Téma reklamních poutačů na chodnících a jejich povolení otevřel v Českých Budějovicích případ vandalismu, při kterém slepý muž poničil billboard Motoristů, který mu u nádraží blokoval cestu. Případ vzbudil silné ohlasy. Řada lidí chování slepce odsoudila, jiní pro něj měli pochopení. Případ nyní řeší policie, která čin vyšetřuje jako poškození cizí věci. Otázka legálního umístění reklamy pro ni však není podstatná.
„Ve chvíli, kdy je poškozen majetek cizí osoby a ta osoba to nahlásí, tak se zabýváme poškozením onoho majetku. Nelegálním umístěním reklamy bychom se zabývali v případě, že by nám k tomu dal magistrát podnět. Ten jsme ale neobdrželi,“ uvedl policejní mluvčí Miroslav Šupík.
Kontrola reklamy se nechystá
To potvrzují i zástupci města. Ti uvedli, že v posledních týdnech sice zaznamenali nárůst politické reklamy v budějovických ulicích, kontrolu jejího umístění však neplánují. Vedení města věří, že politické strany jsou v kampani věrné hodnotám, které hlásají, a proto se neuchylují k porušování místních pravidel.
„Evidujeme, že se nám politické billboardy objevují ve veřejném prostoru. Jsou tam prezentováni lidé, kteří chtějí do politiky, a tak věřím tomu, že jejich morální základ jim nedovolí porušovat místně daná pravidla. I tím potvrzují slova, která veřejnosti říkají. Takže žádnou speciální kontrolu na jejich umísťování nerealizujeme a ani neplánujeme,“ uvedl budějovický náměstek primátorky Michal Šebek (ODS).

Politická reklama bývá častým terčem vandalů.
Dle dostupných informací z města se umístění reklamních zařízení politických hnutí a stran řeší na základě podané žádosti. K té je následně vydáno rozhodnutí odboru dopravy a silničního hospodářství. V případě kladného posouzení dojde k uzavření dohody o zvláštním užívání místní komunikace s odborem správy veřejných statků. Všechny dohody jsou nyní dohledatelné na stránkách města.
Starostové, Motoristé i Stačilo mají na reklamu smlouvy
Od 1. srpna do 25. září uzavřelo město České Budějovice dohodu o zvláštním užívání místní komunikace ve třech případech spojených s politickou kampaní. Starostové a nezávislí si na 62 dní pronajali městské pozemky v ulicích Lannova třída, Matice školské a Pražská třída. Umístili na ně tři poutače, každý z nich stojící na půdorysu o velikosti 1 metr čtvereční.
Pozemky v Kanovnické, na Lannově třídě a Nádražní pak město pronajalo Motoristům. I ti mají na území města tři reklamní plochy, přičemž celková plocha zvláštního užívání činí 6,75 metrů čtverečních. Plochy mají pronajaté na 29 dní. Posledním politickým subjektem, který má s městem smlouvu o záboru komunikace, je Stačilo. Jeho tři billboardy stojí v ulicích Kanovnická, Husova a Lannova třída. Stát tam mají 27 dní.
Zábor je zpoplatněn dle sazebníku výše úhrad za zvláštní užívání místních komunikací. Umístění propagačních nebo reklamních zařízení v historickém jádru města a na Lannově třídě vyjde na 50 korun za metr čtvereční denně. Na pozemcích mimo centrum je to pak 25 korun.