Platforma YouTube nedávno změnila svá pravidla, ale nezdá se, že by virální videa sankcionovala.
Minulý týden YouTube oznámil velkou změnu svých pravidel, která má omezit zpeněžování „neautentického“, „opakovaného“ a „masově produkovaného“ obsahu. To vedlo lidi k domněnce, že se omezuje na kanály, které masově produkují umělou inteligencí vytvářená a opakující se videa. Zmatek byl takový, že společnost musela trvat na tom, že nezakazuje obsah generovaný umělou inteligencí, ale spíše vyžaduje jeho označení a omezuje příjmy z reklamy na kanálech, které zveřejňují desítky téměř identických videí generovaných umělou inteligencí.
Zdá se však, že tato opatření nepostihla všechny stejně. Jedním z kanálů, který se zdá být nedotčen, je pan LSB GAMING, který je podle PlayBoard nejrychleji rostoucím kanálem YouTube z hlediska počtu odběratelů. Jeho obsah je ohromující: videa s dětmi generovanými umělou inteligencí v nebezpečných situacích, například pod kosmickou raketou nebo při řízení letadla. Mnohá z těchto videí nasbírala miliony zhlédnutí.

Zdroj: Youtube.com
Dvě z jeho posledních nahrávek přišly těsně po zavedení tohoto nového nařízení, a aby toho nebylo málo, obsah není ani původní, který by patřil majiteli kanálu. Je ukradený z jiného účtu, a to tak okatě, že je dokonce vidět vodoznak.
Tento typ obsahu je přesně to, co chce YouTube teoreticky eliminovat. Ačkoli se zdá, že video není zpeněženo a je označeno jako „syntetický obsah“, údaje ukazují, že i nadále dosahuje astronomických hodnot zapojení, milionů zhlédnutí a statisíců „lajků“.
Shorts generovaná AI
To vše je však příznačné pro vážný problém platformy. YouTube se téměř výhradně spoléhá na shorts a obsah generovaný umělou inteligencí. To způsobilo, že kvalita obsahu začala degenerovat a na mnoha různých kanálech najdeme opakující se videa s dětmi v nejrůznějších situacích.
Jako první začali bít na poplach sami youtubeři. Již více než rok dochází k pomalému, ale vytrvalému odlivu tvůrců na platformy, jako je Patreon, protože příjmy z YouTube již nestačí. Viníkem je podle všech algoritmus. YouTube nyní odměňuje ty kanály, které nahrávají obsah s nejvyšší frekvencí, a to podporuje lidi k masové produkci obsahu s umělou inteligencí. A navíc duplikují totéž na různých kanálech, aby získali co nejvíce peněz.
A to proto, že někteří tvůrci neustále sledují, jak algoritmu porozumět. Zpočátku se zdálo, že řešením je kopírovat vše, co dělá MrBeast, ale i strategie tohoto tvůrce se neustále mění. Nyní jde o to, aby shorts využily dychtivosti YouTube a převzaly TikTok.
Nespokojenost už není výhradní záležitostí tvůrců. Stala se mainstreamovým tématem konverzace, o čemž svědčí pořad Johna Olivera Last Week Tonight, který jí minulý měsíc věnoval jeden segment. Na začátku července se stížnost na X na špatnou kvalitu shorts rozšířila natolik, že na ni musel reagovat oficiální účet YouTube, a to pouhé dva dny před oznámením změn v monetizaci. A to je jen několik dostupných příkladů.
Inzerenti se začínají bouřit
A aby toho nebylo málo, nyní jsou trochu naštvaní i inzerenti. Nedávná studie společnosti Adalytics odhalila hlavní nedostatky YouTube při omezování příjmů z reklamy u videí, která porušují jeho zásady. A co hůř, platforma není vůči inzerentům příliš transparentní.
Základním problémem je, že algoritmus YouTube upřednostňuje kvantitu před kvalitou, což vede k propagaci nekvalitního a opakujícího se obsahu. To má dopad nejen na tvůrce, ale i na uživatele, kteří jsou zahlcováni neoriginálním obsahem pochybné kvality. Vyvolává to také vážné etické otázky ohledně typu obsahu, který je na platformě povolen, zejména pokud se týká nezletilých, a to i v případě, že je generován umělou inteligencí.