„Vodní dílo Harcov je nejstarší údolní přehradou, která byla postavena na našem území ještě v době, kdy jsme byli součástí Habsburské monarchie, protože to dílo bylo postaveno v roce 1904 v reakci na katastrofické povodně v roce 1897. Od té doby neprošlo žádnou zásadní rekonstrukcí a po bezmála 120 letech už nutně potřebovalo tento poměrně razantní zásah, aby plnilo úlohu kterou má a to je ochrana Liberce a dalších lokalit před případnými katastrofálními povodněmi,“ uvedl na setkání novinářů u rekonstruované liberecké přehrady ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL), pod jehož rezort vodní hospodářství spadá.
Přehrada Harcov plní klíčovou roli při ochraně Liberce a dalších míst před velkou vodou. „V době, ve které žijeme, čelíme opakovaně zvýšeným srážkám, bleskovým povodním, ty hydrologické extrémy nás bohužel potkávají. Proto je potřeba být připraveni a rekonstrukce vodního díla Harcov byla pro adekvátní ochranu nezbytná. Po dokončení prací bude totiž nově schopna bezpečně převést přes vodní dílo až 10.000letou povodeň, na to je ten projekt nastaven,“ podotýká ministr zemědělství.
Zatím byla přitom přehrada navržena a postavena, aby zadržela vodu stoletou. „Dnešním standardem pro tento typ vodních děl je už ale skutečně ta bezpečnost i při 10.000leté vodě, protože musíme být připraveni na to, že rozkolísanost počasí bude větší a větší budou i extrémy, takže nároky na bezpečnost jsou velmi vysoké,“ vysvětluje generální ředitel Povodí Labe Marián Šebesta. Podle něj je technické řešení bezpečného převádění vody při extrémní povodni řešeno v Liberci velmi zajímavě. „Pokud by k takto katastrofální povodni došlo, tak se část vody bude přelévat přes tu přehradu, nebude kompletně zadržena, ale bude se bezpečně přelévat. To znamená, že je počítáno, že by část vody šla přes tu korunu, ale všechna ta opatření, založení i vlastní koruna, jsou navrženy tak, aby bez výrazných problémů byla voda bezpečně převedena a nedošlo k destrukci toho vodního díla,“ dodává generální ředitel Povodí Labe.
Rekonstrukci samotného vodního díla zaštiťuje právě státní podnik Povodí Labe, který spolupracuje s celou řadu institucí, jak s orgány ochrany přírody a krajiny, tak i s Národním památkovým ústavem, protože vodní dílo samotné nese známku památkové ochrany.
„Celá stavba bude dokončena v příštím roce 2026, počítáme s tím, že na jaře s vyšším přísunem vody při tání sněhu započneme s napouštěním,“ podotýká Výborný. Náklady na rekonstrukci jsou podle něj vyčísleny na 481 milionů korun bez DPH. „Z toho cirka 222 milionů jde z dotačního programu ministerstva zemědělství, zbytek potom je na státním podniku Povodí Labe,“ doplňuje.
Harcovská přehrada vznikla jako reakce na katastrofické povodně z roku 1897. „Rychlost, s jakou byla vymyšlena, vyprojektována, postavena a zaplacena, je z dnešního pohledu úžasná. Už dva roky po povodních vzniklo vodní družstvo, záhy byl vybrán renomovaný a zkušený projektant, který zpracoval projekt. Ten byl hotový už v roce 1901. Poté byl vybrán zhotovitel, položen základní kámen, stavba započala a už v roce 1904 byla zkolaudována. A to vodní dílo funguje dodnes. Myslím, že ta rychlost je pro nás velmi inspirativní,“ uvádí generální ředitel Povodí Labe.
Práce potrvají až do jara, poté se začne přehrada napouštět. Může to trvat i rok
Podle hlavního stavbyvedoucího zbývá dělníkům dodělat přísyp, který je z návodní strany, vyčistit zátoku v místě, kde je nyní zařízení staveniště, či zprovoznit elektroinstalace pro samotné řízení. „Tím nejdůležitějším pak bude návrat do injekční chodby, kterou sice máme hotovou a je hotová i injekční clona, ale musíme se tam vrátit. V rámci technologie budeme provádět další kilometr vrtů a teprve následně může dojít k dalšímu vystrojení, zabezpečení a monitoringu přehrady. To jsou práce, které nebudou vidět, bude se myslet, že je stavba dokončena, ale tyto práce jsou nutné pro samotné napouštění přehrady,“ uvádí Martin Soukop.
Podle původních plánů mělo přitom napouštění přehrady začít už v tomto období, práce jsou ale komplikovanější, než projektanti původně předpokládali. Podle hlavního stavbyvedoucího je za zdržením to, že přehrada je stará už 120 let. „To hovoří za všechno. Nikdo tady není 120 let, nikdo neví, jak to bylo dělané, bylo to 120 let pod vodou. My jsme něco předpokládali, ale skutečnost byla úplně jiná. Asi největší problémy byly s podložím,“ podotýká. Právě kvůli komplikacím se navýšila i cena díla, která byla původně počítána na 388 milionů korun bez DPH.
Přehrada by se po kompletním dokončení všech prací měla začít napouštět na jaře příštího roku. Za jak dlouho bude napuštěná, si ale hlavní stavbyvedoucí netroufá odhadnout. „Záleží na stavu vody, který bude. Teď tudy protéká někde kolem 180 – 250 l/s, a přehrada má 680 tisíc kubíků. Při tomto stavu, když by nepřišly větší deště, tak by to trvalo třeba rok. Nebo můžou přijít velké deště, ale stejně tu vodu nemůžeme v přehradě zadržet, protože to prostředí, které je tři roky vypuštěné, je z něj odebraná voda, se tou vodou musí znovu nasytit. A nejde to najednou. To znamená, že i kdyby přišla povodeň, tak my tu vodu nemůžeme zadržet a musíme ji upustit pryč, protože by mohlo dojít k destrukci toho tělesa hráze vlivem tlaku vody. Prostředí se prostě musí znovu tou vodou nasytit. Je to poměrně dost složité, předpoklad je, že když by byly velké deště, může se napouštět třeba 5 – 10 cm hladiny za den. Není to tak, že by to bylo napuštěno hned,“ dodává Soukop.
Podle něj musí také lidé počítat s tím, že voda v přehradě se musí ustálit. „Je možné, že ještě třeba tři roky bude trvat, než k tomu dojde a lidé se budou moci koupat v čisté vodě,“ dodává.
Zeleň, která v době od odbahnění na dně přehrady vyrostla, v současné době řeší odborníci. „Odebírali vzorky, počítá se to technicky na množství spotřebovaného kyslíku a podle toho se bude potom rozhodovat o odstranění nebo neodstranění. Protože i v rámci spotřeby kyslíku z vody je v některých případech možné tam tu zeleň ponechat,“ vysvětluje Soukop.

Cesty i zázemí pro rekreaci mají být komplet hotové zhruba v květnu
Vedle prací na vodním díle, které zajišťuje Povodí Labe, probíhají na přehradě také práce na zkrášlení jejího okolí. Ty jdou za městem Liberec. Obnovy se má dočkat přes kilometr dlouhá promenádní cesta, přibudou schodiště, přes Harcovský potok nová lávka u restaurace Bílý Mlýn a na začátku Zvolenské ulice v té samé oblasti vybuduje město chodník. „V současné době jsou hotové základy cestní sítě, inženýrské sítě, přeložky a buduje se nový chodník ve Zvolenské ulici, opěrná zeď tamtéž a pracuje se i na kanalizaci v té oblasti. Poté se přesuneme na cestu kolem přehrady až po pláž, kde budeme zasypávat původní kanál, zarovnávat a dělat novou cestu. A ve chvíli, kdy povodí dokončí svou stavbu a opustí zázemí staveniště, dokončíme cestu až k hrázi,“ říká náměstek primátora Liberce pro pro veřejný prostor, architekturu a dopravní stavby Jiří Janďourek (Starostové pro Liberecký kraj).
Upozorňuje také veřejnost, že by na stavbu neměla z důvodů vlastní bezpečnosti vstupovat. „Hned jak to bude možné, část dokončených cest zpřístupníme. Věříme, že to bude možné dříve, než v květnu, že uzavřena zůstane až do května jen ta poslední část, na kterou budeme čekat po celkovém dokončení stavby Povodí Labe,“ uzavírá.