Nejstarší doklady o mumifikaci pocházejí z doby před více než 10 000 lety z předneolitických lovecko-sběračských společností v jižní Číně a jihovýchodní Asii, které již tehdy používaly kouř k vysoušení a uchovávání svých mrtvých.
Tyto pohřby z pozdního pleistocénu a raného až středního holocénu (12 000 až 4 000 let před současností) se vyznačují stísněnou nebo skrčenou polohou, někdy se známkami posmrtného rozčtvrcení a často se stopami po spálení. Tyto pohřební praktiky jsou v kontrastu s pozdějšími neolitickými pohřby, kde byla těla ukládána v natažené poloze na zádech.
Zdroj: Youtube.com
Tým vedený Australskou národní univerzitou analyzoval vzorky kostí z pohřbů na 95 předneolitických lokalitách od jižní Číny přes Indonésii až po Vietnam, aby prozkoumal tehdejší pohřební praktiky v regionu.
Vysušená těla Výsledky naznačují, že mnoho těl bylo před pohřbením podrobeno dlouhému procesu sušení v kouři nad ohněm, obvykle „při relativně nízké intenzitě“. Jde o formu mumifikace, která se podobá současným pohřebním praktikám etnograficky zaznamenaným v některých domorodých společnostech v Austrálii a na Nové Guineji.
„Některé z analyzovaných archeologických vzorků představují nejstarší známé případy tohoto typu umělé mumifikace na světě“ a tyto praktiky v jihovýchodní Asii přetrvávají již více než 10 000 let, píší vědci.
Ve srovnání s jinými formami mumifikace by tato metoda založená na kouři „neměla být považována za méně pokročilou“ než jiné, uvedl pro EFE první autor článku Hsiao-chun Hung z Australské národní univerzity.
Pozůstatky analyzované týmem jsou pouze kosterní a odborník vysvětluje, že „klíčový rozdíl“ oproti jiným technikám spočívá v tom, že těla nebyla po procesu uzavřena do nádob, takže jejich uchování trvalo jen několik set let. Postupem času byly uzené mumie pietně ukládány do jeskyní , pod skalní úkryty nebo pohřbívány do země, takže se dnes dochovaly pouze jejich kosterní pozůstatky.
Zkoumané ostatky byly většinou ve velmi kompaktní poloze a absence disartikulace kostí, která je u některých pohřbů často spojena s rozkladem, „naznačuje, že těla byla pohřbena spíše ve vyschlém stavu než jako čerstvé mrtvoly,“ uvádí studie.
Důkazy o mumifikaci „zřejmě naznačují“, že tato praxe začala dříve než chilská a egyptská tradice, a to ve vlhkých, monzunových a dešťových oblastech východní a jihovýchodní Asie.
V těchto klimatických podmínkách nebylo možné přirozené vysušení a my předkládáme důkazy, které naznačují, že mrtvoly byly místo toho uzeny, aby se vyléčila a mumifikovala kůže obklopující jejich kostry.
Tři měsíce péče Hung vysvětlil, že výsledky poukazují na jedinečnou souhru mezi technikou, tradicí, kulturou a vírou. Tato studie ukazuje, že lidé v minulosti nejenže tuto praxi vyvinuli, ale také věnovali mnoho času a energie tomu, aby zachovali těla svých předků ve viditelné podobě.
Podle etnografických záznamů vytvoření jediné uzené mumie vyžadovalo tři měsíce nepřetržité péče členů rodiny nebo komunity , což byl závazek, který bylo možné udržet pouze díky hluboké duchovní lásce a oddanosti.
Podle badatele to odráží hluboce lidský impuls, patrný od starověku až po současnost: trvalou naději, že rodiny a milovaní mohou zůstat „navždy spolu“, ať už v jakékoli podobě.
„Překvapivě se tato praxe udržela po překvapivě dlouhou dobu a v rozsáhlém regionu, od pozdního paleolitu až po současnost. Rozsah a přetrvávání této praxe je mimořádné,“ dodal.
Známá raná tradice mumifikace zahrnující vysušování pochází z kultury Chinchorro na chilském pobřeží Atacamy z doby kolem 7 000 let př. n. l., ačkoli od ní bylo zřejmě upuštěno kolem roku 3 700 př. n. l.
V případě Egypta pocházejí nejstarší pokusy o mumifikaci s balzamováním z období Staré říše (asi před 4 500 lety), ačkoli v údolí Nilu se dochovaly i starší předdynastické pohřby s vysušením.
Srovnání s jinými kulturami Je zajímavé porovnat tyto praktiky s praktikami jiných starověkých kultur. Například egyptská mumifikace, která je zřejmě nejznámější, zahrnovala složitý proces balzamování a používání pryskyřic a olejů k uchování těla. Tato technika byla součástí propracovaného náboženského rituálu, jehož cílem bylo zajistit život po smrti.
Na druhé straně kultura Chinchorro na pobřeží Atacamy vyvinula jednu z nejranějších forem umělé mumifikace, která zahrnovala odstranění orgánů a použití bahna a popela k rekonstrukci těla. Tyto praktiky ukazují, jak různé kultury vyvinuly jedinečné metody, jak se vypořádat se smrtí a uchovávat své mrtvé, což odráží jejich víru a hodnoty.
Objev těchto mumií v Asii nejen rozšiřuje naše znalosti o starověkých pohřebních praktikách, ale nabízí také nový pohled na to, jak se lidské společnosti v průběhu dějin snažily vyrovnat se smrtí a udržet spojení se svými předky.