PlayStation 5 brzy oslaví pět let a pro mnohé je to jedna z nejméně relevantních konzolí společnosti. V generaci poznamenané mezigenerační sázkou a absencí exkluzivit, protože ty nakonec přistály na PC nebo jiných systémech, je nejpozoruhodnější technická evoluce konzolí. Čas však plyne a prozatím je nepopiratelné, že PlayStation 5 je stále největší a nejtěžší konzolí Sony.
Díky svým rozměrům a vlastnostem hovoříme o technologickém monstru, které váží 4,5 kg a měří 390 x 104 x 260 mm, což jsou rozměry dané záměrem umístit masivní chladicí systém. Motivován snahou o zmenšení těchto vlastností předvedl japonský modder jménem Tera, že je možné konzoli Sony stlačit zmenšením jejích rozměrů o 40 %. Za tímto účelem představil přenosnou verzi inspirovanou kufříkem, která má rozměry 357 x 224 x 53 mm, integrovanou 15,6palcovou obrazovku a váží „jen“ 2,8 kg.
Rozdíly oproti standardnímu PS5
Hlavní rozdíl oproti oficiálnímu modelu společnosti spočívá v tom, že se jedná o verzi, která obsahuje interní stereofonní reproduktory, další port USB-A, výstup na sluchátka a monitor teploty. Návrh společnosti Nippon tak obětuje port USB-C, ale získá tlačítko napájení, které nadchne všechny fanoušky arkádového stylu, což je nápad, který této konzoli dodává nostalgický nádech, který nikdy neuškodí.

Zdroj: Youtube.com
V podstatě sám ve svém původním videu na YouTube upozornil, že klíčem je přepracování chladicího systému, což ho napadlo poté, co slyšel, jak společnost Sony zdůvodňuje velikost konzole poukazem na spotřebu 350 W. V tomto případě se však jedná o nápad, který se mu podařilo realizovat. Na rozdíl od předchozích verzí se tedy zbavil původního chladiče, což mu umožnilo rozloučit se s rozměrnou velikostí produktu tím, že se rozhodl pro chladič s odpařovací komorou, který spotřebuje 145 W.
Bohužel tento nápad s sebou přinesl další problém: nedosahuje požadovaného minima 180 W. Aby to společnost Tera kompenzovala, navrhla a vyrobila vlastní ventilátor a kryt podle vzoru původního návrhu společnosti Sony a také tepelný senzor, který je propojen s regulátorem s malým integrovaným displejem pro regulaci otáček ventilátoru. Pokud tak zjistí, že konzole generuje příliš mnoho tepla, upraví nastavení a odstraní případné problémy.
Jednou z hvězd tohoto designu se podle očekávání stal také tekutý kov. Jeho aplikací mezi chladič a APU, jak to již Sony dělá u původní konzole, dokázal maximalizovat tepelnou účinnost systému. Díky tomu vytvořil přenosnou, samostatnou konzoli, která se vejde do pouzdra patnáctipalcového notebooku. Tím se nejen zbavil nejvíce kritizovaného aspektu konzole Sony (velikost), ale také prozkoumal možnosti přenosného systému této společnosti.
Otázka možné upravitelnosti konzolí
Kromě těchto úprav Tera také zajistil, aby si konzole zachovala optimální výkon. Za tímto účelem se zaměřili na optimalizaci proudění vzduchu uvnitř konzole, které je klíčové pro udržení teploty pod kontrolou. Vylepšené proudění vzduchu nejen pomáhá účinněji chladit konzoli, ale také snižuje hluk ventilátoru, což je u velkých konzolí častý problém.
Nápad společnosti Tera se setkal s příznivým ohlasem nejen u technologických nadšenců, ale vyvolal také zájem komunity modderů. Mnozí v její práci vidí inspiraci pro budoucí úpravy konzolí, zejména v době, kdy se stále více cení přenosnost a energetická účinnost.
Takové inovace podtrhují kreativitu a vynalézavost modderů, kteří stále posouvají hranice možností stávajícího hardwaru. I když ne všichni hráči budou ochotni takto upravovat své konzole, Terova práce otevírá dveře novým možnostem v designu konzolí a mohla by ovlivnit budoucí vývoj hardwaru.