Nejznámější případ se odehrál na konci roku 2013, kdy bylo vysvětleno, jakou strategií se Netflix dostal do Nizozemska a vstoupil na jeho trh se silou hurikánu. Podle jejich analýzy byl v zemi nejčastěji nelegálně stahovaným seriálem Prison Break, a tak se zdaleka nebojovali proti proudu, ale rozhodli se koupit licenci na jeho retranslaci a s velkou pompou ji propagovat. Výsledek? Pro lidi bylo výhodnější zaplatit předplatné než hledat torrenty.
Tajemství je v torrentech
Tím, že se tito piráti přichytili na hlavních stránkách pro stahování, jim na stříbrném podnose předali nejlepší možný průzkum trhu. To, že v té době země jako Kanada zaznamenaly masivní pokles návštěvnosti stejných stránek, ukazovalo, že to, co se zábavnímu průmyslu dosud nepodařilo, se jejich neobvyklé strategii daří.

Zdroj: Youtube.com
Následné studie ukázaly, že když uživatelé snadno najdou filmy a seriály na streamovacích platformách, jako je Netflix, pirátství v zemi klesne přibližně o 20 %. Velmi prudký pokles během prvních tří měsíců, který se pak stabilizuje, to ano, ale málokdy se vrátí na původní hodnoty.
Je sice pravda, že zdražení služeb a menší pozornost věnovaná fenoménům zdánlivě ukazují, že tato strategie již není pro Netflix prioritou, ale více než deset let podobných experimentů ukázalo, že tváří v tvář trendu, který se zdál nezastavitelný, je naslouchání uživatelům vždy tou nejlepší volbou.
Vývoj obchodního modelu společnosti Netflix
Od svých počátků, kdy byla společnost Netflix provozována jako služba půjčování DVD poštou, prošla značným vývojem a stala se gigantem v oblasti streamování, jak jej známe dnes. Za touto změnou nestojí jen jeho schopnost identifikovat a získávat populární obsah, ale také investice do technologií a analýzy dat. Platforma využívá pokročilé algoritmy k personalizaci doporučení obsahu pro každého uživatele, což zlepšuje uživatelský zážitek a prodlužuje dobu sledování.
Kromě toho Netflix rozšířil svou globální přítomnost tím, že produkuje obsah v několika jazycích a přizpůsobuje se kulturním preferencím různých regionů. To společnosti umožnilo získat publikum po celém světě a diverzifikovat nabídku obsahu. V roce 2021 například úspěch jihokorejského seriálu „Hra na oliheň“ ukázal, jakou sílu má mezinárodní produkce, která dokáže zaujmout globální publikum.
Klíčem k úspěchu společnosti Netflix byla také strategie investování do původního obsahu. Produkcí vlastních seriálů a filmů společnost nejen láká nové předplatitele, ale také snižuje svou závislost na licencování obsahu třetích stran, které může být nákladné a podléhat změnám.
Budoucnost streamingu a konkurence
Prostředí streamingu se neustále vyvíjí a Netflix čelí rostoucí konkurenci ze strany dalších platforem, jako jsou Disney+, Amazon Prime Video a HBO Max. Tyto společnosti rovněž investují do původního obsahu a využívají data ke zlepšování svých služeb. Aby si Netflix udržel náskok, bude muset pokračovat v inovacích a přizpůsobovat se měnícím se požadavkům trhu.

Zdroj: Youtube.com
V budoucnu se pravděpodobně dočkáme větší integrace nových technologií, jako je virtuální a rozšířená realita, do streamovacích platforem. Kromě toho by v uživatelském zážitku mohla hrát větší roli personalizace obsahu a interaktivita.
Úspěch společnosti Netflix není dán pouze její schopností identifikovat trendy prostřednictvím pirátských webů, ale také jejím zaměřením na inovace, personalizaci a produkci původního obsahu. Vzhledem k tomu, že trh se streamovaným obsahem nadále roste, bude zajímavé sledovat, jak se Netflix a jeho konkurenti přizpůsobí budoucím výzvám a příležitostem.