Ač se mi to nechce přiznat, již více než tři dekády trávím takřka každý den v sedle jízdního kola. A jako většina skalních cyklistů mám i já více cyklošortek než džín, stejně jako mám víc dresů než triček (nebo v tomto případě tak zhruba nastejno). A i pro mne se stala přilba zcela samozřejmou součástí výbavy , v podstatě bez ní nevyjedu. V Čechách však není, od dovršení 18. roku věku, užití přilby na kole povinné. Je to tak ale správně? Neohrožují cyklisté a elektrocyklisté nejen sebe? Pojďme se na to podívat společně.
Přilba je nejdůležitější součástí výbavy každého cyklisty Setkávám se totiž dodnes s překvapením u některých cyklistů, kteří povinné nošení přilby stále berou na lehkou váhu. „Je mi v ní horko“ případně „potí se mi v tom vlasy” (když přitom občas žádné nemá) jsou možná nejčastější argumenty, které jsem proti nošení přilby zaznamenal. Přitom požadavky zákona i dlouhodobé zkušenosti jasně ukazují, proč je přilba při jízdě na kole doslova a do písmene životně důležitá. A jak se k nošení přilby staví platná česká legislativa?
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz Zákon o provozu na silničních komunikacích č. 361/2000 Sb. Podle zákona o silničním provozu (č. 361/2000 Sb.), který upravuje pravidla jízdy na kole v ČR, mají povinnost nosit cyklistickou přilbu všichni cyklisté mladší 18 let. Zákon tento požadavek formuluje naprosto jasně: dítě nebo mladistvý bez přilby nesmí na silnici ani na cyklostezku. Jakmile však člověk dovrší 18 let, povinnost z právního hlediska končí.
Dlouhodobá statistika Ministerstva dopravy i BESIP jasně ukazuje, že nehody cyklistů vedou ke zraněním hlavy až v polovině všech závažných případů. Odborníci i lékaři nejen z traumatologických center potvrzují, že právě přilba výrazně snižuje riziko fatálních poranění; podle údajů WHO (Světové zdravotnické organizace) může cyklistická přilba snížit riziko vážného poranění hlavy až o více než 60 %. Tuto skutečnost jsem, nutno dodat Bohu žel, viděl na vlastní oči při několika nehodách ve svém okolí. Cyklista bez přilby je opravdu extrémně zranitelný.
Pomníček s květinami varuje, jak dopadají nehody bez přilby Teď v listopadu to budou již tři roky, co jsem se s partnerkou na jednom cyklovýletě „nachomýtl“ k právě takovému zranění, kdy cyklista přepadnul přes řídítka a ztratil vědomí. Střídali jsme se tenkrát na masáži srdce asi čtyři, všichni vysportovaní cyklisté, i tak z nás v teplém odpoledni stříkal pot. Minuty do příjezdu záchranky byly nekonečné, záchranářům se nakonec povedlo životní funkce obnovit. Přesto náš německý parťák za týden v nemocnici zemřel. Na místě nehody dodnes udržuji květiny.
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz Květiny jsou však cyklistovi celkem k ničemu. Jak na hrobu (tam pochopitelně zcela nejvíce), tak i tehdy, pokud je veze své milé v parném horku. A modlí se přitom, aby je dovezl v relativně „obdarování schopném“ stavu. Mohu to potvrdit z osobní zkušenosti, kytka růží se na kole veze opravdu velmi špatně. I na krátkou cestu do obchodu ve městě si však tu přilbu vezmu, on i pád na obrubník v takřka nulové rychlosti může mít fatální následky. Nemusíte ani sjíždět sedmdesátkou kopce jako borci na Tour de France.
V Evropě jsou postihy za nenošení přilby poměrně citelné Ne, přilba není opravdu jen na okrasu. Přikládám pro ilustraci tabulku, jak její nenošení (zatím nejčastěji na tzv. S-Pedelecy, tedy elektrokola s omezením do 45 km/h, nikoli do 25 km/h, jako mají standardní kola) postihují v jiných zemích Evropy. Osobně bych se velmi přikláněl k tomu, aby se tato povinnost uzákonila i pro běžná elektrokola – a samozřejmě i jízdní kola. Jakkoli by se to zřejmě ne všem cyklistům „volnomyšlenkářům“ líbilo.
Země Typ elektrokola Povinnost nosit přilbu Specifikace přilby a poznámky Orientační sankce Německo S-Pedelec (do 45 km/h) Ano, povinná Musí jít o „vhodnou ochrannou přilbu“ (geeigneter Schutzhelm). Může to být i certifikovaná cyklistická přilba (EN 1078), ale doporučuje se speciální pro S-Pedelec (NTA 8776). Cca 15–35 € Nizozemsko S-Pedelec (do 45 km/h) Ano, povinná Povinně certifikovaná přilba dle normy NTA 8776 . Běžná cyklistická přilba nestačí.Cca 100 € Belgie S-Pedelec (do 45 km/h) Ano, povinná Přilba musí splňovat buď normu EN 1078 (cyklistická), nebo NTA 8776 (pro S-Pedelec). Musí chránit spánky a zátylek. Cca 58 € Švýcarsko S-Pedelec (do 45 km/h) Ano, povinná Povinná je certifikovaná cyklistická přilba (EN 1078). Cca 30 CHF Rakousko S-Pedelec (do 45 km/h) Ano, povinná Povinná je „vhodná přilba proti pádu“ (entsprechender Sturzhelm), typicky motocyklová nebo speciální pro S-Pedelec. Cca 25–70 € (může být i výrazně vyšší ve správním řízení) Francie S-Pedelec (do 45 km/h) Ano, povinná Povinná je homologovaná motocyklová přilba (norma ECE 22.05). Běžná cyklistická nestačí. Až 135 € Itálie S-Pedelec (do 45 km/h) Ano, povinná Povinná je motocyklová přilba s certifikací dle normy ECE. Cca 80–320 € Španělsko S-Pedelec (do 45 km/h) Ano, povinná Povinná je homologovaná motocyklová nebo mopedová přilba. Až 200 € Česká republika Běžné elektrokolo (do 25 km/h) Povinná pouze pro cyklisty do 18 let . Standardní cyklistická přilba (doporučená norma EN 1078). Až 2 000 Kč (bloková pokuta) S-Pedelec (do 45 km/h) Ano, povinná Protože je S-Pedelec brán jako moped, je vyžadována „ochranná přilba schváleného typu“ pro motocyklisty. Až 2 000 Kč (bloková pokuta)
Zdroj: rešerše AutoŽivě.cz Uzákonění povinnosti nosit přilbu pro všechny věkové kategorie by dávalo smysl Nicméně, mám zprávy o tom, že s ohledem na zvýšený výskyt jezdců na elektrokolech se o tomto uzákonění začíná vážně uvažovat. Ano, díky elektrokolům potkáváme na silnicích a ve městech podstatně více jezdců než kdysi, dávalo by to tedy smysl. Jak jste na tom v tomto ohledu vy, mimochodem? Byli byste pro uzákonění povinnosti nosit na kole přilbu i pro cyklisty starší 18 let?