Před 25 lety byla auta nebezpečnější. O tom není pochyb. Moderní vozidla byla naplněna radary, senzory a kamerami, které z našich vozů udělaly skutečné technologické stroje, které při setkání s překážkou piští, brzdí a dokonce uhýbají. Ve Spojených státech však prudce vzrostl počet smrtelných nehod. Každý den jich vidíme méně a méně. A ne, není to vašima očima.
Vědecky potvrzeno
Studii na toto téma provedl americký úřad Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), nezávislé sdružení, které zkoumá bezpečnost silničního provozu na amerických silnicích. Podle jejich údajů se počet úmrtí chodců ve Spojených státech zvýšil o 37 %. A o 42 %, pokud jde o cyklisty.

Zdroj: Youtube.com
Nejde o to, že by auta byla nebezpečnější. Naopak. Auta jsou bezpečnější než kdykoli předtím. Alespoň pro ty, kteří v nich sedí. Problém je totiž v tom, že stále méně vidíme, co je před námi a kolem nás. A to podle IIHS vysvětluje důvod tohoto nárůstu.
Problém velkých vozů
Spojené státy byly vždy zemí obrovských aut. V některých nejprodávanějších autech v zemi by mohlo sedět šest dětí a vy byste je neviděli. Jedno po druhém. Při nastupování do Cadillacu Escalade by řidič viděl pouze hlavu (a částečně) šestého dítěte v řadě. Stačí se podívat na nejprodávanější automobily ve Spojených státech, abychom zjistili, do jaké míry tamní řidiči dávají přednost velkým vozům. Nejprodávanějším vozem je Ford řady F, pick-up s mnoha verzemi. Na druhém místě je Chevrolet Silverado (další pick-up) a třetí je „střídmější“ Toyota RAV4.
Samozřejmě mají daleko k vozům Dacia Sandero, Renault Clio a Volkswagen Golf, které tvoří první trojici v žebříčku nejprodávanějších evropských vozů. Nicméně, když budeme pokračovat v posouvání dolů, mezi deseti nejprodávanějšími vozy na našem kontinentu najdeme až čtyři SUV.
Zorné pole řidičů se zmenšuje
IIHS zkoumala, jaký má řidič výhled do vzdálenosti 10 metrů od svého vozu a zda se za posledních 25 let s nástupem nových generací zlepšil, nebo zhoršil. A máme špatnou zprávu: mezi třemi nejprodávanějšími SUV v USA se viditelnost výrazně zhoršila. Podle jejich výpočtů viděl řidič Hondy CR-V v okruhu 10 metrů 68 % všeho kolem sebe. V nejnovější generaci vidí pouze 28 % svého okolí. Ford F-150 na tom není o moc lépe. Za čtvrt století ztratil na viditelnosti pouze 7 %. Problém je v tom, že před 25 lety už to bylo tak špatné, že řidič viděl místo ze 43 % pouze 36 %.
Problémem jsou mrtvé úhly
Problémem je, že se z aut staly stroje s obrovskými mrtvými úhly. Čím vyšší příď, tím menší viditelnost na krátkou vzdálenost. Čím větší je přední sloupek vozu, tím menší je viditelnost do úhlopříčky. A i zpětné zrcátko je problém, když je příliš velké. To bylo změřeno organizací IIHS pomocí 360° kamer umístěných v různých výškách, které reprezentují všechny velikosti řidičů. Software je pak zprůměruje a vypočítá, v jaké vzdálenosti začíná řidič vidět nebo kolik prostoru zbývá mimo jeho zorný úhel. Na obrázku výše je modrou barvou vyznačen prostor, který je řidiči zakryt.
Evropa není v tomto ohledu výjimkou
Ano, i v Evropě tyto vozy dobře známe. Pokud se podíváme na prodeje vozů SUV před 25 lety, uvědomíme si, že pouhých 5 % tržního podílu zaujímaly vozy SUV. V roce 2025 bude do této kategorie spadat více než polovina všech prodaných automobilů. Již pět let je SUV nejprodávanějším vozem.
Za poslední čtvrtstoletí se však obrovsky rozšířily i osobní automobily. Existují verze SUV, které by se před 25 lety zdály nepravděpodobné, jako například Toyota Yaris Cross. A výška vozů se příliš nezvětšila, ale jejich přední části se osvalily a jsou nyní větší. BMW X3 měřilo v roce 2004 4,565 metru. Dnes měří 4,755 metru.
Dopad na bezpečnost silničního provozu a možná řešení
Rozšíření větších vozidel s horší viditelností má vliv nejen na chodce a cyklisty, ale i na ostatní řidiče. Vozy SUV a pick-up mají vyšší těžiště, což může v určitých situacích zvýšit riziko převrácení. Jejich větší hmotnost navíc může mít za následek vážnější nehody pro cestující v menších vozidlech. Podle studie Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) je u větších vozidel výrazně vyšší pravděpodobnost, že při nehodách způsobí vážná zranění.

Zdroj: Youtube.com
Vzhledem k tomu, že se vozidla stále zvětšují, je nezbytné, aby výrobci automobilů investovali do technologií, které zlepšují viditelnost a bezpečnost všech účastníků silničního provozu. To zahrnuje vývoj pokročilých asistenčních systémů řidiče (ADAS), které dokáží detekovat chodce a cyklisty v mrtvém úhlu a upozornit na ně. Kromě toho by mohly hrát důležitou roli vládní předpisy, které by stanovily přísnější normy pro viditelnost řidičů a bezpečnost chodců.
V konečném důsledku, i když technologický pokrok zvýšil bezpečnost vozidel pro jejich cestující, je nezbytné řešit problémy, které představují větší vozidla, aby byla zajištěna bezpečnost všech účastníků silničního provozu.