Příběh zrodu společnosti Honda je zajímavý: Soichiro Honda vyprávěl, jak ho odmítnutí Toyoty koupit jeho píst vedlo k založení společnosti, která nese jeho jméno. I 76 let po svém založení patří vozidla tohoto výrobce spolu s téměř všemi jeho japonskými sestrami k nejspolehlivějším na světě. Uprostřed přechodu od spalovacích motorů překvapil svými slovy Jay Joseph, generální ředitel společnosti Honda Australia:
„Elektromobily na baterie nejsou konečným cílem. Lepší elektromobily jsou jednou z cest k uhlíkové neutralitě, ale ne nutně jedinou.“
Plán společnosti Honda
Podle Josepha se japonská firma nevzdává elektromobilů, na jejichž zdokonalení pracuje vývojem komponent, jako jsou polovodičové baterie. Jejím cílem je však dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050.

Zdroj: Youtube.com
Šéf divize připouští, že k dosažení tohoto cíle jsou elektromobily v krátkodobém až střednědobém horizontu nejzřejmější cestou vpřed, ale nebudou se soustředit pouze na ně. Robert Thorp, další z vedoucích pracovníků společnosti Honda, se domnívá, že ačkoli elektromobily na baterie získávají stále větší podíl na trhu a vyvolávají velký mediální šum, v praxi si zákazníci stále vybírají hybridy.
Další technologie
Jay Joseph vysvětlil další oblasti, v nichž vidí potenciál: vodíkové palivové články pro úsporu doby nabíjení. Vize, kterou sdílejí také s Toyotou, Hyundai a BMW, ale která se potýká s problémem infrastruktury, protože do konce roku 2024 bude podle H2Stations na celém světě pouze 1 160 čerpacích stanic, přičemž v Česku je jich v provozu pouze několik jednotek. Kromě toho Honda zkoumá technologii zachycování uhlíku, která by mohla snížit emise ve výrobních procesech.
V době, kdy se průmysl musí rozhodnout, čím chce být v příštích dvou desetiletích, patří Honda stále mezi nejprodávanější automobilové značky na světě a na ziskových trzích, jako jsou USA, roste dvouciferným tempem. Již nyní tvoří 20 % trhu elektromobily a to, jak se rozhodnou ve svém sídle v Minatu, je velmi důležité kvůli dopadu na plány ostatních. V tomto smyslu již oznámili, že se sice z trhu s elektromobily nestáhnou, ale že snižují své prognózy prodeje, který v roce 2030 odhadují na 30 % celkového objemu.
Bez škrtů se to neobejde
Vzhledem k tomu, že australské vedení poukázalo na to, že na trhu jsou nyní pouze hybridy, Honda oznámila, že do roku 2025 sníží své investice do elektrifikace a softwaru o 30 %. V pozadí je také skutečnost, že vlády po celém světě zmírňují lhůty pro splnění rozloučení se spalováním a emisních předpisů. To odráží širší trend v odvětví, kde tlak regulačních orgánů a poptávka spotřebitelů formují strategie automobilových společností.
Skeptici ohledně elektromobilů se tedy mohou těšit. Honda na ně ale nezapomíná a i do roku 2040 má jasný plán: prodávat pouze elektromobily a vozy s palivovými články. Do tohoto cíle zbývá ještě patnáct let, takže věří, že je zde prostor pro postupný přechod na elektrický pohon.
Kdo prodává nejvíc
Toyota je největším světovým výrobcem automobilů a je i nadále přesvědčena, že elektromobily nebudou preferovanou volbou. Domnívá se, že investovat více peněz do této technologie je „zbytečné“, protože poptávka nekompenzuje zvýšené investice. Na konci roku 2023 Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota Motor Company, ujistil, že „bez ohledu na to, jak moc se elektromobil zlepší, nepřekročí 30 %“.

Zdroj: Youtube.com
Největší japonský výrobce je stejně jako Honda přesvědčen, že budoucnost je hybridní, a má zájem nerozloučit se s trhem, na němž byl průkopníkem a kde nadále trhá rekordy. Renault to vidí podobně a další, jako například Volvo, ustupují. Obecně chtějí evropské automobilky mírnější termíny zákazu prodeje spalovacích vozů po roce 2035. Argumentace připomíná i tu od Hondy: elektrických se neprodává dost, přičemž samotná Tesla prodá v roce 2024 méně než v roce 2023. Průmysl však také zkoumá využití biopaliv a syntetických paliv jako udržitelných alternativ.