V červenci Japonsko oznámilo něco, co překvapilo celý svět: fyzicky namontovalo své elektromagnetické dělo na JS Asuka. Jinými slovy, národ již plul se sci-fi zbraní, kterou USA v minulosti vyvinuly, ale opustily ji. Jasný vzkaz, že to myslí vážně. Vzkaz, který nyní nabyl plné podoby.
Japonský milník
Japonsko dosáhlo historického průlomu, když provedlo první zdokumentovaný test námořní elektromagnetické zbraně střílející proti skutečné lodi a nainstalovalo prototyp na experimentální loď JS Asuka. Agentura pro akvizice, technologie a logistiku (ATLA) právě potvrdila, že test byl úspěšně proveden v období od června do července 2025, což znamená zlom v globálním závodě o zbraně nové generace.
Jak bylo zmíněno na začátku, tento úspěch je o to významnější, že americké námořnictvo, které v letech 2005-2022 v této oblasti vedlo, projekt opustilo kvůli technickým potížím, zatímco Japonsko vytrvale usiluje o schopnost, která by mohla nově definovat námořní válku v asijsko-pacifickém regionu.
Technologie a možnosti
Takzvané railgun, schopné odpalovat střely hypersonickou rychlostí až Mach 6,5 s pětimegajoulovým nákladem, nabízí zásadní výhody: levnější munici než rakety, větší hloubku zásobníku a řadu využití včetně útoků na lodě, pozemní cíle a především obranu proti hypersonickým střelám.
Stále však čelí velkým technickým výzvám: obrovské spotřebě energie, složitým chladicím systémům, nutnosti rekonfigurovat vnitřní prostory lodí a extrémnímu opotřebení zbraní po desítkách výstřelů, které ohrožuje přesnost a bezpečnost. Použití lodi Asuka jako testovací platformy odráží potřebu otevřeného palubního prostoru, který je obtížné napodobit na operačních lodích bez nákladných úprav.
Od prototypu k funkční zbrani
Japonsko do této oblasti investuje od poloviny roku 2010, provádí střelby v pozemních zařízeních a navrhuje námořní a pozemní verze na nákladních automobilech. Ministerstvo obrany již předvedlo makety kompaktnějších věží, které jsou určeny pro integraci do budoucích torpédoborců 13DDX nebo i moderních lodí třídy Maya.
ATLA usiluje o zvýšení životnosti zbraně, snížení spotřeby energie a dosažení životaschopné rychlosti střelby, což jsou cíle, které rozhodnou o tom, zda se železniční dělo přesune z experimentálního prototypu do reálné zbraně ve flotile.
Zbraň pro věk hypersonických hrozeb
Ve strategické situaci, kdy Čína vyvíjí rakety dlouhého doletu a Rusko experimentuje s hypersonickými střelami, Japonsko vidí v railgunu odpověď na nasycení protivzdušné obrany.

Zdroj: Youtube.com
Jeho rychlá palba, nízké náklady na jednu střelu a schopnost zasahovat rychlé cíle z něj činí možnou alternativu k záchytným střelám, které je na moři téměř nemožné doplňovat. Tento kontext vysvětluje, proč Tokio trvá na zachování projektu navzdory technickým překážkám.
Konkurence a spolupráce
Japonsko není v tomto úsilí osamoceno. Čína experimentuje s railguny již od 80. let 20. století, přičemž v roce 2018 se objevil prototyp na lodi námořnictva PLA, ačkoli jeho současný stav je nejistý. Pokrok vykázalo také Turecko, zatímco USA navzdory ukončení svého programu využívají technologie munice vyvinuté pro pozemní aplikace. Současně Japonsko podepsalo dohody s Francií o spolupráci při vývoji této technologie a je v kontaktu s americkým námořnictvem, což otevírá dveře budoucí spolupráci.
A co dál?