Společnost Apple má v současnosti největší podíl na celosvětovém trhu s tablety, což svědčí o trvalé oblibě řady iPad. Trh s tablety však v průběhu let zaznamenal omezený růst.
Na rozdíl od chytrých telefonů, které jsou často každoročně aktualizovány, mají tablety delší životní cyklus a pro mnoho uživatelů slouží jako sekundární zařízení. Částečně je to způsobeno jejich odolností a vysokou cenou prémiových modelů, kvůli které mohou spotřebitelé váhat s častým upgradem, zejména když si musí vybrat mezi iPadem a iPhonem.
Tyto faktory přispívají k tomu, že analytici předpovídají, že první skládací iPad společnosti Apple by mohl debutovat až v roce 2028. Předpokládá se, že i poté se setká s vlažným přijetím. Očekává se, že použití drahého ultratenkého skla (UTG) v jeho konstrukci výrazně zvýší náklady, což může utlumit nadšení společnosti Apple pro uvedení produktu na trh. Naproti tomu trh se skládacími smartphony je slibnější, protože iPhony trvale dosahují vysokých objemů prodeje. Proto by skládací iPhone mohl být pro Apple v nejbližší době strategičtějším cílem.
Složitý proces výroby ultratenkého skla by mohl výrazně zvýšit náklady
Podle analytika společnosti TF International Securities Ming-Chi Kuo bude Apple na vývoji a výrobě UTG pro skládací iPad pravděpodobně spolupracovat se společnostmi GIS a Corning. UTG je ve skládacích zařízeních důležitou součástí díky své flexibilitě a odolnosti. Je však také velmi citlivý na mikrotrhliny, což komplikuje výrobní proces. Ten zahrnuje složité úkony, jako je řezání, úprava hran, kontrola a balení, což přispívá k vyšším výrobním nákladům. Kuo odhaduje, že tyto podružné procesy mohou UTG až čtyřikrát prodražit oproti tradičním krycím sklům pro smartphony.

Zdroj: Youtube.com
Větší velikost obrazovky skládacího iPadu tyto nákladové problémy ještě zhoršuje. Větší plocha UTG znamená více materiálu a vyšší pravděpodobnost výskytu vad, což obojí přispívá ke zvýšení nákladů. V důsledku toho Kuo předpovídá, že by Apple mohl v roce 2028 dodat pouze 500 000 až 1 milion kusů skládacího iPadu, což zpochybňuje životaschopnost masové výroby. Naproti tomu skládací iPhone by měl být lukrativnější a po jeho uvedení na trh, možná již v příštím roce, se očekávají dodávky 8-10 milionů kusů.
Apple má čas na další optimalizace
Navzdory těmto problémům má Apple několik let na to, aby svůj přístup ke skládacímu iPadu zdokonalil. Společnost by mohla prozkoumat inovativní výrobní techniky nebo alternativní materiály, aby snížila náklady. Pokud bude ziskovost i nadále problémem, může se Apple nakonec rozhodnout skládací iPad neuvést na trh. Vzhledem ke své historii inovací by však společnost Apple mohla trh překvapit průlomovým objevem, díky němuž by se skládací iPad stal skutečností.
Do té doby se společnost pravděpodobně zaměří na své stávající produktové řady a případné uvedení skládacího iPhonu, který více odpovídá současným spotřebitelským trendům a nabízí slibnější návratnost investic.