Školství se u nás snaží o nejrůznější reformy už nějakou dobu. Od dětí, učitelů i široké veřejnosti tak velmi často slýcháme nejrůznější názory – kratší vyučovací doba, zahájení výuky v devět hodin ráno, placení školného a mnoho dalších.
Zamysleli jste se někdy ale nad tím, jak moc jsou znevýhodněné děti často segregovány od ostatních v rámci škol? A napadlo vás někdy, jaké by to bylo, kdyby byli více zapojovány do kolektivu? Na tuto otázku se v dnešním článku zaměříme.
Obsah
- Co je inkluze?
- Inkluze ve školství
- Inkluze a integrace
- Pozitiva inkluze ve školství
- Závěrem
Co je inkluze?
Inkluze označuje proces začlenění a přijetí jednotlivce do určité sociální skupiny nebo společnosti.
Myslí se tím nejen jeho formální zařazení, ale také skutečné přijetí ze strany ostatních členů dané komunity.
Klíčovým prvkem inkluze je uznání a respektování odlišností – právě porozumění individuálním zvláštnostem přispívá k harmonickému a respektujícímu soužití.
Inkluze ve školství
V kontextu vzdělávání představuje inkluzivní přístup snahu vytvořit takové podmínky, aby mohly být všechny děti vzdělávány společně, a to v rámci běžných škol, bez ohledu na jejich schopnosti, potřeby nebo znevýhodnění. Důležitým nástrojem je individualizace výuky, která umožňuje přizpůsobit vzdělávací proces každému žákovi podle jeho možností. Inkluze se často vnímá jako pokročilejší forma integrace – nejen o umístění jedince do kolektivu, ale i o aktivním vytváření prostředí, které podporuje jeho plnohodnotné zapojení.
Inkluze a integrace
Ačkoli spolu tyto dva pojmy velmi úzce souvisí, někteří z nás by je mohli zaměnit, přestože každý uchopuje problematiku trochu jiným směrem.
Integrace znamená, že se lidé s nějakou odlišností (např. zdravotním nebo mentálním postižením) začleňují do běžné společnosti nebo školy, ale stále jsou vnímáni hlavně podle své „jinakosti“. Typický přístup je: „Musíme je přijmout mezi sebe.“ Opakem je segregace, tedy oddělování.
Inkluze jde dál – bere každého člověka jako jedinečnou osobnost bez ohledu na diagnózy. Odlišnosti považuje za přirozenou součást každé skupiny. Škola nebo společnost se přizpůsobuje všem, nejen většině. Přístup je: „Každý jsme nějak jiný – a to je v pořádku.“ Opakem inkluze je exkluze, tedy vyloučení ze společnosti.
Pozitiva inkluze ve školství
Tento bod skvěle shrnuje odborná práce Elišky Zelendové, která problematiku inkluze přehledně shrnuje.
Mezi hlavní výhody inkluzivního vzdělávání podle respondentů práce patří rozvoj empatie, tolerance a schopnosti spolupráce u všech žáků. Děti se učí respektovat odlišnosti a být ohleduplné, což se pozitivně odráží i v třídním klimatu. Inkluze rovněž umožňuje žákům se speciálními vzdělávacími potřebami vyrůstat v přirozeném prostředí vrstevníků, což podporuje jejich sociální začlenění a zvyšuje šance na budoucí uplatnění.
Naopak nevýhody zahrnují především nedostatečné materiální a personální zajištění škol, chybějící asistenty pedagoga a přetíženost učitelů. Pedagogové se často cítí nepřipraveni a postrádají metodickou podporu. Upozorňují také na riziko, že při neadekvátní podpoře může inkluze bránit efektivnímu vzdělávání jak žáků se speciálními potřebami, tak i těch bez nich.
Závěrem
Závěrem lze říct, že inkluze ve školství je myšlenka, která má rozhodně smysl – dát šanci všem dětem být součástí kolektivu, učit se spolu a od sebe navzájem. Nejde jen o začlenění žáků s nějakou „nálepkou“, ale o vytváření prostředí, kde se každý cítí přijatý takový, jaký je. Ano, má to své výzvy – ať už jde o dostatek asistentů, podpůrných opatření nebo školených učitelů. Ale pokud se zaměříme na hledání cest místo překážek, může inkluze zlepšit nejen školní výsledky, ale hlavně mezilidské vztahy. Protože učit se společnému soužití je nakonec to nejdůležitější, co si ze školy můžeme odnést.
Tip: Nevíte, jak správně formulovat omluvenku do školy? Poradí vám s tím tento článek!
Zdroje: Sancedetem.cz, Webnode.cz<, Theses.cz
The post Inkluze ve školství: Co to je a jaké jsou pozitiva a negativa first appeared on Sleep & Relax.