Konkurence mezi 50 čínskými výrobci vyvolala cenovou válku, která ohrožuje životaschopnost největšího světového odvětví elektromobilů.
Čínský průmysl elektromobilů zažívá nebývalý rozmach, ale za tímto zdánlivým úspěchem se skrývá znepokojivá realita. Vzhledem k tomu, že si přibližně 50 výrobců konkuruje v tvrdé cenové válce, je ohrožena ekonomická životaschopnost tohoto odvětví. Zatímco spotřebitelé mají k dispozici cenově dostupnější možnosti než kdykoli předtím, společnosti bojují o udržení se nad vodou.
Podle časopisu Futurism vedla tato tvrdá konkurence mnoho výrobců k systematickému snižování cen při hledání nových zákazníků. Mnoho společností není schopno platit svým dodavatelům včas, což je nutí hledat pomoc u státních bank, aby mohly postavit nové továrny a uspokojit rostoucí poptávku.
Komunismus objímá volný trh, kapitalismus se uchyluje k oligopolu
To, co se děje, je pozoruhodné: v Číně, největší komunistické zemi světa, žene nespoutaný volný trh ceny na minimum, které ohrožuje celý automobilový průmysl. Naproti tomu v tradičně kapitalistických Spojených státech tomuto odvětví dominuje několik velkých hráčů, kteří v roce 2008 potřebovali masivní finanční pomoc, aby se vyhnuli kolapsu.
Čínské úřady zahájily kampaň proti tomu, co se tam nazývá „involuce“: cyklus nadměrné konkurence vedoucí k deflaci. Tento jev se netýká pouze elektromobilů, ale také odvětví, jako je ocelářství, výroba baterií a petrochemie. Vládní iniciativa na omezení této dynamiky zatím nebyla úspěšná. V červnu 17 čínských výrobců slíbilo, že svým dodavatelům zaplatí do 30 dnů. Byla mezi nimi i společnost BYD, která nyní vyrábí v Zaragoze poté, co se stala největším světovým výrobcem elektromobilů. Účinné platební plány však dodržely pouze tři státní společnosti ze 17.
Problém zřejmě souvisí s mentalitou, kterou do Číny přinesly investice společnosti Tesla. Jak vysvětluje Bill Russo, generální ředitel poradenské společnosti Automobility se sídlem v Šanghaji: „Je to závod o dominanci, ne o zisk“. Tato filozofie vede odvětví cestou, která se nezdá být udržitelná.
Stejně jako u mnoha začínajících firem v oblasti umělé inteligence v USA je pravděpodobné, že se čínský průmysl elektromobilů do konce desetiletí zmenší. Poradenská společnost AlixPartners má jasno: pouze 15 % ze 129 značek v roce 2024 bude v roce 2030 stále ziskových. Zbytek buď zanikne, nebo bude potřebovat investory s hlubokou kapsou, aby přežil.
Nejistá vize budoucnosti
Peking se obává, že pokud si výrobci budou i nadále půjčovat od státem vlastněných bank na výrobu dalších automobilů se stále sofistikovanějšími prvky, mohla by situace přerůst v hospodářskou krizi. Jedním z příkladů je SUV Fangchengbao Bao 8 od společnosti BYD, jehož součástí je dron, který vzlétá ze střechy a posílá do telefonu řidiče snímky vylepšené umělou inteligencí. Tyto druhy doplňků zvyšují náklady.
Mezitím ceny nadále klesají. Existují modely jako Arcfox T1, které se prodávají za méně než 10 000 eur (245 000 Kč) s dojezdem 425 km, což je výrazně méně než u BYD Dolphin Surf. Navíc nyní existuje online platforma, která funguje jako Amazon čínských elektromobilů: můžete si koupit vůz a nechat si ho doručit přímo do Evropy bez byrokratických potíží.

Zdroj: Youtube.com
Pokud bude tato cenová válka pokračovat bez kontroly, mohly by se její důsledky rozšířit i za hranice Číny. Když největší světový výrobce něčeho začne oslabovat, zbytek světa si toho obvykle všimne. Čína vyrábí více než polovinu všech elektromobilů na světě, takže jakékoli problémy se projeví všude.
Závislost Číny na globálním dodavatelském řetězci klíčových komponent, jako jsou baterie, by navíc mohla zesílit dopad jakékoli krize v jejím automobilovém průmyslu. Baterie, které tvoří významnou část nákladů na elektromobil, jsou do značné míry závislé na materiálech, jako je lithium a kobalt, jejichž výroba je soustředěna v několika málo zemích. To by mohlo vést k výkyvům cen a dostupnosti těchto materiálů, což by mělo dopad na výrobce automobilů po celém světě.
Závěrem lze říci, že současná situace v odvětví elektromobilů v Číně je jasným příkladem toho, jak může neomezená konkurence a závod o dominantní postavení na trhu přivést odvětví na pokraj kolapsu. Společnosti a vlády budou muset najít rovnováhu mezi inovacemi, ekonomickou udržitelností a stabilitou trhu, aby zajistily životaschopnou budoucnost globálního automobilového průmyslu.