KF-21 není navržen tak, aby udělal dojem na Washington, ani není určen k tomu, aby konkuroval letounu F-35 v oblasti stealth. Je určen k něčemu jednoduššímu a zároveň ambicióznějšímu: aby Jižní Korea už nikdy nebyla závislá na nikom jiném, když bude potřebovat stíhačku. Země mu říká Boramae neboli lovecký sokol a chce, aby byl až do roku 2032 ústředním prvkem její protivzdušné obrany. Není to jen stíhačka nové generace: je to symbol. A vše nasvědčuje tomu, že bude také varováním pro její sousedy.
Když Jižní Korea chtěla získat přístup k technologiím F-35, aby je mohla integrovat do své budoucí stíhačky, setkala se s jednoznačným odmítnutím. USA odmítly předat klíčové systémy, jako je radar AESA, elektrooptický zaměřovací systém (EOTS), IRST a radiofrekvenční rušič elektronického boje. Tato epizoda byla rozhodující. Soul předpokládal, že pokud bude chtít mít kontrolu, bude muset stavět od nuly. Tak se zrodil KF-21. Korea se jím sice nerozešla se svými západními partnery, ale udělala jasnou čáru: nemůže existovat skutečná suverenita, pokud nejcitlivější technologie zůstanou závislé na třetích stranách.
Skok Jižní Koreje směrem k obranné autonomii
Pro Soul je KF-21 nejen odpovědí na touhu po průmyslové nezávislosti. Je také odpovědí na strategickou nutnost. Napětí se Severní Koreou je cyklické, ale stálé. Čína pokračuje ve zbrojení. A Japonsko již spolupracuje s Velkou Británií a Itálií na projektu GCAP, budoucí stíhačce šesté generace, která by měla létat do roku 2035. Jižní Korea nechce zůstat pozadu. Podle agentury DAPA, která má projekt na starosti, nahradí KF-21 nejprve F-4 a F-5 a poté i část F-16. V současné době je v provozu několik stíhacích letounů. Mít vlastní letoun je obranou, ale také postavením.

Zdroj: Youtube.com
Podle vlády se Jižní Korea stala teprve osmou zemí, jejíž vlastnoručně vyvinutý nadzvukový stíhací letoun uskutečnil zkušební let. První prototyp KF-21 byl představen v dubnu 2021. O tři měsíce později, 19. července 2022, poprvé vzlétl ze základny Sacheon. Od té doby již létá šest plánovaných prototypů, které podle společností DAPA a Diehl Defence absolvovaly milníky, jako je první nadzvukový let (leden 2023) a první reálné testy se střelami Meteor (8. května 2024) a IRIS-T (17. května 2024). Dodávky letectvu budou zahájeny v roce 2026.
Výzbroj a vybavení KF-21
Jedním z klíčových prvků letounu KF-21 je to, co se nachází uvnitř. Radar AESA, kterým je vybaven, není z dovozu: byl vyvinut v Koreji firmou Hanwha Systems a Agenturou pro obranný rozvoj. Totéž platí pro většinu avioniky, systémů pro mise a senzorů. Podle KAI je cílem dosáhnout 65% míry znárodnění při sériové výrobě. Motor sice ještě není jejich, ale to, co vidíte v kokpitu a na radaru, ano.
Vývoj KF-21 nebyl levný. Podle údajů DAPA byl počáteční rozpočet na vývoj stanoven na 8,8 bilionu wonů, což odpovídá přibližně 133,5 miliardám korun. Rozdělení bylo jasné: 60 % poskytuje vláda, 20 % KAI a místní průmysloví partneři a zbývajících 20 % bylo původně dohodnuto s Indonésií. Jižní Korea zvolila postupnou strategii s dodávkami v blocích a postupným znárodňováním komponentů. Nesnaží se mít vše od prvního dne, ale chce mít pod kontrolou každou fázi procesu.
Účast Indonésie byla jedním z nejstabilnějších bodů programu. Původně se zavázala financovat 20 % vývoje, ale po letech přestala platit. Po letech napětí byl v roce 2025 dohodnut nový rámec: její příspěvek bude činit 600 miliard wonů, v té době asi 12,5 miliard korun. Dohoda zachovává určitý transfer technologií a přístup k výrobě pro indonéské letectvo. Zbytek převezme Jižní Korea. Projekt pokračuje s nimi nebo bez nich, ale ne bez nákladů.
Motor v hlavní roli
Motor je nyní hlavní vnější závislostí letounu KF-21. Používá motor F414 společnosti General Electric, stejný motor, který pohání letouny F/A-18 Super Hornet, montovaný v licenci společností Hanwha Aerospace v Jižní Koreji. To sice umožňuje určitou logistickou kontrolu, ale dodávky jsou i nadále vázány na schválení ze strany USA. Jihokorejský průmysl již pracuje na vlastním motoru, ale neočekává se, že bude hotov dříve než v příštím desetiletí. Do té doby budou veškeré plány na vývoz KF-21 podléhat předpisům ITAR. Je to poslední část, kterou Korea zatím nemá pod kontrolou.

Zdroj: Youtube.com
KF-21 byl navržen s ohledem na export. Jižní Korea již prokázala, že dokáže prodávat lehké stíhačky, jako je FA-50. Nyní chce tento krok zopakovat na vyšší úrovni. Mezi potenciálními zákazníky KF-21 jsou Filipíny a Polsko a v hledáčku médií je i Egypt, i když bez oficiálního potvrzení. Jediným skutečným omezením je americké razítko, které stále visí nad některými součástkami, přinejmenším do doby, než bude k dispozici vlastní motor a další komponenty.
Hlavní cíle KF-21
Přestože program probíhá podle plánu, ne vše je vyřešeno. První jednotky, které mají být dodány od roku 2026, budou mít pouze schopnosti vzduch-vzduch. Integrace výzbroje vzduch-země je plánována na rok 2027, jak potvrdila Rada pro akviziční programy. Skutečné provozní náklady a výkony v nepřetržitém provozu také ještě nejsou známy. Jihokorejské letectvo toto riziko ponese na vlastní kůži. KF-21 toho za krátkou dobu předvedl hodně, ale ještě neprošel tou nejtěžší zkouškou: zkouškou každodenního používání.
Ještě není v provozu, ale KF-21 již splnil část svého poslání: ukázat, že Jižní Korea si nemusí vybírat mezi tím, zda bude zákazníkem, nebo bude vynechána. Může být výrobcem. A může to myslet vážně. Co bude následovat – export, modernizace, další bloky – bude záviset na výsledcích provozu a mezinárodním kontextu. Klíčový krok však již byl učiněn. Nyní je třeba počkat na výsledky.