Obchodníci se bohužel někdy snaží své zákazníky ovlivnit tak, aby kupovali jimi preferované zboží, nebo zboží horší kvality, případně za vyšší cenu. My všechny tyto triky známe, a proto vám poradíme, do jakého regálu sáhnout, abyste neplatili zbytečně vysokou cenu a vybrali si, co potřebujete.
Cílem obchodníka je, aby zákazníky zaujal na první pohled. Podle toho staví zboží nejen do regálů, ale také přizpůsobuje prostor v obchodě a barevnost zboží.
Strategie obchodníků nejsou stejné V každém obchodě platí dvě zásady. 1) Zákazníka hned u vstupu nalákat , 2) prodat to, co je nutné prodat před doplněním dalšího zboží nebo co se dobře prodává.
Pro oba případy obchod upravuje systém uložení zboží a dispozici jednotlivých sekcí. Zkuste si někdy všimnout, že některé obchody hned u vstupu upřednostňují ukázku čerstvosti, takže jako první vystaví ovoce a zeleninu, případně květiny nebo hotová jídla a nápoje v rámci nějaké „fresh sekce“.
Čtěte také : Prozkoumali jsme pekárny v Lidlu, Penny a Kauflandu. Odteď si nákup pořádně promyslíme
Jiné obchody zase nabídnou nejdříve akční, limitované zboží nebo zboží, které vůbec nesouvisí s potravinami, ale spíše s domácností, zahradou, elektronikou, hračkami. Než přijdete k potravinám, pro které jste původně přišli, zastavíte se u zajímavých produktů, které jsou v extra slevě nebo je zrovna nepotřebujete, ale řeknete si, že vám někdy přijdou vhod. Jde o tzv. impulzivní nákup .
Strategií je mnoho a každý obchodník je má trochu odlišné. Některé obchody časem úplně vymění regály. Zatímco jste byli například na kuchyňské potřeby zvyklí v lokalitě u pokladen, najednou jsou nedaleko vchodu hned za drogerií. S řazením zboží moderním obchodům pomáhá i speciální software . Často do umístění zboží v regálech zasahují i výrobci produktů , kteří si mohou za lepší pozici připlácet .
Někdy ovšem obchodníkům a výrobcům trochu křivdíme, protože může být dispozice obchodu komplikovanější a ten tak musí reagovat například na umístění chlazených produktů co nejdál od oken a dveří , které bývají v letních měsících zdrojem tepla. Někdy se manažeři snaží ulehčit přístup zaměstnanců mezi regály a skladem.
I když se to nezdá, obchodníci mají v řazení zboží jasný systém. Zdroj: Shutterstock Když se supermarket potřebuje zbavit zásob Jak praví jedno přísloví: „Co oko nevidí, to srdce nebolí.“ Supermarkety se logicky snaží prodat to zboží, u kterého potřebuje zrovna největší odbyt. Může se jednat o jeho vlastní značku, ale také zboží před expirací, které zanedlouho začne nabízet ve slevě. Jde o princip, kdy nově přivezené zboží putuje do zadních částí regálů a starší je posunuto dopředu . Samozřejmě to má svoji logiku, protože se tím mimo jiné omezuje zbytečné plýtvání .
Čtěte také : Zatmění měsíce: Přesný den a hodina podle města, kde budete sledovat
Jestli tedy hledáte to nejčerstvější mléko , sáhněte do zadní části chladničky. U trvanlivého mléka, které je vyskládáno na paletách, zkuste sáhnout k zadní stěně nebo neberte hned z vrchní části hromádky.
Střed regálu je nejvýhodnější Nejlepší pozice pro prodej zboží se nachází zhruba uprostřed regálu na úrovni očí . Zákazník se nerad sklání nebo natahuje krk výš, než musí, takže instinktivně hledá v místech, kde je to nejjednodušší. V takovém případě ale často platí, že úplně nejníž najdete ty nejlevnější varianty daného produktu a úplně jiné značky, než na které jste zvyklí. Nemusí mít přitom horší kvalitu, jen si například nemohli jejich výrobci dovolit zaplatit za lepší místo s vyššími prodeji.
Zkuste se někdy u regálů sehnout a najdete kvalitní zboží za nízkou cenu. Zdroj: Shutterstock Doprostřed regálů se umísťuje také zboží, které je u zákazníků v oblibě . Existují ale i jiné extrémy v momentě, kdy je o zboží až příliš velký zájem . Pak může na jeho úkor obchodník upřednostnit prodej odlišné varianty , která není tak populární (a někdy je i méně kvalitní), aby i ji prodal. Zkuste si například v supermarketu Lidl najít hotové lasagne do trouby s hovězím masem. Vzhledem k tomu, jak je tento výrobek populární, musíte se prohrabat zadními krabicemi, protože vepředu v drtivé většině najdete jen lasagne s vepřovým masem.
Na tyto základní principy zkuste při nákupu myslet a občas se sehnout, abyste si porovnali ceny od jiných výrobců. Dalším doporučením je nakupování jen skutečně toho, co potřebujete. Ideální je mít u sebe sepsaný seznam produktů a jít si za svým.
Zdroje: magazin , plzen.rozhlas , eatingwell