Česká republika během rozhodování o modernizaci svého vojenského letectva uvažovala o švédském letounu Saab JAS 39E Gripen, a nakonec se rozhodla pro Lockheed Martin F-35A Lightning II , načež švédskou nabídku, tak jako mnoho dalších zemí, odmítla . Armádní Zpravodaj je názoru, že pro to existují objektivní důvody, ale rozhodně to není tím, že by byl nový Gripen v současnosti nějak špatný letoun, a rozhodně snese srovnání s konkurenty.
Rafale unese více zbraní než Gripen E Gripen E je letadlo 4,5. generace vyvinuté z JAS 39C Gripen v současné době užívaným českým letectvem. Saab popisuje , že je schopné se vypořádat s pokročilými hrozbami, schopností vést elektronický boj, revoluční avionikou a umělou inteligencí . Armádní Zpravodaj se domnívá, že snese srovnání třeba s francouzským Dassault Rafale a dalšími protějšky 4,5. generace, ale americká F-35 ho v několika zásadních parametrech překoná.
i Zdroj fotografie: Uživatel Kaszynzki / Creative Commons / CC BY i Zdroj fotografie: GoodFon Všechna tři letadla se liší konstrukcí. Rafale je dvoumotorový, uvádí Wikipedia , zatímco Gripen a F-35 jsou jednomotorové. To dává francouzskému letounu výhodu v hmotnosti nesených zbraní o hodnotě 9,5 tun, kdežto lehký švédský letoun unese jenom 7,7 tun , zatímco F-35 zvládá 8,2 tun Zbraně jsou však západního typu, mnohdy stejné a vlastnostmi srovnatelné. Redakce Armádního Zpravodaje ale upozorňuje, že Gripen nebyl postaven k tomu, aby využíval pumy nebo střely s jadernou hlavicí, což jeho konkurenti zvládají, i když F-35 je jiná liga.
Důležitý je i počet prodaných letounů Rozhodovat o tom, jaký letoun si letectvo pořídí, bude pochopitelně i cena, ale ta může hodně kolísat o jednotky i desítky procent podle toho, jaké podmínky si kdo domluví. Rafale bude mít však nejspíše nižší provozní náklady než ostatní dva letouny. Výhodou Gripenu E je pak také schopnost používat provizorní plochy v mnohem horším stavu než zbylí konkurenti.
Naopak jednou z jeho nevýhod bude podle názoru Armádního zpravodaje nízký počet objednávek, které mají pocházet krom Švédska jenom z Brazílie a Thajska , uvádí Wikipedia , ale zájem má mít ještě Peru. Nízký počet letounů pak také oproti konkurenci značně ztěžuje, resp. prodražuje, budoucí modernizace, byť jde vlastnostmi o skvělý letoun.
F-35A Dassault Rafale JAS 39E Gripen Typ Víceúčelový letoun (stealth) Víceúčelový letoun Víceúčelový letoun Výrobce Lockheed Martin Dassault Aviation Saab První let 15. prosince 2006 04. července 1986 09. prosince 1988 Maximální rychlost Mach 1,6 (cca 1 960 km/h) Mach 1,8 (cca 2 220 km/h) Mach 2 (cca 2 470 km/h) Dolet až 2 200 km (bojový až 1 090 km) až 3 700 km až 3 200 km Maximální vzletová hmotnost 31 800 kg 24 500 kg 16 500 kg Max. hmotnost nesených zbraní 8 200 kg 9 500 kg 7 700 kg Délka 15,4 m 15,27 m 15,50 m Rozpětí křídel 10,7 m 10,9 m 8,6 m Motor Pratt & Whitney F135 Snecma M88-2 General Electric F414 Tah motoru 191 kN 73 kN 98 kN Posádka 1 1 nebo 2 1 Dostup 18 288 m 15 835 m 15 452 m – 16 500 m Radar AN/APG-81 AESA Thales RBE2-AA AESA Leonardo ES-05 Raven AESA Pohonný systém Stealth design Konvenční design Konvenční design Cena 1,72 miliardy Kč (průměrně) 1,612 až 1,935 miliardy Kč 1,29 miliardy Kč (průměrně)
Srovnání letounů F-35A, Rafale a Gripen E F-35 je ale bezesporu lepší než Gripen E i Rafale. Wikipedia uvádí, že jde o letoun 5. generace, tedy vyspělejší, se schopností stealth, připraveností spolupracovat s drony, širokým sdílením dat a moderními senzory. To alternativy 4,5. generace sice zvládají také, ale rozhodně ne v takové kvalitě , a hlavně nejsou stealth. Takže i když jsou dnes také skvělé, nejspíše během několika let zastarají a na obloze budou převládat mnohem lepší 5. a 6. generace.
VIDEO
Gripen E nastavuje úplně jinou laťku než jeho předchůdce