Představte si, že si celý rok šetříte na vysněnou dovolenou, vyberete si zájezd, zaplatíte, těšíte se – a najednou, pár dní před odjezdem, vám přijde zpráva, že cestovní kancelář končí. Přesně tohle zažilo minulé léto několik tisíc lidí, kteří se chystali na dovolenou s FTI Touristik.
FTI Touristik byla ještě nedávno třetí největší cestovní kanceláří v Evropě a patřila pod německý koncern FTI Group. Její zájezdy si v Česku kupovaly tisíce lidí každý rok. Jenže v červnu 2024 došlo k nečekanému zvratu – společnost oznámila úpadek a prakticky ze dne na den přestala fungovat.
Od 5. června byly zrušeny všechny zájezdy, a to včetně těch, které už probíhaly. Najednou se ocitli v nesnázích i turisté, kteří už byli na místě – hotely je žádaly, aby si ubytování zaplatili znovu, protože od cestovní kanceláře peníze nedostaly. Pro mnoho lidí se tak vysněný pobyt změnil v organizační i finanční noční můru.
Na dovolené zjistíte, že je problém Přitom nejde o ojedinělý případ. Insolvence je realitou, se kterou se potýkají stovky firem ročně – v Česku jich podle statistik bylo jen za minulý rok 686. Nejčastěji se to týká obchodu, stavebnictví nebo výroby, ale občas dojde i na cestovní kanceláře. Když k tomu dojde, je to vždycky nepříjemné pro všechny zúčastněné – zákazníky, zaměstnance i dodavatele.
Když FTI Touristik zkrachovala, v zahraničí bylo zhruba 250 českých turistů. Někteří z nich najednou museli řešit, jak zaplatit ubytování, které už jednou zaplatili – tentokrát ale přímo hotelu. Problém je v tom, že velké německé cestovní kanceláře často hotelům neplatí předem, ale až po odjezdu hostů. Pokud cestovka zkrachuje, hotely zůstanou bez peněz a logicky se obrátí na turisty.
Ti pak musí buď zaplatit znovu, nebo si najít jiné ubytování. Někteří si dokonce museli sami zařídit cestu domů. „Klient by nikdy neměl být rukojmím v obchodním vztahu mezi hotelem a cestovní kanceláří,“ řekla naší redakci Kateřina Chaloupková, expertka na problémy cestovních agentur. Přesto se to stalo – a turisté museli řešit situaci, na kterou nebyli připraveni.
Zoufalství na dovolené: Němci selhali, Češi mi zachránili dovolenou i nervy!. Foto: Depositphotos.com Kdo není připravený, dostane se do problému V Česku je situace o něco lepší než v Německu. Pokud si zájezd koupíte přes českou cestovní kancelář, jste chráněni hned dvakrát – pojistkou proti úpadku cestovky a navíc garančním fondem. To v Německu není, tam je jen pojištění. Právě proto měli štěstí ti, kdo si zájezd FTI Touristik koupili přes českou CK Invia. Ta své klienty okamžitě informovala, začala řešit reklamace a pomáhala i těm, kteří u ní nebyli pojištěni.
„Nikdy by mě nenapadlo, že pořízení zájezdu přes cestovní kancelář mě bude stát tolik nervů. Opravdu se to nedá slovy popsat. A i když jsem neměl pojištění, CK Invia mi výrazně pomohla. Za to jim děkuji,“ napsal jeden z klientů na sociálních sítích. Ti, kdo si dovolenou koupili přímo u FTI Touristik, se museli obrátit na německý cestovní fond DRSF.
Podle Německé asociace cestovních kanceláří je fond dostatečně kapitalizován, aby uspokojil všechny oprávněné nároky klientů. Proces vrácení peněz je ale dlouhý a někteří lidé stále čekají na vyřízení. Přesné důvody úpadku nejsou úplně jasné. Firma FTI Group, pod kterou cestovka patřila, dostala během pandemie od německého státu pomoc ve výši 595 milionů eur (asi 14,7 miliardy korun). Přesto jí to nestačilo.
Šílená zkušenost s německou cestovkou: Záchranu mi přinesli až krajané, nevěřil jsem! Foto: Depositphotos.com Krach cestovní kanceláře lze předvídat Rezervace zájezdů v minulém roce stagnovaly, dodavatelé začali požadovat platby předem a společnost se dostala do problémů s likviditou. Když vláda odmítla další pomoc, byl konec rychlý. FTI Group se z finančních potíží dodnes nevzpamatovala a zůstává v insolvenci. Krach cestovní kanceláře je vždycky nepříjemné překvapení, ale dá se na něj trochu připravit. Pokud si zájezd kupujete přes českou cestovku, máte větší šanci na pomoc a ochranu.
Vždycky si zjistěte, jakou pojistku a garanci cestovka nabízí, a přečtěte si podmínky. Pokud jedete přes zahraničního prodejce, je riziko vyšší a řešení problémů může být složitější. Letní dovolená by měla být především odpočinkem, ne zdrojem stresu. Proto je dobré vědět, na co si dát pozor – a když už se něco pokazí, nepanikařit a situaci řešit krok za krokem. A třeba si z toho vzít i ponaučení do budoucna: někdy se vyplatí připlatit si za větší jistotu.