„Kolem poledne řidička osobního vozidla v Třebíči při vjíždění na kruhový objezd nedala přednost v jízdě motocyklu, do kterého narazila. Devětašedesátiletý řidič po nárazu upadl s motocyklem na komunikaci.. Kolem půl čtvrté odpoledne došlo ke střetu vozidla se sedmnáctiletým motocyklistou v Třešti, kde řidič osobního auta při vyjíždění z parkovacího stání nedal přednost skútru, do kterého narazil. K další dopravní nehodě došlo před pátou hodinou odpoledne u obce Dolní Vilémovice. Sedmnáctiletý řidič motocyklu Suzuki jel příliš rychle, v zatáčce dostal smyk a havaroval,“ shrnula Dana Čírtková.
A připomněla, že letošní statistika nehodovosti na Vysočině není příznivá. „Od začátku letošního roku jsme v našem kraji šetřili celkem 2 082 dopravních nehod, při kterých 13 osob zemřelo, 35 se jich těžce zranilo a 925 dalších osob utrpělo lehké zranění. Hmotná škoda se vyšplhala na částku přesahující 223 650 000 korun,“ vyjmenovala mluvčí s tím, že za stejné období policisté dokumentovali 85 nehod s účastí motocyklistů. Tři motorkáři na následky zranění zemřeli, osm dalších se těžce zranilo a 88 utrpělo lehké zranění s tím, že v počtech zraněných jsou započítání také zranění spolujezdci na motocyklu.
Z dlouhodobých statistik dopravní nehodovosti V Kraji Vysočina vyplývá, že v případě dopravních nehod motocyklistů je ve dvou třetinách z nich viníkem řidič motocyklu. V loňském roce policisté v Kraji Vysočina vyšetřovali 224 dopravních nehod, na nichž měli účast motocyklisté. Při šetření okolností těchto dopravních nehod policisté zjistili, že 155 dopravních nehod zavinil motocyklista. Pro srovnání - loni při nehodách čtyři motocyklisté zemřeli.
Zdroj: Policie ČR
„V posledních dnech se na silnicích mnohem častěji stávají dopravní nehody související s přepravou zemědělských plodin, zejména obilí, z polí do zemědělských podniků. Někteří řidiči traktorů a nákladních vozidel, kteří obilí převážejí, nedostatečně zajišťují svůj náklad, což vede k jeho vysypání na vozovku, nejčastěji v zatáčkách. Rozsypané obilí na komunikaci představuje vážné nebezpečí zejména pro cyklisty a motocyklisty, u nichž může i krátký kontakt s volným materiálem způsobit ztrátu stability,“ zmínila Dana Čírtková.
A připomíná, že motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou končí ve většině případů úmrtím nebo těžkým zraněním motocyklisty. „Nejzákladnější podmínkou bezpečné jízdy na motocyklu je používání prvků pasivní bezpečnosti. Důležitá je přilba, vhodné oblečení s reflexními prvky, pevná obuv a vhodné rukavice. Ale ani kvalitní výbava není zárukou bezpečného návratu, zejména pokud nezkušený motocyklista příliš riskuje a pokud nepřizpůsobí rychlost své jízdy stavu pozemní komunikace, hustotě provozu a počasí,“ vyjmenovala krajská policejní mluvčí.
Řidiči se na silnicích často mohou setkat s motocyklisty, kteří jsou mladí a se silným strojem mají zatím minimum zkušeností. Velice často tak přecení své síly, rychlou jízdu nezvládnou a dojde k nehodě. „Často ale bohužel s tragickými a zcela nevratnými následky. K nehodě zcela nezkušeného motocyklisty jsme vyjížděli 4. srpna před osmou hodinou večer do katastru obce Boršov. Šestnáctiletý motocyklista vlivem nepřiměřené rychlosti nezvládl řízení a na štěrku dostal smyk. Ten nezvládl a havaroval. Mladík utrpěl zranění, se kterým byl letecky transportován do jihlavské nemocnice. Tento řidič přitom řidičský průkaz vlastnil pouze několik dnů,“ uvedla Čírtková další nedávný případ z praxe.
Čírtková také apeluje na všechny motorkáře, aby mysleli na dostatečnou vzdálenost mezi jednotlivými stroji, a to zejména ve skupině motorkářů, kteří jedou hromadně za sebou.