Kdybychom dnes vedle sebe zaparkovali chromovaný Rolls-Royce třicátých let a slavnou Pragu Grand, leckterému milovníkovi luxusu by při pohledu na oba veterány spadla brada. Málokterý automobil vzešlý z české továrny působí tak důstojně, okázale a draze – a přesto právě Praga Grand byla kdysi zrozením tuzemského snu o automobilech, které ohromovaly Evropu i svět, ale byly dostupnější než jejich západní vzory.
Praga Grand, vlajková loď Pragy, spatřila světlo světa už roku 1912. Od počátku byla určena pro smetánku – vládce, podnikatele, vojáky, filmové hvězdy i majitele velkostatků. Ztělesňovala totiž skutečně velké, komfortní a technicky inovativní auto, které se dokázalo vyrovnat francouzským, německým i britským géniům, ale stálo výrazně méně než Rolls-Royce. První vůz dostal pod kapotu robustní čtyřválec se zdvihovým objemem 3,8 litru a už v roce 1927 začala slavná éra osmiválců – Grand 8. Výkon, klid a pružnost jízdy si nezadaly s nejlepšími vozy světa.
Málokterý automobil vzešlý z české továrny působí tak důstojně. Zdroj: Creative Commons / CC BY-SA 3.0 / Matěj Baťha Panský kočár Vybavení odpovídalo noblese doby. Nejvýraznější byla limuzína s přední přepážkou oddělující řidiče od vznešených cestujících. Ti měli k dispozici chladicí vázu na květiny, záclonky u oken, ručně polstrovaná křesla, sklápěcí opěrky nohou i unikátní palubní telefon. Praga Grand tenkrát předběhla dobu i bezpečnostními detaily: systém signalizace poruch, hlídač mazání motoru, kompresor na huštění pneumatik, spolehlivé brzdy a vylepšené odpružení obstály v těch nejsložitějších dobách i terénech.
V dobových prospektech i v praxi byla Praga Grand výjimečná mimořádnými rozměry (některé verze měly přes 5,7 metru na délku), typickým zaoblením blatníků, dlouhou kapotou a logem se lvem na chladiči. Pod kapotu se v závěru éry vešel až 4,4litrový osmiválec s výkonem 90 koní, což limuzínu o váze přes dvě tuny rozhýbalo k rychlosti kolem 110 km/h. Spotřeba se pohybovala kolem 22 litrů na sto kilometrů, což však ve vysoké třídě nikdo neřešil. Praga Grand se nepotřebovala honit s mladými sportovními vozy, její styl byl okázale klidný, bezpečný, ale zároveň působivý a výjimečně pohodlný.
Čtěte také : Změna časového pásma v Česku: co dělat s hodinami, až dojde ke změně
Reprezentativní charakter těchto vozů podtrhovala i jména jejich majitelů jako Tomáš G. Masaryk, Edvard Beneš i významní průmyslníci a továrníci. Jeden ze speciálně karosovaných kusů byl dokonce určen pro prezidentskou kolonu, včetně ručně vyráběných detailů interiéru, stříbrných příborů v piknikovém koši nebo variabilního postavení sedadel. Byla to česká odpověď na britské i francouzské vzory – startovací cena se tehdy pohybovala kolem 125 až 180 tisíc korun, což činilo zlomek částky, za kterou byste mohli pořídit Rolls-Royce.
Praga Grand však nebyla jen symbolem luxusu. Roli hrála i její spolehlivost. Mezi světovými válkami byly vozy navíc oblíbené u armády jako velitelské limuzíny, sanitky a doprovodná auta pro významné návštěvy.
Od počátku byla Praga Grand určena pro smetánku – vládce, podnikatele, vojáky, filmové hvězdy i majitele velkostatků. Zdroj: Shutterstock Výroba Pragy Grand trvala přes dvacet let a vzniklo jen něco málo přes tisíc kusů, každý byl originál, mnoho z nich s karoserií na zakázku. Poslední typy měly prodloužený rozvor i rozchod pro více místa v interiéru, některé sedmimístné limuzíny vážily přes 2,5 tuny a nabízely komfort dnešních luxusních SUV. Praga Grand byla pro svou dobu synonymem prolínání elegance a hospodárnosti – ač robustní a efektní, stále šla pořídit levněji než dovozová zahraniční auta stejné kategorie.
Český Rolls-Royce Dnes je vůz Praga Grand unikátním veteránem, který v aukcích láme rekordy a na historických srazech září vedle Rolls-Royců a Mercedesů. Každé setkání s tímto autem je exkurzí do doby, kdy Praha patřila na mapě automobilového luxusu do první ligy. Přezdívka „český Rolls-Royce“ není žádné klišé – jde o skutečnou legendu, která vznikla z domácího inženýrství, řemeslnosti i vize.
Čtěte také : Příchod dešťů v České republice: Který den a v kolik hodin je očekávat
V čem je Praga Grand jedinečná? Odpověď je jednoduchá: Je to auto, které vypadá, chová se a zní jako opravdový šlechtic mezi stroji. Ukrývá v sobě noblesu první republiky, moderní důvtip a hlavně nezaměnitelný kus českého srdce, za zlomkovou cenu světových konkurentů. A kdo měl jednou možnost svézt se v Grandu, potvrzuje: Tento luxusní veterán z Česka vám dá pocítit, jak chutná opravdová automobilová aristokracie. Stačí jen nastoupit a nechat se unést elegancí, která stárne jen na papíře.
Zdroje: cs.wikipedia.org , tipcars.com , denik.cz