Pan Milan (jeho celou identitu redakce zná) je vdovec a žije sám. Místo, kde žije, miluje. Jedná se o klidnou čtvrť v menším městě, kde nikdy nebyly žádné problémy a kde se nikdy nic neztratilo. Dům sice pan Milan zamyká, ale branku nechává otevřenou. Tedy nechával, dnes už to raději nedělá. Na vlastní kůži se přesvědčil o tom, že lidem nemůže věřit.
Technik, který nabízel pozáruční servis zdarma Byl horký letní den, když se ozval zvonek. Milan vykoukl z okna a u branky uviděl stát cizího muže v pracovní kombinéze. Můž měl brašnu přes rameno a desky v ruce. Milan tedy vyšel před dům a zeptal se muže, co potřebuje. Ten mu sdělil, že je servisní technik a přišel zkontrolovat zabezpečení domu. Následně se rozpovídal o tom, že v okolí se objevilo několik vloupání, a tudíž by bylo více než vhodné zkontrolovat zabezpečení domu.
Poté muž Milanovi podal letáček. Byl hodně barevný, ale vše bylo napsáno tak malým písmem, že to pan Milan nedokázal přečíst. Cizí muž však hovořil dál. Nabídl Milanovi, že mu zdarma provede pozáruční servis oken a dveří, zkontroluje, zda je vše v pořádku.
Milan s pomocí svých dětí před dvěma lety opravdu vyměňoval v domě všechna okna a měnil i vstupní dveře . Myslel si tedy, že neznámý muž je z firmy, která výměnu prováděla, a byl příjemně potěšen, že firma poskytuje i pozáruční servis zdarma. Pozval tedy muže dál.
Do svého bytu už Milan technika bez předchozí domluvy nikdy nepustí. Foto: Unsplash.com Kontrola dveří, oken a krádež peněz Muž nejprve prohlédl vstupní dveře a zjistil, že jsou v pořádku. Vzhledem k nedávným vloupáním v okolí (která se nakonec ukázala jako smyšlená) Milanovi doporučil, aby si nechal na dveře nainstalovat bezpečností závoru. Milan chvíli váhal, ale nakonec raději souhlasil, bál se, aby zloději nevykradli i jeho.
Následně ho tedy muž v pracovní kombinéze požádal o zálohu ve výši 500 Kč a začal vypisovat doklad. Milan odešel do obývacího pokoje a vytáhl z obálky na poličce příslušný obnos. Zaplatil. Vše se zdálo být v pořádku.
Servisní technik řekl, že nyní zkontroluje ještě všechna okna. Milan souhlasil. Při kontrole posledních oken v obývacím pokoje dostal servisní technik žízeň a požádal Milana o sklenici vody. Milan pro ni odešel do kuchyně a když se vrátil, kontrola oken byla již hotová.
Servisní technik poděkoval za vodu, napsal si do desek Milanovo telefonní číslo a slíbil, že se brzy někdo ozve, aby s ním domluvil termín, kdy mu bude nainstalována bezpečnostní závora. Pak odešel. Druhý den Karel zjistil, že je obálka s penězi, kterou měl na poličce, je zcela prázdná. Bezpečností závoru samozřejmě nikdo nainstalovat nepřišel. Telefonní číslo, které bylo uvedeno na letáčku od falešného servisního technika, neexistovalo.
[os-widget path=“/page/0b55cd05-11cb-42f8-8bf6-b19d88034543″]
A co vy, máte zkušenosti s podobnými typy podvodů na České seniory? Diskutujte v komentářích.
Zdroje: Autorský text – Adam Beran, Petra M., asenior.cz, rozhovor se seniorem Milanem