Evropa není zase tak malá, jak by si člověk občas mohl myslet. Ano, v kontextu mezinárodní bezpečnostní situace jsou tady Spojené státy na straně jedné a pak Rusko. Ale co do vzdálenosti je i Evropa napříč vcelku rozsáhlým územím. Tak rozsáhlým, že se často informace z jedné strany kontinentu nedostanou na druhou stranu. A to je škoda, pokud jde o užitečná data. Třeba Norsko je od nás už dost daleko. A tak jen málokdo ví, co je NAF. Místní automobilová federace srovnatelná s ADAC. Tedy Norský autoklub. Instituce, která nedávno uspořádala letní ročník svého El Prix – největšího srovnávacího testu elektroaut na světě.
Norský autoklub vyzkoušel EV vozy až na dřeň, Čína vede
Kromě tradičního dotažení „až na nulu“ tentokrát pečlivě zaznamenala i to podstatné pro skutečné plánování cest. Kolik kilometrů je před autem ve chvíli, kdy na displeji zbývá 20 % a 10 % baterie. Podmínky byly realistické, teploty mezi 7 a 17 °C, tedy nic nelidského, ale ani ideální laboratorní klima. A napříč 27 aktuálními modely to ukázalo jednoznačný trend. Trend, který už nějakou dobu visí ve vzduchu. Tesla a několik čínských značek mají náskok. Pět let vývoje v souhrnu udělalo své. Průměrný přírůstek dojezdu u modelů, které NAF hodnotil, narostl zhruba o 200 km. Konkrétní letošní čísla jsou vyloženě zajímavá. Rovných 20 z 27 aut ujelo v testu víc než 492 km.
iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz To už je hranice, při níž se dálniční přesuny v klidu plánují s jedinou pauzou na kávu a nabíječku. Králem absolutní vzdálenosti se stal Lucid Air, který dosáhl 829 km do zastavení. Přičemž už při 20 % zůstávající kapacity měl za sebou 641 km. V okamžiku 10 % svítilo na tachometru najetých 722 km. Zajímavé ale je, že ve srovnání s WLTP homologací 960 km šlo o minus 131 km. Tedy přibližně 13 %. Což připomíná, že i když jsou laboratorní hodnoty užitečné pro ilustraci, realita a aerodynamika, hmotnost a softwarové řízení energie si v terénu vyberou svou daň.
Čínské baterie jasně vládnou světu, to nikdo jiný neumí
Na opačné straně pomyslného hřiště předvedla Tesla, proč se o ní v souvislosti s efektivitou mluví pořád dokola. Model 3 dojel na 721 km. A co je důležité pro plánování, už při 10 % měl za sebou přibližně 625 km a při 20 % 560 km. Přičemž drobná vložka s přesností měření dodává kontext, auto samo ukazovalo 728,8 km. GPS naměřila 721 km, tedy rozdíl asi 1,11 %. Model Y v součtu dopadl tak, že proti WLTP hodnotě 586 km přidal na reálné trase 66 km a dosáhl 652 km. To je zhruba +11,2 % nad homologaci. V rámci této disciplíny výkon, který se nevidí každý den. Ještě než se ztratí v davu, stojí za to projít si další jména.
iZdroj fotografie: Zeekr Tabulka NAF pracuje se třemi milníky, a to 20 %, 10 % a zastavení. Tím pádem dovoluje přesněji číst „užitečný dojezd“. Tedy to, co řidič skutečně využije; BMW iX xDrive 60 mělo 534 km při 20 %, 592 km při 10 % a 691 km do zastavení. Polestar 3, to jsou čísla 536/556/681 km. Audi A6 e‑tron 539/594/656 km. Polestar 4 511/587/627 km, Ford Capri 477/540/616 km, Volkswagen ID.7 GTX Tourer 460/528/595 km, Zeekr 7X 489/543/593 km, Opel Grandland 461/513/583 km.
Statistika není nuda, čísla ukazují, co ujedou auta na 20 %
Volvo EX90 517/577 km (hodnota při 20 % tentokrát v přehledu chyběla), Kia EV3 444/502/574 km, BYD Tang 452/508/572 km, Porsche Macan 4 428/482/548 km, Ford Explorer 418/475/537 km, Hongqi EHS7 420/471/524 km, BYD Sealion 7 410/462/523 km, Peugeot e‑5008 402/468/516 km, MG S5 399/442/492 km, Mercedes Classe G 358/413/467 km, Volkswagen ID.Buzz 347/402/454 km, Voyah Courage 360/405/452 km, Lotus Emeya R 355/404/450 km, MG Cyberster 340/393/429 km a Škoda Elroq 334/359/422 km.
iZdroj fotografie: Škoda Audi Q6 e‑tron patřilo mezi případy, kdy realita lehce zaostala. Tedy 582 km podle WLTP oproti 563 km v testu. Ale přidává se poznámka pod čarou, že její tachometr patřil mezi nejpřesnější, s rozdílem jen 0,1 % proti GPS. Když bych to měl za sebe nějak okomentovat, řeknu asi toto. Vidím jasný pokrok proti tomu, co uměly elektromobily dříve. Před pár lety byl dojezd s plnou baterií třeba 120 km. Dnes je to jiné. Otázka na vás a budu rád za komentáře pod článkem: Jsou dnešní elektrická auta tak dobrá, že si je koupíte? Já za sebe mohu říct jedno. Já ne.