Společnost Lyft učinila nečekaný krok, aby mohla konkurovat Uberu na evropském trhu s robotaxi. Americká společnost právě oznámila uzavření strategické aliance s čínskou společností Baidu, jejímž cílem je od roku 2026 nasazovat autonomní vozidla ve Velké Británii a Německu. Tento krok přichází poté, co Lyft koupil německou platformu Freenow za 197 milionů dolarů, což představuje jeho první expanzi mimo Severní Ameriku.
Robotaxi dobývá Evropu
Zatímco Waymo zůstává globálním měřítkem v oblasti robotaxů, Evropa se stává novým bojištěm pro společnosti zabývající se autonomním řízením. Velká Británie urychlila svůj regulační harmonogram a doufá, že komerční služby budou v provozu do jara 2026. Také Německo se chystá tuto technologii uzákonit, což vytváří příležitost, kterou chce využít několik společností.

Zdroj: Youtube.com
Společnost ztratila náskok před společností Uber, která již uzavřela dohody s více než 18 společnostmi zabývajícími se samořízenými vozy a plánuje spustit služby v Evropě ve stejném roce. Lyft potřeboval rychlou odpověď a našel ji ve společnosti Baidu, jejíž služba Apollo Go již provozuje více než 1 000 vozidel v 15 městech a uskutečnila 11 milionů jízd. Elektromobily RT6 společnosti Baidu, které jsou navrženy speciálně pro provoz bez řidiče, budou integrovány do aplikace Lyft.
Společnost Lyft se bude starat o platformu, služby zákazníkům a logistiku vozového parku, zatímco Baidu poskytne vozidla a technologii autonomního řízení. Jedná se o strategii, která společnosti Lyft umožní rychlý přístup k osvědčeným technologiím, aniž by je musela vyvíjet ve vlastní režii, od čehož Lyft i Uber před lety upustily poté, co původně vsadily na vlastní programy.
Vstup čínských společností na evropský trh autonomní mobility znamená zlom. Zatímco USA drží Baidu a další čínské společnosti mimo svůj domácí trh z důvodů národní bezpečnosti, Evropa projevuje otevřenější postoj (i když záleží na odvětví). To by mohlo Číně poskytnout významnou konkurenční výhodu při rozvoji těchto služeb v celosvětovém měřítku.
Zda bude aliance na našem kontinentu úspěšná, bude záviset na třech faktorech: na schválení regulačními orgány, na tom, jak evropská veřejnost přijme čínská autonomní vozidla, a na schopnosti Lyftu konkurovat Uberu, který přijde s Waymo a dalšími západními technologiemi. Vše nasvědčuje tomu, že se Evropa během několika let stane nejtvrdším bojištěm pro robotické osy.
Budoucnost robotaxíků v Evropě
Zavedení robotaxi v Evropě představuje nejen technologický průlom, ale také významnou změnu v oblasti městské mobility. Autonomní vozidla slibují snížení dopravních zácp, snížení emisí uhlíku a zvýšení bezpečnosti silničního provozu díky eliminaci lidských chyb, které jsou příčinou většiny dopravních nehod. Cesta k širokému rozšíření robotických náprav však není bez problémů. Obavy týkající se ochrany osobních údajů, kybernetické bezpečnosti a ztráty pracovních míst v odvětví dopravy jsou otázky, které bude třeba pečlivě řešit.

Zdroj: Youtube.com
Kromě toho bude nutné přizpůsobit městskou infrastrukturu tak, aby podporovala provoz těchto vozidel, včetně vytvoření vyhrazených nakládacích a vykládacích zón, a také implementace pokročilých komunikačních systémů, které umožní robotaxům komunikovat se semafory a dalšími prvky dopravy v reálném čase.
V neposlední řadě bude rozhodující přijetí ze strany veřejnosti. Průzkumy ukazují, že ačkoli je o tuto technologii zájem, stále panuje skepse ohledně bezpečnosti a spolehlivosti autonomních vozidel. Společnosti budou muset tvrdě pracovat, aby si získaly důvěru veřejnosti a prokázaly, že robotické osy jsou bezpečnou a pohodlnou možností každodenní dopravy.