Poté, co se plně samořídící vůz Tesla stal jednou z vlajkových lodí značky, se Elonu Muskovi podařilo prosadit myšlenku plně autonomního vozu mezi obyvatelstvem. Pravdou však je, že systém jeho elektromobilů má k tomuto milníku daleko. Jeho autopilot vyžaduje, abyste měli ruce na volantu a neustále sledovali silnici. Jeden švédský řidič však zapomněl, nakolik je tato činnost pro jeho řízení nezbytná.
Řidič jel po dálnici jižně od Stockholmu, když si všiml něčeho zvláštního. Vedle něj jela v levém pruhu bez předjíždění Tesla Model X, a když ji předjížděl zprava, viděl, že řidič zcela usnul. Dřímal již několik kilometrů.
Tvrdil, že má jedno oko otevřené. Později přiznal, že spal Po upozornění policie se hlídkovému vozu podařilo řidiče dostihnout a v neskutečné honičce se ho snažili probudit. Než se jim to podařilo, sledovali ho už 26 kilometrů, signalizovali mu, a z posledního leknutí, které mu způsobili, když se probudil, uhnul tak prudce, že málem narazil do policejního auta . Řidič strávil 40 kilometrů jízdy naprostým spánkem a nevnímal situaci.
„Jsem velmi rozpačitý, bylo to vyčerpáním. Měl jsem zapnutého autopilota Tesly, díky kterému jsem se cítil velmi pohodlně.“
Řidič, místní rozvozce, tvrdil, že řídil s jedním okem otevřeným, ale nakonec přiznal, že spal. Uvedl, že předchozí noc nespal a že ho k tomu dohnal stres z nutnosti vrátit auto.
Zdroj: Youtube.com
Jeho případ, kdy byl obviněn z bezohledné jízdy, není jediným, který se ve světě stal v souvislosti s usínáním řidičů s aktivovaným systémem Autopilot společnosti Tesla , což vedlo k řadě podobných incidentů a policejních honiček v zemích, jako je Kanada, Spojené státy a Evropa. Navzdory názvu „Plně samořídící systém Tesla“ se ve skutečnosti jedná o asistenční systém , nikoliv o systém autonomního řízení, ale někteří řidiči to tak odmítají vnímat.
Plně autonomní řízení zatím nemá ani Tesla Systém Autopilot společnosti Tesla je navržen tak, aby řidiči pomáhal, nikoliv ho nahrazoval. Přestože technologie výrazně pokročila, stále vyžaduje neustálý dohled člověka . Tesla zavedla několik bezpečnostních opatření, jako jsou vizuální a zvuková upozornění, aby zajistila, že řidiči budou mít ruce na volantu. Přílišné spoléhání se na tyto systémy však může vést k nebezpečným situacím, jako byla ta v případě švédského řidiče.
Je důležité si uvědomit, že plně autonomní řízení ještě není realitou a současné systémy, jako je například systém společnosti Tesla, jsou na stupnici automatizace Společnosti automobilových inženýrů (SAE) klasifikovány jako úroveň 2. To znamená, že systém může za určitých podmínek vozidlo řídit, ale řidič musí být připraven kdykoli převzít řízení.
Automobilový průmysl usilovně pracuje na dosažení vyšších úrovní automatizace, ale stále existují technické a regulační problémy, které je třeba překonat. Do té doby si řidiči musí být vědomi omezení současných systémů a používat je zodpovědně.