Prázdniny sice skončily, mnohé ale dovolená i tak teprve čeká. Pro někoho je synonymem dovolené pláž a lehátko, pro jiného začíná ten pravý odpočinek až v momentě, kdy se motor probudí k životu a ruce sevřou volant. Autodovolená je cestování jinak – svobodně, podle vlastního tempa, s důrazem na samotnou cestu, nikoli jen na cíl. Evropa je pro takový způsob dovolené jako stvořená a nabízí trasy, které nadchnou každého, kdo má auta a řízení rád. A zážitek je to o to lepší, když se sdílí v partě podobně smýšlejících. Největší perly evropských silnic nám představí Petr Cigánek, instruktor a zakladatel projektu Držvolant, který pro nadšence do vůně benzinu uspořádal již stovky podobných cest.
Rumunsko: Transfăgărășan a Transalpina
Rumunsko se v posledních letech stalo opravdovým klenotem mezi cestovateli, kteří hledají řidičské zážitky. Transfăgărășan, silnice známá z pořadu Top Gear, je asi 150 kilometrů dlouhá trasa napříč pohořím Fagaraš. Stoupá až do výšky 2 042 metrů nad mořem a jde doslova o festival dechberoucích serpentin a tunelů. Pokud se chcete vyhnout davům, stojí za to zamířit na Transalpinu. Ta se vine ještě výše, až do 2 145 metrů, a působí divočeji, méně civilizovaně. Auto-moto sezóna je zde relativně krátká a trvá zhruba od června do října – v zimě totiž silnici zasype sníh. Rumunsko navíc láká cenově dostupným ubytováním a skvělou kuchyní.
„Když poprvé vyjedete na Transfăgărășan, máte pocit, že jste řidičském ráji. Zatáčky se valí jedna za druhou a vy si pořád říkáte – ještě tahle, ještě támhleta. A Transalpina, to je taková syrovější varianta, míň turistů, více řidičského klidu. Nejlepší je vyrazit fakt brzo ráno, než dorazí autobusy, a mít plnou nádrž – pumpy jsou daleko od sebe. Rumunsko je ráj pro volantové nadšence a vždy se sem moc rádi vracíme,“ komentuje Petr Cigánek.
Ceny: Benzín je v Rumunsku levnější než v Česku, nocleh v penzionu pořídíte od 25–40 € za noc.
Tip na cestu: Vezměte plnou nádrž – čerpací stanice v horách moc nejsou. Po cestě doporučujeme zastávku u jezera Bâlea, kde můžete přespat i v iglú hotelu.

Cyklistika: Foto Pixabay
Itálie: Trento – Monte Bondone
Pokud hledáte trasu, která prověří vaše řidičské schopnosti a nabídne i nádherné výhledy, vydejte se do oblasti Trento–Bondone. Tato legendární trať, známá především z motorsportu (slavný závod do vrchu Trento–Bondone), stoupá z města Trento až na horu Monte Bondone. Na relativně krátkém úseku vás čekají desítky ostrých zatáček, prudké stoupání a nádherné panoramatické výhledy na údolí Adiže. Ideální období pro návštěvu je od května do října, v zimě je část cesty uzavřena kvůli sněhu. V okolí Trenta najdete spoustu penzionů, hotelů i vinařství, která stojí za zastávku.
„Trento–Bondone je kratší, ale technicky hodně náročná trasa. Zatáčky se střídají v rychlém sledu a řidič tu musí být pořád maximálně soustředěný. Odměnou jsou kromě zážitku i výhledy a krásná atmosféra historického Trenta,“ říká Petr Cigánek.
Ceny: Ubytování v okolí Trenta pořídíte od 60–90 € za noc, benzín je dražší než v ČR, ale síť čerpacích stanic je hustá.
Tip na cestu: Spojte jízdu s výletem do centra Trenta nebo k nedalekému jezeru Garda, které je odtud jen kousek.

Lago di Garda: Foto Pixabay
Rakousko: Grossglockner a drift na ledu
Rakousko není jen o zimní lyžovačce, ale i o skvělých silnicích. Grossglockner Hochalpenstrasse je 48 kilometrů dlouhá panoramatická cesta, která vede až k úpatí nejvyšší rakouské hory Grossglockner. Otevřená bývá od května do října. Sice se zde platí mýtné, ale každý kilometr této pohádky za něj stojí. Perfektně upravený asfalt, široké zatáčky a možnost zastavit u několika vyhlídek dělají z této trasy jedno z nejlepších řidičských dobrodružství v Alpách.
Zima pak přináší lákadlo v podobě oblasti Lungau v Salcbursku. Kromě výborného lyžování tu najdete i uzavřené ledové tratě a cvičné plochy, kde si můžete vyzkoušet jízdu na sněhu a ledu. Je to skvělý způsob, jak si zábavnou formou osvojit techniku jízdy v extrémních podmínkách.
„Grossglockner nabízí perfektní asfalt, zatáčky jak z katalogu a k tomu hory, co berou dech a ledový drift v Lungau vás naučí ovládat auto na hraně. Jen pozor na jednu věc – rakouští policisté umí být nekompromisní, takže lehká noha na plynu se vám vyplatí víc než pak tučná pokuta ve schránce,“ upozorňuje Cigánek.
Ceny: Mýtné pro osobní auto stojí 40 € na den, benzín je o něco dražší než v ČR. Ubytování v penzionech od 60-90 € za noc.
Tip na cestu: Pro drift na ledu se vydejte do Zell am See – školy tu nabízí jízdu i s profesionálními instruktory, ceny začínají kolem 200-250 € za půldenní program.

Grossglockner: Foto Pixabay
Když se cesta stane dovolenou
Autodovolená je kombinace adrenalinu z řízení na náročných trasách, objevování nových míst a volnosti zastavit, kde se vám zachce. Ať už vyrazíte do rumunských Karpat, italských Dolomit či na rakouské ledové plochy, vždycky to bude o tom samém pocitu – že cesta je někdy cennější než samotný cíl a v partě to platí dvojnásob. „Tyhle výlety nejsou jen o tom, že si zajezdíme po krásných silnicích. Je to vždy parta lidí, co sdílí stejnou vášeň, a ta energie je neskutečná. Navíc si člověk odnáší víc než jen fotky – při jízdě v horách se naučíte lépe číst své auto, reagovat na zatáčky i povrch, a to se pak hodí i v běžném provozu,“ uzavírá Petr Cigánek.
Ať už zvolíte jakoukoli trasu, nezapomeňte si užít cestu – protože právě ta je ten největší zážitek.
Zdroje info: Autor, Petr Cigánek
Lago di Garda: Náhledové foto Pixabay
The post
Kam ještě vyrazit na autodovolenou: Když cesta je cíl first appeared on
Svět cestovatele.