Kdysi byla projížďka na gondole výsadou a zážitkem, za který si člověk musel pořádně připlatit. Ostatně dnes běžná půlhodinová plavba stojí přes 2 000 korun, a pokud chcete zvláštní trasu nebo zpěv gondoliéra, částka letí ještě výš. Co ale způsobilo ten masivní nárůst zájmu turistů, kteří teď čekají ve frontách na břehu hlavního benátského kanálu, aby si gondolu užili za zlomek běžné ceny?
Za vše mohou influenceři, cestovatelské blogy a vlastně i samotní Italové, kteří populární traghetti dlouho využívali jen ke krátkému převozu přes kanál. Právě online svět otevřel ostatním cestovatelům dveře k této možnosti, kdy se plavíte typickou gondolou v podstatě za pár minut a zhruba za padesát korun.
Za projížďku gondolou můžete ušetřit tiíce korun Traghetto není zážitková jízda, ale obyčejný přívoz, kterým si Benátčané zkracují cestu přes vodu. Bez luxusu, bez zpěvu, bez romantiky a přesto je pro mnohé přesně tohle tím pravým zážitkem. Zatímco turistická gondola vás vyjde třeba na devadesát euro, traghetto je cenově daleko dostupnější. Místní platí dokonce ještě méně, jen kolem dvaceti korun.
Je tak logické, že lidé hledají nejlevnější variantu, jak si Benátky užít trochu jinak. Bylo by jednoduché tvrdit, že místní na turistech jen vydělávají. Jenže je za tím i spousta práce, tradice a povinností. Každá gondola se vyrábí ručně podle historických postupů, její údržba není levná. Dřevo, laky, pečlivé opravy.
Gondolier musí projít školením, potřebuje speciální licenci a znalosti o plavbě, bezpečnosti i městě samotném. Tradiční oděv, povinné uniformy a pověstné pruhované tričko nejsou jen pro parádu, ale patří k vizuální identitě profese, která se často dědí v rodinách.
Levné gondoly pro místní v Benátkách praskly. Turisté je odhalili, město hned hrozí zdražením.
Foto: Shutterstock
Ceny v centru Benátek jsou extrémně vysoké K tomu připočtěte vysoké poplatky městu, omezený počet licencí, nutnost neustále udržovat lodě v perfektním stavu, a je jasné, proč turistická gondola nemůže stát pár euro jak obyčejný přívoz. Navíc je plavba v doprovodu gondoliéra výjimečným zážitkem, kdy poznáváte nejen kanály, ale i atmosféru Benátek a za tu se zkrátka platí.
Fronty u nástupišť traghetta v posledních měsících často připomínají festival, protože zájem o levné svezení vyletěl raketově. V létě a prázdninových měsících navštěvuje Benátky klidně i přes půl milionu lidí měsíčně, celkově sem za rok zavítá přes pět milionů turistů a každý druhý chce zažít autentickou plavbu gondolou.
Logické, když se za stejný zážitek dá utratit čtyřicetkrát méně. Tento trend ovšem není vůbec po chuti místním. Hromadné využívání traghetta turisty znatelně komplikuje život Benátčanům, kteří na převozech spoléhají kvůli běžné dopravě. Plné lodě, dlouhé fronty a zhoršený přístup způsobují zklamání i rozčarování.
Skrytá pravda o gondolách v Benátkách vyplula na povrch. Turisté ji využili, radnice chce trestat.
Foto: Shutterstock
Cestovatelé tento trik sdílí mezi návštěvníky Benátky totiž už dávno nejsou jen turistickou atrakcí, ale hlavně domovem obyvatel. Někteří vyjadřují frustraci otevřeně a bez okolků. Tvrdí, že život ve městě se mění, a nevhodné chování návštěvníků dokonce narušuje každodenní chod města.
Benátské úřady proto začaly jednat. Zvažují, že cena za jízdenky pro turisty na traghettu vzroste, město by vybrané prostředky investovalo do nových nástupišť i posílení infrastruktury. Podle zástupců radnice se zvýšení ceny vysvětluje tím, že služba už dávno slouží jako levná alternativa klasických gondol, nikoliv jako běžný prostředek přepravy místních.
Cestovatelé nahrazují tradiční zážitky a na obyvatele zůstává méně prostoru i komfortu. Zlepšení infrastruktury je nutné, protože příliv turistů nezpomaluje, právě naopak. Opatření, která mají zmírnit dopady masové turistiky, jsou jedním z příkladů, jak město bojuje s negativními jevy.
Benátky mají problém: turisté objevili levné gondoly. Úřady okamžitě mluví o zdražení.
Foto: Shutterstock
Ve městě se platí za vstup do města i na památky Benátky nedávno zavedly i poplatky za vstup do centra v exponovaných dnech, v sezoně tak může samotné město hostit i více než sto tisíc lidí najednou, což nutně ovlivňuje životní úroveň a dostupnost služeb. Zásadní roli v popularizaci traghetta hrají hlavně sociální sítě a influencery, kteří levnou plavbu sdílejí jako tip pro chytré cestovatele.
TikTok, Instagram nebo cestovatelské blogy ukazují, že autentický zážitek nemusí stát majlant, stačí být informovaný a umět hledat alternativy. Průvodci a bloggeři na internetu nabízí detailní návody, kde traghetto najít, kdy jet a jak si užít výhledy za pár korun. Knižní průvodci o traghettu sice informovali už dřív, opravdový masový rozmach ale nastal až ve chvíli, kdy začaly digitální média diktovat trendy v cestování.
Generace mladých cestovatelů už nechce platit za předražené atrakce, ale hledá autentické zážitky. Město se tak musí vypořádat s fenoménem, kdy návštěvníci dokážou benátskou tradici proměnit v „hack”, díky kterému si převoz užije úplně každý. Jenže pohoda na levné gondole nemusí být pravidlem. Plavba na traghettu je rychlá, krátká, často přeplněná – a bez historických kulis nebo doprovodného zpěvu.