V rychle se vyvíjejícím světě, kde se uhlíková neutralita a udržitelná energie stávají zlatým standardem, jsou výrobci automobilů pod obrovským tlakem, aby inovovali. Jihokorejská společnost Hyundai se této výzvě staví čelem a investuje velké prostředky do vývoje elektromobilů a hybridních technologií.
Tento posun je součástí širšího trendu, kdy se asijští výrobci ujímají vedení v celosvětovém závodě o udržitelná automobilová řešení a často předstihují své západní protějšky.
Asijští výrobci automobilů v čele
Asijští automobiloví giganti stále více udávají tempo na trhu s elektrickými vozidly. Například Toyota stojí v čele vývoje nejen elektromobilů, ale také technologie vodíkových palivových článků, která nabízí alternativu k automobilům poháněným bateriemi. Tato technologie využívá k pohonu elektromotoru plynný vodík a jako vedlejší produkt vypouští pouze vodní páru, takže je šetrná k životnímu prostředí.
Strategická partnerství Toyoty se společnostmi Subaru a Mazda mají navíc za cíl urychlit zavádění hybridních a elektrických technologií, což je ukázkou společného přístupu k inovacím. Mezitím se rychle prosazuje čínská automobilka BYD, která svými elektromobily za konkurenceschopnou cenu vybavenými pokročilými funkcemi autonomního řízení konkuruje americkým společnostem, jako je Tesla.
Odvážný krok společnosti Hyundai na americké půdě
Nedávné oznámení společnosti Hyundai o výstavbě specializovaného závodu na sériovou výrobu elektrických a hybridních vozidel v Georgii představuje významný milník. Tato investice ve výši 7,95 miliardy dolarů (174,9 miliard korun není jen o výrobě automobilů, ale o budování budoucnosti. Očekává se, že závod bude vyrábět 500 000 kusů ročně, což zahrnuje modely Hyundai, Kia a Genesis a vytvoří v regionu 8 500 pracovních míst.
Výstavba závodu rovněž podnítila další investice dodavatelů ve výši 2,5 miliardy dolarů (55 miliard korun), což podtrhuje ekonomický efekt tak rozsáhlého projektu. Do konce letošního roku chce Hyundai překonat produkci továrny Gigafactory společnosti Tesla, která v současnosti dosahuje 375 000 vozů ročně a získat tak pozici silného hráče na americkém trhu.
„Toto je skutečná továrna budoucnosti,“ řekl Jerry Roach, senior manažer generální montáže v závodě a vyzdvihl nejmodernější technologie a zaváděné udržitelné postupy.
Strategická expanze BMW
Aby nezůstalo pozadu, BMW také významně pokročilo se svým novým závodem na výrobu elektromotorů v rakouském Steyru. Tento závod se stane srdcem výroby elektromotorů BMW a zaměstná více než 47 000 lidí. Závod bude dodávat motory pro vývojové oddělení BMW v Mnichově a pro závod v Debrecíně, kde budou instalovány do testovacích vozidel.
„Od září dodáváme tyto motory našemu vývojovému oddělení v Mnichově a nyní je posíláme přímo do závodu BMW Group v Debrecíně pro instalaci do zkušebních vozidel,“ uvedl Klaus von Moltke, senior viceprezident pro výrobu motorů v BMW AG. „V následujících měsících budeme pokračovat v ověřování a optimalizaci složitého výrobního procesu nových elektromotorů,“ dodal Helmut Hochsteiner, viceprezident pro výrobu elektromotorů v BMW Group Plant Steyr.
Celosvětový tlak na specializované závody na výrobu elektromotorů poukazuje na konkurenční prostředí, v němž automobilky bojují o dominantní postavení v sektoru elektromobilů. Zatímco Tesla přesouvá své zaměření na automatizované technologie, další výrobci, jako je Hyundai a BMW, zdvojnásobují své úsilí o zdokonalování řešení elektrických motorů, což signalizuje novou éru automobilových inovací.