Víte kupříkladu to, jakým způsobem je vhodné řešit soukromý hovor kupříkladu během jednání, na návštěvě, nebo třeba v restauraci? Ne? Pak jste tu správně, jelikož právě na tuto problematiku se v tomto článku podíváme. Vítejte u etikety telefonování .
Etiketa telefonování Mobilní telefon má dnes každý z nás a rádi se v něm také neustále přehrabujeme. Však to znáte – brouzdání po internetu, sociálních sítích, nebo hraní her, či používání všemožných jiných aplikací. Dívat se do telefonu během toho, když je s námi někdo další, je samo o sobě neslušné, a mnozí lidé jsou na to také právem alergičtí, ale o tom si dnes povídat nebudeme a místo toho se zaměříme přímo na telefonování, tudíž telefonické hovory. Připravili jsme si pak pro vás několik základních pravidel telefonování. Co je tedy slušné a co ne?
Telefonování na jednání či na návštěvě u přátel Obecně není slušné během jakéhokoliv jednání přijímat příchozí hovory. Existuje však několik výjimek, a to konkrétně tři. Tou první je ta, pakliže již na počátku schůzky oznámíte, že očekáváte důležitý hovor. Tím projevíte dostatek respektu všem zúčastněným a bude vám to poté prominuto. Stejně tak se i toleruje hovor, který přímo souvisí s obsahem dané schůzky či jednání. Kupříkladu vstup klienta, který je takto na dálku součástí schůzky. Když se jedná o schůzku s jedním klientem, není vhodné další hovory přijímat. Dáváte tím totiž najevo, že klient, který je s vámi, je méně důležitým, než ten, co vám volá. Třebaže nevědomky. Poslední výjimkou jsou pak naléhavé hovory, což ale prakticky souvisí s prvním bodem. Obecně je vhodné mít telefon buď zcela vypnutý, v módu letadlo, nebo alespoň vypnuty zvuky a vyzvánění. Koneckonců, máloco je natolik důležité, aby to nemohlo chvilku počkat. Ideálním řešením je se pouze krátce omluvit s tím, že zavoláte za okamžik zpátky.
Nepřípustné je výrazně hlasité telefonování ve společnosti | Zdroj: pathdoc/ Shutterstock Pokud už to však musí být, snažte se být maximálně struční a vše vyřiďte během několika vteřin, protože čím bude kratší doba, po kterou jednání narušíte, tím samozřejmě lépe. U delších hovorů je žádoucí odejít z místnosti, abyste nerušili další průběh jednání. Najděte si pak takové místo, kde nebudete nikoho rušit a zároveň zajistí vám dostatek soukromí. Spousta lidí pro účely telefonování využívá toalety, ale to není právě vhodné.
Na návštěvě u přátel bývá etiketa o poznání volnější, prostředí totiž není natolik formální. Záleží také na tom, jak důvěrný vztah mezi sebou máte. Pakliže se s daným člověkem znáte dobře, nebude mu vadit, když si vyřídíte hovor před ním, ale samozřejmě je žádoucí se mu omluvit a poté vše zvládnout ideálně během pár vět. Přátelé jsou tu pro vás a zaslouží si vaši plnou pozornost . Jinak jsou pravidla obdobná, jako u telefonování na schůzích či během jednání.
Telefonování v restauraci Tohle asi také všichni známe – ať už jsme někde na obědě, nebo třeba na kávě s přáteli, či v nočním klubu, vždycky se najde někdo, kdo postává všude možně s telefonem u ucha. Jak je to ale správně? Je to obdobné jako u kterékoliv jiné schůzky. V ideálním případě telefon vypněte a věnujte pozornost člověku, který je s vámi. Přece jen, zaslouží si to. Nikdo nemá rád, když neustále odbíháte, či těkáte očima mezi ním a telefonem. Soukromé hovory na veřejnost zkrátka nepatří. Nikdo nemusí vědět, jaké trápení či problémy zrovna řešíte. Nechte si to na vhodnější dobu, až budete o samotě. Naprosto nepřípustné pak je telefonovat kupříkladu v kině, v divadle nebo během jiných společenských událostí, kdy je vyžadován naprostý klid a ticho . V takovém případě je vhodné mít telefon zcela vypnutý, ale na to budete v dnešní době povětšinou upozorněni. Takže se toho stačí jen držet, abyste se vyhnuli společenským faux pas.
Zdroje článku: fajntip.cz