Povinnost absolvovat se svým autem posouzení jeho technického stavu na stanici Státní technické kontroly každé dva roky je jedním ze základních úkolů každého majitele auta. Existují ale i výjimky, koho se týkají?
Auta se zvláštním statusem
Kromě běžných vozů lze na silnicích čas od času potkat i auta označovaná jako veteránská. Právě tyto vozy to mají z hlediska STK o poznání jednodušší. Interval povinných kontrol u nich nejsou dva roky, ale hned pět let. Právě tato auta jsou tedy těmi, která svým majitelům usnadňují život. Platí to ale jen do určité míry a s jistou nadsázkou. Mít veterána totiž není jen tak.
Kdy se z auta stane veterán?
Oficiálně uznané historické vozidlo musí splňovat určité podmínky. Bez nich majitel speciální zelenou značku nedostane. První podmínkou je stáří vozu, které musí být minimálně třicet let. Druhou podmínkou je potom úspěšné absolvování testace. Ta probíhá ve dvou úrovních.
Nejprve je třeba provést tzv. klubovou testaci. Veteránský klub s příslušnou akreditací posoudí jak technický stav daného vozidla, tak jeho původnost a soulad s dobovou dokumentací. V případě, že majitel touto úrovní testace projde, přesune se k té druhé. Tu provádí pověřená autorita na úrovni kraje a jsou během ní potvrzeny výsledky klubové testace. Pokud jsou obě úrovně úspěšně zakončeny, majitel obdrží zelené registrační značky určené pouze pro historická vozidla.
Foto: Freepik.com Výhody i povinnosti majitelů historických vozidel
O prodlouženém intervalu STK jsme již mluvili. Výhodou je i fakt, že samotná kontrola je jednodušší než u běžného vozu. Neprovádí se totiž měření emisí a při kontrole jde spíše o základní bezpečnost a celkový stav. Nic z toho samozřejmě neznamená, že by snad majitel veterána nemusel dodržovat dopravní předpisy. Ty zahrnují i povinnost udržovat vozidlo v takovém stavu, aby byla jízda s ním bezpečná pro řidiče i pro všechny účastníky silničního provozu.
K výhodám patří i významně levnější povinné ručení. Pojišťovny totiž chápou, že s historickými vozy se vyjíždí jen výjimečně. S tím ovšem souvisí i jeden háček. Smysl veteránské značky spočívá v tom, že označuje vůz určený pro sběratelské účely a hobby využití. To mimo jiné znamená, že by takové auto nemělo být využíváno jako auto běžné. V případě, že by policie či úřady zjistily, že s ním jezdíte každý den nákup nebo jej používáte pro podnikání, mohlo by to být vyhodnoceno jako zneužití statusu Vše by potom pravděpodobně skončilo odebráním zelené značky. To samé platí pro úpravy, které neodpovídají těm originálním.
Veteránů je stále více
Důvod proč historických vozů na silnicích stále přibývá, tkví v tom, že na status veterána má nárok stále více vozů. Podmínka stáří třiceti let logicky znamená, že veterány mohou být i vozy z první poloviny devadesátých let. Nárok na zelenou značku tak kromě Favoritů, Škodovek řady 120, Moskvičů, Lad apod. teoreticky získávají i první Felicie. Lze proto očekávat, že v následujících letech začneme na silnicích vídat i tato auta opatřená speciální zelenou značkou.
Zdroje: https://www.centrum.cz/seznam-starych-aut-ktera-uz-nemusi-na-stk-kazde-2-roky-ale-staci-jednou-za-5-mozna-je-tam-i-to-vase-5365455c-2fe8-5b67-9943-2990d28cbf57, https://www.fkhv.cz/testovani-vozidel, https://www.autorevue.cz/od-kdy-je-auto-veteran-podminky-cena-testace-vyhody-zelenych-znacek