. Nakonec ho začaly ponižovat, zesměšňovat, trestat. A on je poslouchal, protože věřil, že jsou skutečné.
V 70. letech se o duševních poruchách ve světě rocku příliš nemluvilo.
Mnoho hudebníků trpělo úzkostmi, závislostí, depresí – a většina to řešila alkoholem, drogami nebo prostě tím, že jela dál. Slabost byla tabu. Všichni museli být tváří rebelie, a přiznat, že se něco děje, znamenalo ohrozit kariéru.
Gordon si tedy svůj chaos nechával pro sebe. Začal se uzavírat do studia, přestal komunikovat s přáteli a odmítal spolupráce. Někteří si mysleli, že je jen unavený nebo „nafoukaný“.
Jenže v jeho hlavě už se rozlévala temnota, která neměla s egem nic společného.
Rozpolcený mozek
Z dnešního pohledu je zřejmé, že Jim Gordon trpěl schizoafektivní poruchou — nemocí, která kombinuje symptomy schizofrenie (halucinace, bludy, dezorganizované myšlení) a poruchy nálady (hluboké deprese, výbuchy mánie).
V 70. letech však psychiatrie nebyla připravena na takové případy. Léčba byla často založena na silných lécích, izolaci nebo dokonce elektrošocích, zatímco pochopení a individuální přístup chyběly.
Gordon měl období klidu, kdy byl schopen fungovat, psát hudbu a vystupovat. Ale pak přišly fáze, kdy ztrácel kontakt s realitou.
Halucinace zesílily, začal se domnívat, že ho někdo sleduje, že lidé kolem něj mu chtějí ublížit. A především – že jeho vlastní matka je zdrojem hlasů, které mu ničí život.
„Moje hlava je vězení“
V rozhovorech, které poskytl až o mnoho let později, Gordon popsal svůj vnitřní svět jako „vězení bez klíče“.
Měl pocit, že je obklopen neviditelnými silami, které mu přikazují, co má dělat. Někdy se s nimi hádal, jindy je prosil, aby mlčely. Neexistovala žádná chvíle ticha.
Na jednom nahrávacím sezení údajně uhodil kolegu beze slova vysvětlení. Když se ho později ptali proč, odpověděl: „Musel jsem. Řekli mi to.“
Jeho chování bylo stále nevyzpytatelnější. Hudební průmysl, který dřív obdivoval jeho preciznost, se od něj začal odvracet. Nabídky ubývaly. A s nimi i poslední zbytky reality, které ho držely nad vodou.
Neviděná krize
Nejtragičtější na Gordonově příběhu není samotný čin, který později spáchal – ale to, že signály byly zřejmé dlouho dopředu. Jeho přátelé, kolegové i lékaři věděli, že s ním není něco v pořádku, ale systém byl slepý.
Na přelomu 70. a 80. let se o schizofrenii mluvilo šeptem, a i když byl několikrát hospitalizován, vždy ho po pár týdnech propustili – bez kontinuální péče, bez podpory, bez pochopení, že je nebezpečný ne proto, že by chtěl být, ale protože ztratil schopnost rozpoznat realitu.

Kapitola 3 – Den, kdy se hudba zastavila
Byl 3. červen 1983, když se v Los Angeles rozhostilo ticho, které už žádná hudba nedokázala zaplnit. Ticho po výstřelu.
Jim Gordon, kdysi vyhledávaný bubeník, seděl ve svém bytě a bojoval s hlasy, které ho pronásledovaly celé měsíce. Jedním z nich byla hlas jeho matky, Osy Marie Gordonové.
Ten hlas byl neúprosný. Nadával mu, vyčítal, obviňoval.
A přesto, když přišel ten den, nebyl to hněv, co ho vedlo — byla to zoufale pokřivená víra, že musí udělat, co mu bylo „nařízeno“.
Matka, kterou miloval i nenáviděl
Osa Marie Gordonová byla učitelka a po celý život svého syna podporovala. Doprovázela ho na koncerty, pomáhala mu finančně, věřila v jeho talent.
Jenže právě ona se stala terčem jeho nemocné mysli.
Gordon byl přesvědčen, že právě její hlas ho mučí – že je ztělesněním té temné síly, která ho pronásleduje. Psychiatr by řekl, že se jeho bludy personalizovaly: mozek potřeboval najít viníka, konkrétní zdroj utrpení.
V ten den vzal kuchyňský nůž, vydal se do jejího domu a zaútočil. Poté, co ji bodl, vzal kladivo a zasadil poslední ránu. Nebyl to výbuch zlosti. Bylo to mechanické naplnění hlasu, který mu přikázal ukončit „její trápení i své“.
Když policie dorazila, seděl tiše na schodech. Neskrýval se, neutíkal. Na otázku „Proč jste to udělal?“ odpověděl klidně: „Musel jsem. Byla to ona.“
Když mozek zradí
Pozdější psychiatrická vyšetření potvrdila, že v době činu byl Jim Gordon ve stavu psychotické epizody.
Trpěl těžkou formou paranoidní schizofrenie, doprovázenou sluchovými halucinacemi. Jeho realita byla zcela odlišná od té skutečné: věřil, že matka je posedlá démonem a že ji musí „osvobodit“.
Tento typ bludů, známý jako „přesvědčení o spáse skrze čin“, se vyskytuje u lidí, jejichž nemoc vytváří falešnou morální logiku — jednají „pro dobro“, i když páchají zlo.
Psychologové, kteří případ později studovali, upozorňovali, že Gordon nejednal z nenávisti, ale z naprosté ztráty orientace. Jeho mozek přestal rozlišovat realitu od halucinace, hlas od myšlenky, příkaz od svědomí.
Systém, který selhal
Tragédie Jima Gordona není jen příběhem jednotlivce. Je to obraz systému, který neuměl chránit ani jeho, ani jeho okolí. Jeho psychiatr mu totiž několik měsíců před vraždou doporučil hospitalizaci – varoval, že Gordon představuje riziko pro sebe i druhé.
Jenže v té době nebylo možné člověka držet v léčbě bez jeho souhlasu, pokud nebyl považován za „bezprostřední nebezpečí“. A tak byl propuštěn.
V několika státech USA se později právě tento případ stal argumentem při změnách zákonů o nedobrovolné hospitalizaci duševně nemocných.
Ironií zůstává, že právě společnost, která ho dříve oslavovala, mu pak nasadila nálepku „šíleného vraha“. Zapomněla, že ještě před pár lety hrál rytmus, který poháněl celou generaci.
Konec, který nebyl osvobozením
Gordon byl zatčen, obviněn z vraždy a v roce 1984 odsouzen k šestnácti letům až doživotí. Přestože jeho právníci argumentovali nepříčetností, soud odmítl tuto obhajobu — protože Gordon odmítal spolupráci a odmítl se k činu přiznat ve smyslu šílenství. Bál se, že přiznáním „šílenství“ dá hlasům za pravdu.
Věznice se pro něj stala zároveň trestem i léčebnou. Byl převezen do psychiatrického zařízení pro zločince a teprve tam dostal diagnózu, kterou měl dostat o deset let dřív.
Začal brát antipsychotika, která sice utišila hlasy, ale vzala mu i schopnost hrát. Hudba, která ho celý život držela nad vodou, utichla.
Nadobro.

Kapitola 4 – Diagnóza, soud a léta v izolaci
Když byl Jim Gordon po zatčení převezen do vazby, působil klidně. Na otázky odpovídal věcně, bez emocí. Nevykazoval známky lítosti – ale ani bezcitnosti.
Byl to člověk, který nechápal, co se vlastně stalo.
Vyšetřovatelé si zprvu mysleli, že jde o chladnokrevnou vraždu. Jenže postupně vycházelo najevo, že Gordon žil dlouhodobě ve světě halucinací. Mluvil o hlasech, o démonech, o „energiích“, které ho ovládají. O tom, že jeho matka byla „součástí spiknutí“. Všechno to znělo šíleně – a přesně tak to také bylo.
Soudní síň mezi dvěma světy
Soud s Jimem Gordonem začal v roce 1984. Jeho obhájci usilovali o to, aby byl uznán nepříčetným v době činu, a tedy nepodléhal klasickému trestnímu řízení.
Jenže Gordon sám tuto strategii odmítl. Tvrdil, že není blázen, že všechno, co slyšel, bylo skutečné.Tím zmařil šanci na ochranu, kterou mu právo nabízelo.
Psychiatři, kteří ho zkoumali, konstatovali, že trpí paranoidní schizofrenií – vážnou duševní nemocí, která zásadně ovlivňuje vnímání reality a vůli.
Navrhli dlouhodobou ústavní léčbu. Prokuratura však trvala na tom, že v době činu si musel být vědom, co dělá.
A veřejnost chtěla odpověď: jak mohl muž, který spolupracoval s Ericem Claptonem, spáchat něco tak hrůzného?
Vina bez pochopení
Soud trval několik měsíců. Média se zaměřovala na kontrast mezi „hudební hvězdou a vrahem“. Titulky byly neúprosné.
Nikdo se tehdy neptal, jak vypadá život s halucinacemi, které vás pronásledují každý den. Nikdo se nezajímal o to, proč byl několikrát hospitalizován a propuštěn bez následné péče.
V roce 1984 byl Jim Gordon odsouzen za vraždu druhého stupně. Trest: šestnáct let až doživotí. Mohl požádat o podmínečné propuštění po 16 letech. Nikdy ho nedostal.
Za mřížemi ticha
Po rozsudku byl převezen do vězeňské psychiatrické nemocnice v Kalifornii. Tam konečně dostal léčbu, kterou měl mít dávno: antipsychotika, pravidelné sezení s psychiatry, strukturovaný režim.
Po několika měsících léků začal chápat, co udělal. Poprvé po letech dokázal rozlišit hlasy od reality.
Ta chvíle pro něj byla peklem. Ztratil nejen svobodu, ale i poslední zbytky jistoty, že jeho svět měl smysl. Říkal, že mu léky „odstranily hudbu z hlavy“. Zmizely hlasy – ale s nimi i melodie. Jeho mysl se vyprázdnila.
Život v zapomnění
Gordon zůstal v izolaci dalších čtyřicet let.
Každé dva roky žádal o přezkoumání trestu, pokaždé byl odmítnut. Lékaři sice potvrzovali, že je stabilizovaný, ale soudy měly jasno: vražda vlastní matky je čin, který nelze odpustit.
V posledních letech života už téměř nemluvil.
Občas si vybubnovával rytmus na stole – ne proto, že by cvičil, ale protože to bylo jediné, co mu připomínalo, že ještě existuje.
Zemřel v roce 2023 ve vězeňské nemocnici ve věku 77 let. V naprostém tichu. Bez slávy, bez publika, bez odpuštění.
Soud nad šílenstvím
Jeho případ se stal symbolem hlubší otázky: Můžeme trestat člověka, jehož mozek jedná za něj?
Právo a psychiatrie se tu střetávají už desítky let. Vina předpokládá vědomí činu – ale co když vědomí neexistuje v obvyklém smyslu?
Jim Gordon nebyl monstrum. Byl nemocný člověk, který spáchal čin, jemuž sám nerozuměl.
Tento paradox – vinen i nevinen zároveň – zůstává jedním z nejděsivějších aspektů kriminality spojené s duševní chorobou.
A v tom spočívá i psychologická síla jeho příběhu: ukazuje, že hranice mezi genialitou a šílenstvím je tenčí, než si chceme připustit.
Kapitola 5 – Život za zdmi léčebny
Po vynesení rozsudku se svět na Jima Gordona zapomněl.
Hudební magazíny, které ještě před pár lety psaly o „nejlepším bubeníkovi své generace“, o něm přestaly mluvit. Jeho jméno se stalo synonymem pro něco, co se v hudebním průmyslu neodpouští — šílenství.
A přesto to byla právě nemoc, která ho zabila dávno předtím, než zemřelo jeho tělo.
Přesná diagnóza, příliš pozdě
V psychiatrickém zařízení v kalifornské Vacaville se Jim Gordon stal pacientem číslo 2266. Poprvé v životě dostal přesnou diagnózu: paranoidní schizofrenie s chronickým průběhem.
Lékaři popsali jeho stav jako stabilizovaný – ale bez šance na návrat do běžného života. Nemoc se příliš hluboko propletla s jeho identitou.
Začal užívat antipsychotika druhé generace, která tlumila halucinace i bludy, ale zároveň potlačovala kreativitu, koordinaci a emoce.
Muž, který kdysi dokázal improvizovat s Claptonem, Harrisonem nebo Zappou, se teď potýkal s tím, že nedokázal udržet rytmus ani vlastních myšlenek.
Hudba, která umlkla
Uvnitř zařízení se často konaly terapeutické dílny – malování, keramika, hra na nástroje. Gordon se jich občas účastnil, ale většinou seděl v koutě.
Když jednou dostal bubínek, začal tiše hrát. Po chvíli ale přestal, položil paličky a řekl jen: „Ticho je bezpečnější.“
Hudba pro něj byla spojena s hlasy, které ho kdysi mučily. Nemohl riskovat, že se vrátí. Tak si zvolil ticho – paradoxně to jediné, co mu jeho nemoc nikdy nedopřála.
Zapomenutý mezi legendami
V 90. letech, kdy hudební svět znovuobjevoval hrdiny minulosti, se jméno Jima Gordona objevovalo jen okrajově. Na albu Layla and Other Assorted Love Songs zůstala jeho klavírní část anonymně krásná, ale málokdo si uvědomoval, kdo ji složil.
Eric Clapton, který se k případu dlouho nevyjadřoval, později přiznal, že „neexistuje způsob, jak ten příběh pochopit, ani jak se s ním smířit.“
Hudební komunita se rozdělila. Jedni tvrdili, že Gordon by měl být zapomenut, protože spáchal neodpustitelný čin. Druzí, včetně některých hudebních terapeutů, upozorňovali, že jeho život je varováním – ne legendou, ale lekcí.
Život v kruhu
Gordon strávil ve vězeňských léčebnách čtyři desetiletí. Jeho dny byly téměř identické: medikace, jídlo, krátká procházka, ticho. Z občasných záznamů vyplývá, že byl zdvořilý, disciplinovaný, občas působil zmateně.
Někdy si zapisoval poznámky, které připomínaly hudební zápis – symboly, tečky, čáry, které nikdo nedokázal rozluštit. Možná to byly zbytky jeho rytmu, možná jen fragmenty myšlenek, které nedokázal vyslovit.
Nikdy se neoženil.
Neměl děti.
Jeho rodina se od něj postupně odvrátila.
Zůstal sám, uzavřený mezi čtyřmi stěnami, kde čas ztratil význam.
Odpuštění, které nepřišlo
Jim Gordon zemřel 13. března 2023 v kalifornské vězeňské nemocnici. Zemřel tiše, bez veřejného oznámení, bez pohřbu. Teprve několik dní poté se svět dozvěděl, že jeden z nejlepších bubeníků všech dob už není mezi živými.
Hudební magazíny mu věnovaly krátké nekrology – většinou začínaly stejnou větou: „Jim Gordon, bubeník, který spolunapsal Laylu a zabil svou matku, zemřel ve věku 77 let.“
A právě v tom spočívala jeho tragédie:
Byl definován jedním činem, ne celým životem.
Nikdo už si nepamatoval, že dřív než vrah byl především nemocný génius, který se nikdy nedočkal pomoci.

Kapitola 6 – Odkaz Jima Gordona
Případ Jima Gordona zůstává jedním z nejbolestivějších paradoxů moderní hudební i kriminální historie.
Psychologové, kteří se k případu později vraceli, popisovali Gordonův mozek jako „přehřátý systém“. Byl mimořádně senzitivní, vnímal zvuky, tóny i rytmy s intenzitou, kterou běžný člověk nezná. Právě tato hypersenzitivita, spojená s dlouhodobým stresem, nespavostí a tlakem hudebního průmyslu, mohla fungovat jako spouštěč latentní psychózy.
Studie dnes potvrzují, že lidé s tvůrčím talentem mají často zvýšenou aktivitu v limbickém systému – části mozku, která zpracovává emoce a intuici. U někoho to vede k umění, u jiného k úzkostem a halucinacím. Jim Gordon patřil do té nešťastné kategorie, kde obojí splývalo.
Jeho halucinace měly zpočátku tvůrčí charakter – slyšel melodie, tóny, rytmy, které „přicházely zvenku“. Postupně se ale hudba proměnila ve slova, slova v příkazy a příkazy v násilí.
Tam, kde dřív slyšel hudbu, slyšel nakonec hlasy démonů.
Vina, která není černobílá
Otázka, zda byl Jim Gordon zodpovědný za svůj čin, zůstává morálně i právně složitá. Z právního pohledu byl vinen – soud konstatoval, že jednal vědomě. Z psychologického hlediska však jeho vnímání reality bylo natolik narušené, že neexistovalo skutečné rozhodování. Nebyl to čin z nenávisti, ale důsledek zhroucení mozkové chemie.
Moderní forenzní psychologie pracuje s termínem „zúžené vědomí“ – stav, kdy jedinec jedná podle vnitřního příkazu, který vnímá jako neoddiskutovatelný.Gordonova vražda byla přesně tímto případem: nebyl pánem svého jednání, a přesto nesl následky, jako by byl.
To je tragédie, která přesahuje jeho osobní příběh – dotýká se celé společnosti, která trestá symptomy místo příčin.
Selhání systému
Z archivních dokumentů vyplývá, že Jim Gordon hledal pomoc nejméně čtyřikrát. Byl hospitalizován, diagnostikován s psychózou, ale pokaždé propuštěn bez následné péče.
V 70. letech totiž došlo v USA k masivnímu rušení psychiatrických ústavů v rámci reformy, která měla nemocné „vrátit do společnosti“. Bez dostatečných komunitních služeb se však tito lidé ocitli sami – a mnozí z nich skončili buď na ulici, nebo ve vězení.
Gordonův případ se později stal součástí debat o tzv. „involuntary commitment“ – tedy možnosti nedobrovolné hospitalizace duševně nemocných, kteří představují riziko. Jeho příběh ukázal, že někdy největší krutostí není ztráta svobody, ale ztráta pomoci.
Odkaz pro společnost
Jim Gordon by se dnes pravděpodobně dočkal jiné diagnózy, jiného přístupu a možná i jiného konce.
Současná psychiatrie je schopna pracovat s psychózami dříve, kombinovat léky s terapií, sociální podporou a kontrolovaným prostředím. Jenže stigma přetrvává.
Dodnes je mnoho lidí s duševní nemocí vnímáno jako nebezpečných – i když statistiky ukazují, že většina z nich je spíše obětí než pachatelem.
Příběh Jima Gordona je proto i mementem: varováním, že nemoc mozku není charakterová vada, ale fyziologická tragédie, kterou nelze vyřešit trestem.
Jim Gordon nebyl monstrum. Byl muž s mimořádným talentem, jehož mozek se postupně proměnil v bludiště, z něhož nebylo úniku. Jeho příběh ukazuje, jak snadno se může člověk stát nebezpečný – ne proto, že by chtěl ublížit, ale protože přestal rozumět vlastní realitě.
Hudba, která zůstala
Přes všechno zůstala po Jimu Gordonovi hudba. Jeho klavírní motiv z Layly žije dál – melancholický, křehký, krásný. Možná právě v té melodii se ukrývá celá podstata jeho života: touha po klidu, který nikdy nenašel.
Když dnes posloucháme tu skladbu, slyšíme v ní víc než jen hudbu. Slyšíme volání o pomoc, které tehdy nikdo nezaslechl.
Jim Gordon zemřel jako vrah, ale možná by měl být připomínán jako člověk, který se stal obětí ticha.
💡 Co říká věda o schizofrenii
Schizofrenie je vážná duševní porucha, která narušuje vnímání reality, myšlení a emoce.
Mezi hlavní příznaky patří halucinace, bludy, poruchy soustředění a ztráta schopnosti rozlišit vnitřní myšlenku od vnějšího vjemu.
Objevuje se obvykle mezi 18.–30. rokem života, často po období dlouhodobého stresu, nedostatku spánku nebo užívání psychoaktivních látek.
Včasná diagnostika a kombinace farmakoterapie s psychoterapií mohou výrazně zlepšit kvalitu života nemocného.
Přes 80 % lidí se schizofrenií nikdy nespáchá násilný čin. Naopak patří mezi nejzranitelnější skupiny, pokud nejsou správně léčeni.
Zdroje: The Guardian, RollinStone.com, BBC, NY Times, Psychiatri.org, Pubmed.