Aktuální budování nového audiovizuálního fondu a jeho orgánů s sebou nese důležité otazníky kolem zapojení zástupců velkých komerčních firem do vedení státního fondu, který bude nakládat s stovkami milionů veřejných peněz ročně. To podle bojovníků s korupcí vytváří situaci možného nepřímého střetu zájmů, který je podle práva EU nepřípustný. Jak nedávno oznámilo ministerstvo kultury, členkou představenstva se stala i manažerka Klára Brachtlová ze CME, která spadá do skupiny PPF. Připomeňme, že představenstvo Státního fondu audiovize, jehož je zástupkyně CME součástí (viz screen z tiskové zprávy ministerstva kultury dole), rozhoduje o rozdělení objemných finančních balíků z kapes daňových poplatníků do čtyř oblastí fondu - filmu, televize (na tomto trhu PPF operuje, do jejího portfolia spadá největší komerční televize TV Nova), gamingu plus animace a infrastruktury.
Nejsilnější investiční skupina PPF, kterou ovládá nejbohatší Češka Renáta Kellnerová (foto) s rodinou, v poslední době klade silný důraz na transparentnost, etické chování a compliance, které jsou nezbytné pro budování důvěry a reputace, pro minimalizaci rizik a zajištění legálního provozu. Zajímalo nás, zda je potenciálně rizikové zapojení zástupce skupiny do řízení velkého státního fondu v souladu s Etickým kodexem skupiny PPF, který CME jakožto člen skupiny musí dodržovat (kodex viz zde), a zda možné střety zájmů, které v představenstvu identifikovaly bojovníci s korupcí (viz zde), mohou nějak ovlivnit například ESG rating skupiny PPF.
Etický kodex skupiny PPF (závazný i pro CME) obsahuje řadu ustanovení, které pracovníkům PPF ukládají vyvarovat se možných střetů zájmů a získávání neoprávněných výhod nebo neoprávněného prospěchu. Viz zde:
- Ustanovení 60: Pracovníci (míněno celé skupiny PPF, pozn. aut.) jsou povinni se striktně vyvarovat jakéhokoliv jednání, které by mohlo být posouzeno jako snaha o dosažení neoprávněné výhody v rámci dané aktivity nebo jako její neoprávněné ovlivňování
- Ustanovení 61: Skupina PPF zcela odmítá jakékoliv přijímání a nabízení neoprávněné výhody, neoprávněného plnění nebo jiného neoprávněného prospěchu, a to bez ohledu na formu a způsob poskytnutí takové výhody, plnění či prospěchu
- Ustanovení 88: Pracovníci se striktně vyhýbají situacím, které by mohly být považovány za střet zájmů
- Ustanovení 89: V případě, že střet zájmů hrozí nebo nastane, je pracovník povinen tuto skutečnost v souladu se zavedenými organizačními pravidly oznámit bez zbytečného odkladu svému vedoucímu, věcně příslušnému oddělení, věcně příslušnému orgánu či jeho členovi nebo pověřenému pracovníkovi
Obrátili jsme na ředitele komunikace PPF Leoše Rouska s dotazy ohledně platnosti etického kodexu skupiny a angažmá ve Státním fondu audiovize. Ten nás, vzhledem k tomu, že Klára Brachtlová je primárně zaměstnána v CME, odkázal na tiskového mluvčí CME Martina Čivrného. Ten však ani po opakovaném dotazu nereagoval na konkrétní dotazy, pouze rovněž odkázal ke stanovisku fondu ke střetu zájmů (viz zde).
"Paní Brachtlová, stejně jako ostatní členové představenstva, zastupuje ve fondu oblast audiovize, ne konkrétní firmu (v TZ ministerstva je však uvedena jakožto zástupkyně CME, viz výše, pozn. aut.). Paní Brachtlová, stejně jako ostatní členové představenstva, nijak nerozhoduje o rozdělení podpory pro jednotlivé projekty, to mají na starosti 4 nezávislé rady. Výsledky jejich hlasování jsou veřejné. Fungování představenstva i rad je detailně popsáno ve stanovisku, které fond vydal," sdělil Čivrný. Toto stanovisko fondu se však logicky netýká konkrétních regulí etického kodexu PPF. Otázka souladu kodexu PPF a angažmá ve stáním audiovizuálním fondu tak zůstává stále otevřená.
Jak jsme již několikrát upozornili, vrcholové orgány audiovizuálního fondu obsahují některé potenciální (hlavně nepřímé, strukturální, oborové) střety zájmů, které legislativa EU zakazuje (viz zde). Ta se však vztahuje jen na evropské fondy, na druhou stranu Česko jakožto členský stát Unie se zavázalo dodržovat evropské zásady tzv. dobré správy veřejných peněz. Pravda je, že český zákon o střetu zájmů na nepřímý střet zájmů nepamatuje.
Nepřímé střety zájmů by v některých krajních případech mohly vést až k sankcím v podobě finančních pokut. Podle bojovníků s korupcí z organizace Transparency International "na evropské úrovni je sankční rámec rozšířen o opatření, které spočívají v možnosti vyloučení konkrétního subjektu z účasti na udělovacím řízení, uložení peněžitých sankcí či přijetí nápravných opatření. Volba konkrétní sankce, případně uplatnění jejich kombinace je vždy odvislá od individuálních okolností každého případu" (více zde). Každý rok by fond měl disponovat objemem peněz něco mezi jednou a 2 miliardami korun.