Bugatti dělá v oblasti elektrifikace malé krůčky. Ačkoli v roce 2021 spojilo síly se společností Rimac, která vyrábí impozantní Rimac Nevera, zdá se, že stoprocentně elektrické Bugatti je ještě daleko. Hybridizace je jiná věc a v roce 2024 uvedli na trh Tourbillon, bestii za 3,8 milionu eur (93,1 milionů korun) v nejlevnější verzi bez příplatkové výbavy. Nejšílenější však nejsou jeho specifikace, ale to, že vůz za spoustu peněz nemá reproduktory. Podle Bugatti má něco lepšího: celý interiér je tvořen reproduktory. A tajemstvím je něco, čemu se říká piezoelektrika.
Tourbillon
Jak je u Bugatti obvyklé, jeho specifikace jsou naprosto šílené. Má celkem 1 800 koní díky čtyřem motorům: 8,3litrový atmosféricky plněný šestnáctiválec s výkonem 1 000 koní spolupracuje se třemi elektromotory (dva vpředu a jeden vzadu), které poskytují dalších 800 koní. Výsledek? Zrychlení z 0 na 100 km/h za dvě sekundy, na 300 km/h za 10 sekund a maximální rychlost 445 km/h.
Vůz má celkovou hmotnost necelé dvě tuny, karbonový monokok z materiálu T800 a je mimořádně exkluzivní. Existuje pouze 250 kusů, což z modelu Tourbillon spolu s jeho cenou dělá sběratelský kousek. A zajímavostí je, že interiér je minimalistický, se třemi velkými analogovými ciferníky inspirovanými haute horlogerie a nápadnou absencí reproduktorů.
Piezoelektrický ciferník
Piezoelektřina je název jevu objeveného v roce 1881 a jedná se o vlastnost materiálů, jako je křemen, která jim umožňuje generovat elektrický náboj, jsou-li vystaveny mechanickému namáhání nebo tlaku. Při působení elektrického pole se také fyzikálně deformují, čehož lze využít mnoha způsoby.

Zdroj: Youtube.com
Napájí to některé zapalovače, hodiny a dokonce i obnovitelné zdroje energie. A je to také to, co umožňuje, aby byl Tourbillon bez reproduktoru, protože zvuk, který slyšíme, není v podstatě nic jiného než série vibrací přenášených vzduchem.
Proti proudu
To, že Tourbillon nemá tradiční reproduktory, vynikne s tím, co značka udělala s modelem Chiron. V něm se pyšnila výškovými reproduktory (reproduktory přenášejícími výšky) s jednokarátovou diamantovou membránou, ale v tomto modelu je odstranila. Mate Rimac, současný generální ředitel značky, říká, že Tourbillon má kvalitu zvuku „z jiného vesmíru“, protože využívá piezoelektrické krystaly křemene a další syntetické materiály, které při příjmu elektrického signálu kontrolovaně vibrují.
Letecký karbon a další vnitřní panely kabiny fungují jako velké akustické membrány. A právě součet všech těchto prvků vytváří prostorový zvuk kabiny.
Dává to smysl
Totiž: nemá kužely, woofery, magnety a kmitací cívky, které tvoří tradiční reproduktory, což je obrovská výhoda, pokud jde o výrazné snížení hmotnosti. V hyperautomobilu je to zásadní a je to také něco, co uvolní prostor uvnitř.
Zlepšuje se také izolace konstrukce, protože není nutné vytvářet rozměrné otvory pro zabudování reproduktorů, a eliminuje se faktor poškození samotných reproduktorů, které jsou izolovány gumovými vložkami, takže za jízdy nevibrují. I když u vozů, které jsou určeny spíše do garáže než na silnici, to také není příliš velký problém.
100% Bugatti
Proměna vozu v reproduktor je unikátní. Mercedes již experimentoval se změnou umístění reproduktorů u modelu SL Roadster FrontBass, kdy přesunul reproduktory ve dveřích do prostoru pro nohy, ale stále potřeboval tradiční reproduktory. V případě modelu Tourbillon jde o změnu filozofie a technologie.