Možnost volně cestovat autem je pro mnohé z nás k nezaplacení. Od roku 2025 nás ale čeká změna. Evropská unie totiž zpřísňuje pravidla. Chce, aby se na silnicích bouralo méně. Proto přichází s novinkou. Pokud uděláte vážnou chybu za volantem v jedné zemi, můžete přijít o řidičák v celé Unii. Co to pro nás, české řidiče, znamená a na co si dát pozor?
Proč taková přísnost? Důvod je vlastně docela prostý. Jde o bezpečí nás všech. Evropská unie se už dlouho snaží, aby na silnicích bylo méně nehod. A hlavně méně zraněných či usmrcených lidí. Možná jste slyšeli o takzvané „Vizi nula“. To je plán, aby do roku 2050 na evropských silnicích neumíral vůbec nikdo. A právě celoevropský zákaz řízení má pomoci. Chce zajistit, aby řidiči, kteří vážně chybují v jedné zemi, nemohli přejet hranice a dělat, jako by se nic nestalo.
Dejte si pozor na rychlost i jak se na silnici chováte
Nová pravidla sjednocují a trochu rozšiřují seznam chyb, kvůli kterým můžete přijít o papíry. A to s platností po celé EU. Končí doba, kdy co doma jen za pokutu, to v cizině nic neznamená. Tak na co si dát největší pozor? Určitě na rychlost. Pokud to například mimo město přeženete o víc než 50 km/h, nebo ve městě poletíte o 30 km/h rychleji, než smíte, je to problém. Taková jízda vás může stát řidičák v celé Unii. Podobně vážné je samozřejmě řízení pod vlivem alkoholu. Jakékoliv množství nad povolený limit v dané zemi je špatně. A pro mladé řidiče, kteří mají papíry čerstvě, většinou první dva roky, bude platit nulová tolerance k alkoholu. Stejně tak je naprosto nepřípustné řídit pod vlivem drog.
Způsobení vážné nehody či ujetí z místa nehody? Postihy budou nekompromisní
Velmi přísně se bude nahlížet i na situace, kdy řidič nebo řidička způsobí vážnou nehodu, při které někdo zemře nebo se těžce zraní. Takový zákaz řízení pak bude platit všude. A pokud by někdo od nehody ujel, čeká ho ještě tvrdší postih. Samozřejmě, řídit bez platného řidičáku je také na seznamu prohřešků s celoevropským dopadem. A je jedno, z jakého důvodu jej nemáte. K tomu se přidávají i další nebezpečné kousky. Tak např. riskantní parkování třeba v zatáčce nebo na dálnici. Dále nebezpečné předjíždění, přejíždění plné čáry nebo dokonce jízda v protisměru.
Jak to bude s celoevropským zákazem v praxi?
Je to vlastně docela jednoduché. Když uděláte jeden z těchto vážných přestupků třeba v Německu a tam vám seberou řidičák, nebudete smět řídit ani u nás v Česku. A co víc, ani nikde jinde v EU. A to po celou dobu, na kterou vám zákaz uložili. Státy si totiž budou informace o zákazech mezi sebou rychle sdílet přes evropský systém.
Co to pro vás, české řidiče, znamená?
Pro nás to znamená hlavně jednu věc. Musíme být za volantem ještě opatrnější a zodpovědnější. A to nejen doma, ale i když vyrazíme na dovolenou nebo na pracovní cestu do zahraničí. Už se nepůjde spoléhat na to, že co se stane za hranicemi, to tam také zůstane. Zákaz řízení bude platit všude a mohl by nám pořádně zkomplikovat život.
Zdroje: Evropská komise. Tisková zpráva: Komise představuje návrhy na modernizaci pravidel pro řidičské průkazy a na posílení bezpečnosti silničního provozu. Dostupné na webu Evropské komise (europa.eu), Portál Evropské unie (consilium.europa.eu). Bezpečnost silničního provozu: Rada přijala svůj postoj k novým pravidlům EU o celounijním účinku některých zákazů řízení, Články a analýzy publikované na českých zpravodajských a motoristických serverech v průběhu let 2023-2025 (např. Garáž.cz, Aktuálně.cz, Auto.cz)