Jízda na STK je pro mnoho z nás stresující záležitost. A to nejen kvůli množství času, který technická kontrola zabere, ale hlavně kvůli stavu starších vozidel. Takový vůz může bez problémů a spolehlivě jezdit, ovšem neznamená to, že nutně projde přes STK. Podívejme se, na co se technici při kontrole zaměřují a jak se poprat s postupující rzí na podvozku i kapotě. Jde o jednoduchý trik, který si s rezavějícím vozidlem poradí.
Každé osobní vozidlo musí projít emisemi a STK jednou za 2 roky. Bez provedených emisí vás na STK nepustí, takže musíte absolvovat nejdříve kontrolu spalinových cest.
K čemu je STK a na co se technici zaměřují Pod zkratkou STK rozumíme stanici technické kontroly , nikoliv státní technickou kontrolu, jak se mnozí domnívají. Technická kontrola se provádí v pevně daných intervalech u motorových vozidel, aby bylo jasné, že jsou způsobilá pro jízdu na veřejné komunikaci a neohrožují provoz a ostatní řidiče. Stav vozu musí odpovídat určitým standardům, které jsou pro všechny povinné. Vozidlo přitom nemusí být zcela dokonalé a může být jakkoliv staré. Každý majitel se ale musí postarat o funkčnost jeho důležitých částí a základních technologií.
Na co všechno se technici zaměřují:
Čtěte také : Tyhle předměty jsou znakem chudoby a nevkusu. V aukci vám za ně ale snadno dají 100 tisíc za kus
Brzdy: Celý brzdový systém musí být funkční, takže se testuje jeho účinnost, opotřebení, rozdíly mezi jednotlivými koly a netěsnosti, kudy může protékat brzdová kapalina. Řízení a geometrie: Geometrie vozu je zásadní pro polohu kol a náprav, které na sebe vzájemně působí a díky tomu vozidlo jezdí vyváženě. Součástí je také kontrola pneumatik, tedy jejich stavu a hloubky dezénu. Světla a výhled řidiče: Nejdůležitější je pro každého řidiče dobrá viditelnost. Musí být dobře vidět samotné vozidlo, ale musí vidět i jeho řidič. Proto se kontrolují všechna světla, ale také propustnost a případné poškození skel. Stav podvozku a koroze: Zásadní je, aby vozidlo neobsahovalo závažnou korozi, která se objeví na nosných částech, rámu, výfuku a karoserii. Koroze tedy může být tolerována, ale nesmí zasahovat do bezpečného provozování vozidla. To stejné se týká také závažné koroze brzd. Někdy může koroze zasáhnout i stav světel, když způsobuje zatékání vody. Cena za emise a STK je různá, záleží na nabídce dané stanice. Obvykle je průměr 2 000 až 2 500 Kč. Emise stojí o něco méně, zhruba 800 až 1 000 Kč. Samotná technická kontrola mezi 1 000 a 1 200 Kč.
Na velké části emisních stanic a STK musíte čekat ve svém voze, než se dostanete na řadu. Zdroj: Shutterstock Jak se jednoduše zbavit koroze na autě Korozi na vozidle můžete odstranit úplně, nebo ji alespoň zakrýt, aby nebyla vidět a unikla pečlivému zraku technika při kontrole. I v tom druhém případě fungují triky, které pomohou korozi alespoň zastavit. Důležitá je samozřejmě prevence v podobě pravidelné prohlídky v servise a kvalitního garážování auta mimo povětrnostní podmínky. Co ale dělat, když už se koroze přece jen objeví?
Představte si příběh majitele vozidla, který s korozí bojuje deset let. Jeho vůz ji má, protože celoročně stojí venku a tak se musí popasovat s rozmary počasí, vlhkem a kolísáním teplot. Proto se každý rok v létě pouští do jednoduchých opatření, která korozi nedovolí se rozšířit a navíc ji efektivně zakryje, takže při kontrole na STK nemá nikdy problém.
Koroze je pro auto nebezpečná, proto je nutné zabránit jejímu rozšíření, jinak neprojdete přes STK. Zdroj: Shutterstock Chemická čistidla: Při počáteční korozi lze využít čistící prostředky, které se na postižené místo nastříkají, chvíli se nechají působit a následně se jednoduše očistí. Říká se jim konvertory rzi. Využít se dá i notoricky známý prostředek WD-40. Mechanické očištění: Jde o pokročilejší úkon, při kterém se používá drátěný kartáč nebo brusný papír o zrnitosti 80 až 240. Rez by se takto měla co nejdříve obrousit na základní kov. V případě, že je koroze vážnější, už se používá dvousložkový tmel. Ten se po aplikaci nechá zaschnout, přebrousí se a nalakuje nebo přestříká barvou karoserie. Pravidelná aplikace nátěrů: Antikorozní nátěry se aplikují jako prevence i na místa, která už byla od koroze očištěna. Po aplikaci sice nezabrání návratu rzi, ale zpomalí ji. Podle zkušeností diskutujících, ale i techniků STK na automobilových fórech pro potřeby STK skutečně někdy stačí místo koroze jen zbrousit, zatmelit a nastříkat sprejem , který nestojí více než několik málo stovek. To vše si může majitel vozu udělat úplně sám . Pokud ale má strach, že je koroze příliš vážná, rozsáhlá nebo jednoduše není tak manuálně zručný, je lepší vozidlo přenechat odborné péči . Autoservisy nemají problém opatřit i úplně celý podvozek antikorozním nátěrem, který vaše auto zakonzervuje na mnoho dalších let.
Čtěte také : Když jsem viděl, co se děje na této pražské benzince, okamžitě jsem se otočil a jel jinam. Měl by to udělat každý
Zdroje: auto.cz , idnes , autozive.cz