Ačkoli byl před 23 lety považován za svatokrádež ducha značky Porsche, Cayenne se ukázal jako obrovský úspěch. Nové Porsche Cayenne Electric přijde ve dvou motorových verzích, ale téměř vše ostatní sdílí. „Cayenne Electric znamená pro Porsche začátek nové éry.“ Tak začíná prohlášení, které německá společnost sdílí, aby podrobně popsala vlastnosti svého nového SUV. A přestože jde o řeč, která zní povědomě z každé prezentace produktu, v tomto případě nemohlo by dávat větší smysl.
Na Halloween Porsche představilo své výsledky a čísla nebyla dobrá: ztráta 967 milionů eur (23,7 miliard korun). Za těchto dvanáct měsíců se stalo to, že Čína svými elektromobily způsobila revoluci na automobilové scéně. Taycan nestačil, bylo třeba reagovat, a odpovědí je toto Porsche Cayenne Electric.
Kombinuje totiž tři prvky, které fungují: je to SUV, je to elektromobil a je to nejprodávanější model značky Porsche.
Nový 100% elektrický Cayenne
Od září 2002, kdy Porsche uvedlo na trh model Cayenne, se toho hodně událo. Stal se snem mnoha lidí jako jeden z vozů, které mohl řídit James Bond ve videohře Všechno nebo nic, a také oblíbeným vozem pro masy. SUV si zachovalo svou vizuální identitu napříč generacemi a ta elektrická příliš nemění vzorec, který se osvědčil.
Je o něco větší: přesněji o 55 milimetrů delší. Na délku měří 4 985 mm, na šířku 1 980 mm a na výšku 1 674 mm. Rozdíl mezi předchozím modelem a elektrickým modelem je největší v rozvoru, který je nyní 3 023 mm (o 13 milimetrů delší než u předchozího modelu). A zavazadlový prostor má objem 90 litrů vpředu a 781 až 1 588 litrů v hlavním zavazadlovém prostoru v závislosti na konfiguraci sedadel.
Jestliže již modely s pohonem na palivo zprostředkovávaly určitý sportovní nádech značky, Porsche s novým Cayenne Electric čerpá inspiraci přímo z Formule E. Model bude dodáván ve dvou verzích.
Na jedné straně Cayenne Electric jako základní model:
- S pohonem všech kol.
- Výkon 408 koní (300 MW) v normálním režimu.
- Výkon 442 k (325 MW) v režimu Launch Control.
- Zrychlení 0-100 za 4,8 s a maximální rychlost 230 km/h.
Na druhé straně Cayenne Electric Turbo:
- Pohon všech kol.
- Výkon až 1 156 k (850 MW) v režimu Launch Control a točivý moment 1 500 Nm.
- V normálním režimu 857 k (630 MW) s funkcí „Push-to-Pass“, která aktivuje dalších 176 k na 10 sekund.
- Zrychlení z 0-100 za 2,5 s, 0-200 za 7,4 s a maximální rychlost 260 km/h.
Kromě výkonu, který každý z nich poskytuje, existují důležité rozdíly v chlazení i rekuperaci. Model Turbo má pro zvládnutí tohoto výkonu systém přímého chlazení oleje pro motor zadní nápravy. Cílem je zajistit vysoký trvalý výkon.
„Normální“ model Electric chce být efektivnější, proto má systém rekuperace energie, který při brzdění vrací do akumulátoru energii s výkonem až 600 MW. Tvrdí, že při každodenní jízdě zvládnou zhruba 97 % brzdných operací samotné elektromotory. Cílem je dosáhnout jízdy s jedním pedálem.
Oba vozy mají standardně adaptivní vzduchové odpružení, ale pak je tu ještě široká škála příplatkové výbavy. Oba vozy mohou být vybaveny řízením zadní nápravy, tedy něčím, co natáčí zadní kola o 5°.
Výkonné obrazovky
Uvnitř kralují LED diody a obrazovky. Dokonce i Mazda na to rezignovala a Porsche má ambientní LED diody, panoramatickou střechu s variabilním ovládáním světel a zmíněné obrazovky.
Vpředu se nachází Flow Display: zakřivený OLED panel integrovaný do středové konzoly. Doplňuje ho 14,25palcový plně digitální přístrojový panel a větší 14,9palcový přístrojový panel pro spolujezdce.
Na čelní sklo je promítán head-up displej, který promítá efektivní 87palcovou obrazovku a zobrazuje informace až deset metrů před vozem. Přesto si dali záležet na tom, aby nejčastěji používané ovládací prvky, jako je klimatizace a ovládání hlasitosti audiosystému, byly fyzické.
Tyto obrazovky lze přizpůsobit pomocí widgetů a některé volby můžeme ovládat také hlasovými příkazy. Software údajně disponuje systémem umělé inteligence, který „rozumí složitým a vzájemně provázaným dotazům, rozpoznává kontext a reaguje jako skutečný mluvčí“.
Přichází s MagSafe
Co se týče baterie, jde o nově vyvinutou baterii o kapacitě 113 kWh, která umožňuje kombinovaný dojezd podle WLTP až 642 km u modelu Cayenne Electric a až 623 km u modelu Turbo. Pro nabíjení využívá 800voltovou technologii s kapacitou nabíjení stejnosměrným proudem až 400 kW.
Podle společnosti umožňuje za těchto ideálních podmínek nabít z 10 % na 80 % za 16 minut. Za 10 minut by měl být dojezd 325 km u modelu Cayenne a 315 km u modelu Cayenne Turbo.

Zdroj: Youtube.com
Nejneobvyklejší vlastností je však jeho indukční nabíjení. Je to další příplatková výbava, na kterou se zaměřili při prezentaci na IAA v Mnichově na začátku září. Jedná se o platformu, na kterou se vůz zarovná, aby se začal nabíjet výkonem až 11 kW. Desku stačí připevnit k podlaze a po zaparkování na ní proces začne.
Cena a uvedení na trh
Po představení se zaměřme na cenu. Společnost uvedla, že nyní přijímá objednávky na nový model, který dorazí ve dvou výše zmíněných verzích za následující cenu:
- Cayenne Electric: 108 296 eur (2,65 milionů korun).
- Cayenne Turbo Electric: 169 124 eur (4,14 milionů korun)
Pokud však preferujete neelektrickou variantu, Porsche tvrdí, že bude pokračovat ve vývoji Cayenne s hybridními a spalovacími pohonnými jednotkami „i v příštím desetiletí“. Žádné další podrobnosti však neuvádí.
Dopad na trh a budoucnost Porsche
Uvedení modelu Porsche Cayenne Electric představuje nejen krok vpřed v elektrifikaci značky, ale je také strategickou reakcí na trendy na světovém trhu. Vzhledem k rostoucí poptávce po elektromobilech, zejména na klíčových trzích, jako je Čína a Evropa, se Porsche staví do pozice, která mu umožní tyto potřeby uspokojit a zůstat konkurenceschopným. Podle zprávy agentury Bloomberg se očekává, že do roku 2025 se prodej elektromobilů Porsche zdvojnásobí, což podtrhuje význam tohoto uvedení na trh.
Kromě toho Porsche investuje do nabíjecí infrastruktury, aby svým zákazníkům usnadnilo přechod na elektromobily. Společnost spolupracuje se strategickými partnery na rozšíření sítě rychlonabíjecích stanic, které umožní řidičům vozů Porsche pohodlnější a rychlejší nabíjení. Tato iniciativa je součástí širšího úsilí o snížení uhlíkové stopy značky a sladění s globálními cíli udržitelnosti.