Až do roku 2016 existovala v Paříži jediná dopravní značka STOP. Jednalo se o raritu, na kterou se někteří lidé chodili dívat jako na národní památku. Před lety ale byla zrušena, a od té doby není v centru Francie žádná značka tohoto druhu. Jak se tedy řidiči zvládají orientovat?
Město bez značek STOP
Jde pravděpodobně o jediné takto velké město a především hlavní město západního světa, které nemá dopravní značku STOP. Ta, která byla v roce 2016 zrušena, stála u výjezdu ze staveniště a bylo rozhodnuto o tom, že zde není potřebná. Jízda Paříží může působit jako videohra, která ožila. Někteří lidé říkají, že jde o takzvaný „kontrolovaný chaos“. Tento termín dokonale vystihuje paradoxní fungování pařížské dopravy.
Doprava rozhodně nefunguje ve městě hladce. Jedná se o město ve Francii, kde vzniká nejvíce kolon a řidiči tráví v průměru 45 hodin ročně uvíznutí v dopravních zácpách. Značky STOP se ve městě nestaly zbytečnými z toho důvodu, že by tu byla doprava výjimečně vynikající, ale naopak. Dělaly by podle místních autorit na silnicích ještě více škod.
Řidiči se často musí dohodnout
Francie má samozřejmě mnoho křižovatek se semafory, kde je poměrně jasné, kdo má přednost. Tam, kde nejsou ani semafory, ani dopravní značení, existuje obvykle pravidlo pravé ruky. V některých případech jsou ale situace tak komplikované, že musí řidiči spoléhat na svou intuici a jednoduše se s ostatními dohodnout na tom, kdo pojede první.

━━ Řidiči se v hlavním městě Francie na křižovatce řídí pravidlem pravé ruky, často ale také svým instinktem. (Zdroj: Bogomil Mihaylov / Unsplash+)
Zdá se to sice jako velmi nebezpečná praxe, některé studie nicméně naznačují, že počet nehod dramaticky klesl na pouhé dvě nehody ve srovnání s třiceti šesti nehodami v předchozích čtyřech letech poté, co byly některé dopravní značky odstraněny. Provoz se zrychlil a řidiči jsou obeznámeni s tím, že musí spoléhat na zdravý rozum, nikoli na to, že někoho z protějšího směru při odbočování zastaví značka.
Alternativa k tradičnímu řešení
Značky STOP sice v Paříži nenajdete, město má také jen minimum značek označujících hlavní a vedlejší silnice, nicméně kruhových objezdů zde najdete nadmíru. Právě ty většinou pomáhají plynulé dopravě. Páteřní dopravní sítí je zdejší metro, které je doplněno městskými autobusy. I díky tomu se město bez některých značek jednoduše obejde.
Ve zbytku Francie dopravní značky STOP sice existují, je jich nicméně poměrně málo a obvykle jsou považovány spíše jen za jakési grafické prvky. I na křižovatkách, které jsou dobře značené, často řidiči ze zvyku raději zastavují a domlouvají se pohledy a kýváním hlavy s ostatními.
Zdroje článku: www.rd.com, www.nbcolympics.com, bigthink.com, www.storicko.cz